Ny hotline klar til at hjælpe året rundt i tilfælde af digitalt identitetstyveri

01-06-2021
Sikkerhed

Tirsdag den 1 juni lanceres en ny identitetstyveri-hotline, hvor borgere kan få hjælp, hvis de har været udsat for eller har mistanke om digitalt identitetstyveri.

Identitetstyveri er en voldsom indgriben i privatlivet, og de efterfølgende økonomiske konsekvenser kan være store og uoverskuelige. Ofre for identitetstyveri har givet udtryk for, at de står alene med problemerne og ikke ved, hvem de skal tage kontakt til. Derfor har finansministeren taget initiativ til en ny identitetstyveri-hotline, der lanceres tirsdag den 1. juni, og som skal være med til at sikre danskernes digitale tryghed.

Den nye hotline har åbent året rundt og danner rammen for ét samlet kontaktpunkt for borgere, der enten har været udsat for eller har mistanke om digitalt identitetstyveri. Her kan ramte borgere telefonisk blive rådgivet om, hvordan misbruget stoppes og hvilke handlinger der skal foretages, samt få hjælp til at kontakte relevante myndigheder og instanser.

I første omgang vil hotlinen have åbent alle ugens dage i dagtimerne, og fra august vil hotlinen have åbent 24 timer i døgnet året rundt.

Identitetstyveri opstår i situationer, hvor kriminelle får fat på personoplysninger eksempelvis NemID, som de misbruger til eksempelvis at hæve på borgerens bankkonto, optage lån i borgerens navn eller bruge borgerens navn til at chikanere vedkommende eller andre.

Sådan bruger du hotlinen

Hvis du har været udsat for eller mistænker identitetstyveri, kan du ringe på telefon 3398 0098 alle hverdage kl. 8 - 20 og i weekender samt helligdage kl. 9 - 18.

Fra august vil hotlinen have døgnåbent.

Læs mere om den nye hotline, digital sikkerhed og hvordan du minimerer risikoen for, at personlige oplysninger ender i de forkerte hænder, på sikkerdigital.dk

 

Denne nyhed er opdateret 13. juni 2021 med de nye åbningstider for hotlinen.