Ny kampagne hjælper danskerne til at blive kodestærke

Stærke kodeord er et væsentligt og vigtigt middel til at beskytte os mod digitale trusler, men rigtig mange bruger svage kodeord, genbruger eller deler kodeord med andre. Det vil en ny kampagne, der lanceres den 27. september, rykke ved.

Kan du nikke genkendende til følgende: Du bruger kodeord på under 12 tegn, du bruger det samme kodeord flere steder, eller du deler dine kodeord med familie og venner? Hvis ja, så ligner du de fleste andre danskere, men det kan desværre også betyde, at digitale svindlere kan få adgang til dine oplysninger.

Danskernes digitale liv er afhængige af kodeord. Vi skal bruge kodeord til alt fra mail, netbank, spil og sociale medier. Kodeord beskytter vores oplysninger – hvis de altså er stærke og ikke genbruges eller deles. Det er en udfordring for danske familier. I rapporten ”Danskernes Informationssikkerhed 2020” fremgår det, at kun 16 procent i høj/meget høj grad efterlever anbefalingen om, at kodeord er mindst 12 tegn og ikke genbruges.

Derfor lancerer Digitaliseringsstyrelsen den 27. september en ny kampagne, der skal sætte fokus på sårbarhederne ved dårlig kodeordsadfærd og hjælpe danskerne til bedre kodeordsvaner.

Se kampagnen på sikkerdigital.dk/kodeord

Vi bliver i samfundet mere og mere digitale. Det kræver øget fokus på digital sikkerhed i det offentlige, i virksomheder, men også på hjemmefronten. Det kan virke uoverskueligt at skulle lave og huske forskellige, lange kodeord. Med kampagnen vil vi vise danskerne, at de er langt bedre beskyttet digitalt med stærke kodeord, og at der er teknikker til at gøre det nemmere.

Tanja Franck, direktør for Digitaliseringsstyrelsen

Viden og værktøjer til gode kodeordsvaner

Kampagnen skydes i luften med en film om ”Familien Kodestærk”. Ligesom mange andre føler familiemedlemmerne sig ikke udsatte og mener, at de har styr på deres brug af kodeord. I forskellige situationer ser vi dog, hvordan deres adfærd er risikofyldt.

Kampagnefilmen: "Familien kodestærk" (slettet)

På sikkerdigital.dk kan danskerne øve sig i at lave stærke kodeord og lære, hvordan man bliver bedre til at huske dem. Værktøjerne kan også bruges af forældre til at guide deres børn til god kodeordsadfærd.

Danskerne har en stigende risiko for at blive ramt af it-kriminalitet. Derfor er det rigtig godt med en kampagne, som styrker vores viden om digital sikkerhed og stærkere kodeord.

Christian Harsløf, direktør, KL

Stærke kodeord er vanskeligt for de fleste, og hvem har ikke brug for nogle konkrete og sjove måder til at lave unikke kodeord på. Digitaliseringen er til stor gavn for os alle, og vi håber, at redskaberne her bidrager til en sikker digital hverdag.

Tommy Kjelsgaard, vicedirektør, Danske Regioner

Gode råd om kodeord

  • Lav stærke kodeord. Et stærkt kodeord består af minimum 12 tegn og indeholder både store og små bogstaver eller tal
  • Brug ikke samme kodeord flere steder
  • Del aldrig dit kodeord med andre
  • Brug tofaktor- eller to-trins-login, hvor det er muligt
  • Brug en password-manager til at holde styr på dine kodeord.

Læs mere om de gode råd på sikkerdigital.dk

Om kampagnen

Kampagnen er en del af et fællesoffentligt samarbejde mellem KL, Danske Regioner og Digitaliseringsstyrelsen.

Kampagnen lanceres i forbindelse med den nationale cybersikkerhedsmåned i oktober, som Digitaliseringsstyrelsen er national koordinator for. Måneden sætter fælles fokus på digital sikkerhed i Danmark.

Læs mere om cybersikkerhedsmåneden på sikkerdigital.dk/national-cybersikkerhedsmaaned