Endnu en international undersøgelse af forskellige landes indsats for at digitalisere og forbedre den offentlige sektor placerer Danmark helt i top. Denne gang er der tale om den internationale organisation OECD, der med deres nye Digital Government Index (DGI) placerer Danmark i front af arbejdet med at digitalisere den offentlige sektor.
OECD har i dag udgivet det såkaldte Digital Government Index (DGI). DGI-rapporten er resultatet af to års arbejde fra OECD med at udvikle en benchmark for digitalisering i den offentlige sektor. Formålet er, at medlemslandene skal blive bedre til at transformere arbejdsgangene og processerne samt øge effektiviteten i mødet med borgerne gennem brug af digitale data og teknologier.
I OECD’s indeks får Danmark en fjerdeplads ud af de 33 lande, der indgår. Korea, Colombia, UK, Danmark og Japan udgør top fem, og alle lande fremhæves af OECD, som værende særligt gode til at etablere en digital strategi og til at reformere myndighedernes arbejde med udgangspunkt i digitale muligheder.
OECD’s rangering er baseret på seks dimensioner, hvor Danmark leverer særligt godt på dimensionerne Brugerdrevet digitalisering (User-Driven) og brug af data i den offentlige sektor (Data-Driven Public Sector). Danmark er nr. 1 i rapporten, når det gælder den bruger-drevne digitalisering.
I Digitaliseringsstyrelsen har vi stor fokus på, hvordan borgere bliver inddraget, i forbindelse med udviklingen af offentlige digitale løsninger og ydelser. Når fx den nye generation af Digital Post lanceres næste år er det brugerne – både virksomhederne og borgerne, der er helt centrale. Vi er derfor meget tilfredse med, at OECD’s nye rapport nu også understreger, at det går rigtig godt med brugerinddragelsen og tilfredsheden i Danmark
Signe Caspersen, vicedirektør i Digitaliseringsstyrelsen.
OECD’s indeks viser også, at der er områder, hvor Danmark kan blive endnu bedre i arbejdet med den offentlige digitalisering. Således er Danmark på en 12. plads i OECD-indeksets dimension for Government as Platform. Dimensionen afspejler i hvor høj grad staten arbejder med strategier og værktøjer, der muliggør samarbejde mellem forskellige myndigheders digitale platforme. Dette er dog også et område, som Digitaliseringsstyrelsen arbejder med at forbedre ifølge Signe Caspersen:
Vi arbejder i Digitaliseringsstyrelsen aktivt med at forbedre borgernes brugeroplevelser på tværs af forskellige myndigheder. Det gør vi blandt andet med brugerrejser, der tager udgangspunkt i forskellige livsbegivenheder. Formålet med brugerrejserne er netop, at vi skal blive bedre til at identificere de eventuelle problemer og udfordringer, som vores borgere kan møde i konkrete situationer – og hvordan vi bedst samarbejder om at løse dem digitalt. Vi hilser derfor også OECD’s indeks velkomment, da det er en påmindelse om, at der altid er plads til forbedring.
Signe Caspersen, vicedirektør i Digitaliseringsstyrelsen
Læs mere om Digital Government Index rapporten på OECD's hjemmeside
DGI-rapporten fremlægges ved OECD E-Leaders mødet, der afholdes virtuelt den 15.-16. oktober, med deltagelse fra blandt andet Digitaliseringsstyrelsens vicedirektør, Signe Caspersen.
Temaet for E-Leaders mødet i år er digitalisering i en coronatid. Ved mødet vil Digitaliseringsstyrelsen blandt andet udveksle erfaringer fra de seneste måneder med andre OECD medlemslande og fortælle om danske digitale løsninger såsom appen Smitte|stop.
Ved at deltage i E-Leaders 2020 mødet arbejder Digitaliseringsstyrelsen for at styrke det internationale samarbejde omkring digitale løsninger til gavn for alle. Under COVID-19-pandemien har det været muligt for vitale dele af det danske samfund at fortsætte digitalt, hvilket langt fra har været tilfældet i mange andre lande. Dette skyldes i høj grad Danmarks sammenhængende og velfungerende digitale infrastruktur.
Er du journalist og har presserelaterede spørgsmål, kan du ringe på telefon 4178 6060 eller sende en e-mail til presse@digst.dk.