Sidste skud på stammen af skræddersyede guider på borger.dk er netop lanceret. Nu kan borgerne få hjælp til det, de skal vide og gøre på tværs af det offentlige i afgørende livssituationer fra vugge til grav.
Når borgerne i Danmark skal flytte, starte på en uddannelse eller bliver forældre er flere offentlige myndigheder typisk involveret. Derfor kan det være en udfordring for borgerne at få det samlede overblik over, hvad man skal gøre og huske, når man står i en ny – måske svær – livssituation.
Borgerne har behov for at opleve sammenhæng i deres digitale kontakt med det offentlige og at blive hjulpet igennem de forskellige nødvendige interaktioner med det offentlige, så man ikke eksempelvis misser en vigtig ansøgningsfrist eller formular, der skal udfyldes.
Derfor har Digitaliseringsstyrelsen sammen med en række myndigheder udviklet 11 guider på borger.dk. De 11 guides giver borgeren et personligt og skræddersyet overblik over alt det, han eller hun skal huske at gøre på tværs af det offentlige og det private, når man fx bliver forælder eller skal på pension.
God digital service handler i høj grad om at kende borgernes behov og tilpasse servicen derefter. De 11 guider på borger.dk er udviklet ud fra dybe indsigter i borgernes behov i deres ageren på tværs af det offentlige (også kaldet brugerrejserne) - i i alt 11 livssituationer – med henblik på at hjælpe danskerne til en lettere hverdag.
En række interviews har vist, at borgerne ønsker mere overblik, gennemsigtighed og lettere adgang til information. På baggrund af den viden – og en analyse af brugerrejsen for den enkelte livssituation – er der udviklet guider, der er blevet testet af borgere, der selv har stået i en af livssituationerne. Analyserne og udviklingen af guiderne er foretaget i samarbejde med de fagligt ansvarlige myndigheder på tværs af stat, regioner og kommuner.
Med guiderne tager vi de første vigtige skridt på vejen mod mere sammenhæng på tværs af det offentlige. De forskellige guides, som populært sagt favner alle større livssituationer fra vugge til grav, samler gøremål på tværs af stat, regioner og kommuner og gør mødet med det offentlige meget mere overskueligt. Det er noget, der skaber værdi i hverdagen for den enkelte borger.
Tanja Franck, direktør i Digitaliseringsstyrelsen
Guiderne vil løbende blive videreudviklet i et fortsat samarbejde med de involverede myndigheder og interesseorganisationer og på baggrund af den feedback, der løbende bliver indhentet fra brugerne af guiderne.
Er du journalist og har presserelaterede spørgsmål, kan du ringe på telefon 4178 6060 eller sende en e-mail til presse@digst.dk.
Titel: Kontorchef
Område: Kontor for digital service
E-mail: nhc@digst.dk
Telefon: 2536 9912