Den 21. marts kl. 9.00 lanceres den nye Digital Post-løsning. Fra fredag den 18. marts kl. 17.00 og frem til lanceringen skal de sidste data flyttes fra den eksisterende Digital Post-løsning til den nye, og myndighederne skal omstille deres systemer. Derfor kan borgere og virksomheder i weekenden op til lanceringen ikke sende Digital Post til det offentlige – og omvendt.
Digitaliseringsstyrelsen varsler omstillingsperiode for overgangen fra den eksisterende offentlige Digital Post-løsning i e-Boks til det nye Digital Post for offentlige myndigheder. Perioden begynder fredag den 18. marts kl. 17.00 og slutter mandag den 21. marts kl. 9.00.
Perioden er tilrettelagt, så den vil give færrest mulige gener for borgere og virksomheder.
Tidsrummet for omstillingsperioden er lagt hen over en weekend af hensyn til borgere og virksomheder, da der i weekender sendes mindre Digital Post fra det offentlige. Derudover er myndighederne varslet, så de har tid til at planlægge deres forsendelser uden om omstillingsperioden. Formentlig er det de færreste borgere og virksomheder, der vil bemærke, at der ikke udsendes eller er mulighed for at besvare beskeder i den pågældende periode, og de vil også i weekenden fortsat kunne logge ind og læse deres gamle Digital Post fra myndighederne.
Vicedirektør Adam Lebech, Digitaliseringsstyrelsen
Omstillingsperioden bliver synliggjort i brugergrænsefladerne på borger.dk, Virk og e-Boks, så alle brugere bliver orienterede, når perioden finder sted. Hvis man har modtaget et brev med en frist, der udløber i omstillingsperioden, bliver fristen automatisk forlænget med op til tre dage.
Omstillingsperioden er teknisk nødvendig for at sikre, at borgere og virksomheder vil have adgang til al deres Digital Post fra offentlige myndigheder efter overgangen til den nye Digital Post-løsning. Samtidigt skal den sikre, at myndighederne kan foretage de sidste integrationer til den nye løsning, uden det går ud over sikkerheden.
Når man som borger eller virksomhed logger ind i Digital Post fra den 21. marts kl. 9.00, kan man igen modtage og besvare beskeder fra det offentlige. Ligesom man kan finde og besvare tidligere modtaget post fra myndigheder i staten, regionerne og kommunerne.
Fra den 21. marts kl. 9.00 får alle mulighed for at tilgå Digital Post fra offentlige myndigheder via nedenstående platforme:
Er du journalist og har presserelaterede spørgsmål, kan du ringe på telefon 4178 6060 eller sende en e-mail til presse@digst.dk.