Digitale formidlingstjenester har forpligtelser, der bl.a. skal beskytte deres brugere mod ulovligt indhold og skjult reklame. Reglerne afhænger af, hvilken type formidlingstjeneste din virksomhed udbyder.
DSA finder anvendelse på udbydere af digitale formidlingstjenester.
Tjenester, der alene videreformidler indhold, der ikke kommer fra dens brugere, men derimod er skabt eller indkøbt af tjenesten selv, vil ikke være omfattet af DSA.
Hvad er en digital formidlingstjeneste?En digital formidlingstjeneste kan være én eller flere af følgende:
|
Hvorvidt, og i hvilket omfang, din virksomhed er omfattet af reglerne afhænger bl.a. af, hvilken type formidlingstjeneste din virksomhed udbyder, men også af din virksomheds størrelse (omsætning, balancesum og antal ansatte).
Hvis du har brug for konkret rådgivning om reglerne i forhold til din virksomhed, kan du søge hjælp hos en advokat eller en anden professionel rådgiver.
Det danske DSA-tilsyn fører tilsyn med, at digitale formidlingstjenester, der har hovedforretningssted i Danmark, overholder DSA. Digitaliseringsstyrelsen er udpeget som DSA-tilsyn i Danmark.
Du kan kontakte os, hvis du fx har spørgsmål om DSA eller om tilsynets arbejde.
Forordninger er bindende og indfører rettigheder og pligter på lige fod med dansk lovgivning. DSA har derfor direkte virkning i EU’s medlemslande.
Læs forordning om digitale tjenester (DSA)
En dansk lov supplerer DSA ved at udpege Digitaliseringsstyrelsen til at føre tilsyn med og håndhæve forordningen i Danmark.