På den nyligt oprettede hotline i Digitaliseringsstyrelsen kan borgere få hjælp alle døgnets timer hele året rundt, hvis de har været udsat for eller har mistanke om identitetstyveri. En stor del af opkaldene handler om ’vishing’ – forsøg på svindel over telefonen.
Hvis kriminelle får fat på dit CPR-nummer eller NemID, kan de misbruge det til fx at hæve penge fra din konto, optage lån eller forskellige former for chikane. Identitetstyveri kan dermed være en voldsom oplevelse med store og uoverskuelige konsekvenser.
Den 1. juni åbnede en ny hotline, hvor borgere kan søge hjælp, hvis de har været udsat for eller har mistanke om identitetstyveri. Og siden 1. august har borgere haft mulighed for at få hjælp døgnet rundt, idet hotlinen nu har åbent 24 timer i døgnet.
Borgerne har taget godt imod den nye hotline. De første måneder, tilbuddet har eksisteret, har allerede vist, at hotlinen imødekommer et behov for hjælp og vejledning til at komme igennem de kritiske situationer, som identitetstyveri kan medføre.
En stor del af henvendelserne til hotlinen omhandler svindel, hvor kriminelle gennem telefonopkald har udgivet sig for at være en troværdig person eller organisation for at lokke borgere til at udlevere oplysninger. Det kan være svært at gennemskue svindelforsøg, hvis de kriminelle fx udgiver sig for at ringe fra en myndighed eller bank.
Hvis du opdager eller mistænker, at dine personlige oplysninger er blevet stjålet, er det vigtigt, at du reagerer på det. Medarbejderne i hotlinen kan vejlede og rådgive om, hvad du skal gøre for at begrænse skaden, håndtere økonomisk tab, og hvem der eventuelt skal kontaktes.
Ring 33 98 00 98
Hvis du har været udsat for eller mistænker identitetstyveri.
Du kan ringe døgnet rundt alle dage på året.
Er du journalist og har presserelaterede spørgsmål, kan du ringe på telefon 4178 6060 eller sende en e-mail til presse@digst.dk
Telefon: 33 98 00 98