Digitaliseringsstyrelsen har for første gang fået udarbejdet en samlet måling af brugernes tilfredshed med de offentlige digitale løsninger.
En samlet tilfredshedsmåling af syv af de største offentlige digitale løsninger tager blandt andet temperaturen på brugernes tilfredshed med Digital Post, MitID og borger.dk, og her er tilfredsheden høj.
Målingen viser høj tilfredshed blandt brugerne af løsningerne til borgere, blandt andet Digital Post, MitID og borger.dk. På tværs af løsningerne er mere end 7 ud af 10 brugere tilfredse.
Samtidig er antallet af utilfredse brugere lavt. Under 6 pct. af brugerne er utilfredse på tværs af alle løsninger.
Den gennemførte tilfredshedsmåling giver indsigt i, hvordan brugerne oplever Digitaliseringsstyrelsens forskellige løsninger, herunder hvad de er særligt glade for, og hvor de ser rum for forbedringer. Den viden kan Digitaliseringsstyrelsen bruge fremadrettet i det løbende arbejde med at forbedre løsningerne. Digitaliseringsstyrelsens løsninger tjener vidt forskellige brugsformål og varierer i kompleksitet.
Resultaterne af tilfredshedsmålingen viser generelt en lidt højere tilfredshed med de mindst komplekse løsninger, der udelukkende anvendes til ét formål. I arbejdet med at forbedre løsningerne bestræber Digitaliseringsstyrelsen sig på at gøre alle løsninger så nemme at anvende for borgerne som muligt.
Hent 'Brugerundersøgelse af Digitaliseringsstyrelsens borgerrettede systemløsninger 2023'
Hent 'Brugerundersøgelse af Digitaliseringsstyrelsens virksomhedsrettede systemløsninger 2023'
Løsning |
Tilfreds |
Neutral |
Utilfreds |
Digital Post |
79 pct. |
16 pct. |
5 pct. |
MitID |
74 pct. |
20 pct. |
6 pct. |
Borger.dk |
71 pct. |
25. pct. |
4 pct. |
Sundhedskort-app |
83 pct. |
15 pct. |
2 pct. |
Kørekort-app |
91 pct. |
8 pct. |
1 pct. |
Løsning |
Tilfreds |
Neutral |
Utilfreds |
Digital Post til virksomheder |
53 pct. |
34 pct. |
13 pct. |
MitID Erhverv* |
70 pct. |
20 pct. |
10 pct. |
*Tilfredshedstallet for MitID Erhverv er udregnet ved at sammenlægge resultaterne for to forskellige brugergrupper, henholdsvis brugere af MitID Erhverv og brugere af MitID privat til erhverv. Blandt brugere af MitID Erhverv er tilfredsheden 63 pct. Blandt brugere af MitID privat til erhverv, som typisk anvendes af enkeltmandsvirksomheder og foreninger, er tilfredsheden 77 pct.
Er du journalist og har presserelaterede spørgsmål, kan du ringe på telefon 4178 6060 eller sende en e-mail til presse@digst.dk.