Introduktion til sporingsteknologier

Kender du dine sporingsteknologier som fx cookies, pixels og fingerprint tracking? Ved du, hvad de bliver brugt til og om du kan undgå dem? Hvis ikke kan du her finde en introduktion til, hvad sporingsteknologier er.

Hvad er sporingsteknologier?

Sporingsteknologier er en paraplybetegnelse for de forskellige teknologier, som kan anvendes på tjenester.

Disse teknologier inkluderer blandt andet cookies, pixels og fingerprint tracking.

Da der konstant udvikles nye sporingsteknologier, anvendes denne paraplybetegnelse til at omfatte den løbende udvikling. En fælles karakteristik for alle disse sporingsteknologier er, at de er omfattet af Cookiebekendtgørelsen, og derfor skal tjenesteudbydere, som benytter sig af disse teknologier, overholde den gældende lovgivning.

Hvad bliver sporingsteknologier brugt til?

Sporingsteknologier tjener ikke bare ét, men flere formål. Det kan fx være at sikre, at hjemmesidernes funktioner virker, at optimere design og kvalitet af en hjemmeside, at give målrettet og relevant indhold på en hjemmeside eller at målrette annoncer i kommercielt øjemed.

Sporingsteknologier kan opdeles i forskellige kategorier, alt efter hvilket formål de har: tekniske nødvendige sporingsteknologier, statistik sporingsteknologier, personaliserede sporingsteknologier og markedsføringssporingsteknologier.

Det er tjenestensejer, som vælger, om der skal bruges sporingsteknologier til statistik, markedsføring mv. på hjemmesiden. Ejeren af tjenesten skal informere dig om, hvem der får adgang til at placere sporingsteknologier på din computer mv., og hvad de bruges til. Tjenesten skal dog ikke oplyse om eller indhente samtykke til, at der bruges teknisk nødvendige sporingsteknologier.

Mød de væsentligste sporingsteknologier

Sporingsteknologiergør det muligt at forbedre din oplevelse af en hjemmeside. Her kan du læse mere om de fire formål, som sporingsteknologier kan have.

Tekniske nødvendige sporingsteknologier er nødvendige for, at langt de fleste hjemmesider fungerer, som de skal. De sørger også for, at du ikke hele tiden ryger af den hjemmeside, du besøger.

Når vi bruger loginsider og selvbetjeningsløsninger som eksempelvis Skat.dk, netbank og ForældreIntra, er de tekniske nødvendige sporingsteknologier grunden til, at vi kun behøver at indtaste brugernavn og password én gang under et besøg på hjemmesiden. 

Tekniske nødvendige sporingsteknologier har ingen betydning for din privatsfære, da de ikke registrerer, hvad du søger efter på andre hjemmesider. Det er ikke et krav, at hjemmesider giver information om brugen af teknisk nødvendige sporingsteknologier eller beder om dit samtykke til at bruge disse.

Statistiksporingsteknologier bruges til at optimere design, brugervenlighed og effektiviteten af en hjemmeside.

De indsamlede oplysninger indgår i eksempelvis analyser af, hvilke informationer der er mest populære på siden, og som derfor skal være nemme at finde, så brugervenligheden bliver forbedret. Statistiksporingsteknologier  kan også bruges til at indsamle besøgsstatistik igennem en simpel optælling af antal besøg på en hjemmeside.

Statistiksporingsteknologier har oftest ingen eller meget lille betydning for din privatsfære, da de ikke registrerer, hvad vi søger efter på andre hjemmesider.

Det er dog et krav, at hjemmesidens ejer informerer om og beder om samtykke ved brugen af statistikcookies.

Personaliserede sporingsteknologier indsamler oplysninger ved at følge med os rundt på en hjemmeside, hvor de samler vores digitale fodspor op. De kaldes derfor også ”trackingcookies”. Der er ikke tale om at indsamle oplysninger om din færden for at bruge det til markedsføring.

Personaliserede sporingsteknologier bruges til at give dig mere målrettet og relevant indhold­­, eksempelvis i form af foreslået information og artikler. Andre brugere vises noget andet indhold på hjemmesiden, fordi sporingsteknologier viser, at de er interesserede i noget andet. Indholdet er udvalgt på baggrund af de oplysninger, personaliserede sporingsteknologier har indsamlet om dine søgninger, interesser og klik rundt på nettet.  Derfor kan dissse former for sporingsteknologier ses, som at have betydning for din private sfære.  

En hjemmeside, der indsamler oplysninger ved hjælp af sporingsteknologier for at skabe personaliseret indhold, skal informere om dette og indhente dit samtykke hertil.

Når sporingsteknologier bruges i et kommercielt henseende til at målrette annoncer til dig, er der tale om markedsføringscookies.

Markedsføringssporingsteknologier  indsamler oplysninger ved at følge os på de enkelte hjemmesider, på samme måde som personaliserede sporingsteknologier gør. Markedsføringssporingsteknologier  er derfor også ”trackingcookies”. De indsamlede oplysninger bruges til at skabe et overblik over vores interesser, vaner og aktiviteter for at vise relevante annoncer for ting, vi tidligere har kigget på.

Det er for eksempel markedsføringssporingsteknologier, der indsamler oplysninger, som bruges til at huske de sko, den koncert eller den boremaskine, du kiggede på for et par dage siden.

På grund af de informationer disse former for sporingsteknologier indsamler, kan de ses som at have stor betydning for din private sfære. 

En hjemmeside skal informere om og indhente samtykke, når der bruges markedsføringssporingsteknologier.

Hvad er tredjeparts sporingsteknologier?

Nogle hjemmesider tillader, at tredjeparter får adgang til at placere cookies på din computer, tablet eller smartphone til forskellige formål. Det vil sige, at andre end hjemmesideejeren får adgang til at sætte sporingsteknologier.

Markedsføringsporingsteknologier er ofte tredjepartsporingsteknologier. Hvis du for eksempel har søgt på hjemmesider om Marokko, og du efterfølgende ser reklamer for hoteller og flyrejser til Marokko, kan det være en tredjepart, som har fået lov af tjenesteudbyderen til at placere en cookie på din computer, tablet eller smartphone. Dette giver tredjeparten mulighed for at følge din videre færden på nettet og lave målrettet markedsføring eller videregive de indsamlede oplysninger om din søgning.

En tjenesteudbyder kan også tillade tredjeparts sporingsteknologier til anonym trafikmåling eller til forbedringer på hjemmesiden. Det sker, når ejeren fx beder et analysefirma om at placere et analyseværktøj for at lave fx statistik og analyser på vegne af tjenesteudbyderen.