Hændelsesunderretning

Virksomheder omfattet af NIS 2-loven er forpligtigede til at underrette om væsentlige hændelser. Her kan du læse mere om, hvad reglerne indebærer.

Hvad er en væsentlig hændelse?

En hændelse anses for at være væsentlig, hvis en af følgende betingelser er opfyldt jf. § 12 i NIS 2-loven:

1. Hændelsen har forårsaget eller er i stand til at forårsage alvorlige driftsforstyrrelser af tjenesterne eller økonomiske tab for den berørte enhed.

2. Hændelsen har påvirket eller er i stand til at påvirke andre fysiske eller juridiske personer ved at forårsage betydelig fysisk eller ikkefysisk skade.

Særlige regler om hændelsesunderretning for digitale udbydere

EU-Kommissionen har vedtaget en gennemførelsesforordning, der indeholder særlige krav til hændelsesunderretninger, herunder definitioner af hvad der udgør væsentlige hændelser (artikel 3-14). Kravene er relevante for virksomheder omfattet af den digitale sektor, men varierer alt efter, hvilke tjenester man som virksomhed udbyder. Du kan læse mere om gennemførselsforordningen på siden NIS 2 – Regelsæt.

Hvad indebærer en underretning?

Efter man som virksomhed har fået kendskab til en væsentlig hændelse, skal virksomheden inden for fastsatte tidsrammer underrette om hændelsen. Det sker på følgende måde:

Væsentlige hændelser for den digitale sektor

NIS 2-lovens definition af en væsentlig hændelse suppleres af Gennemførselsforordningen nr. 2024/2690. Her anses en hændelse for at være at være væsentlig for så vidt angår omfattede enheder i den digitale sektor, hvis et af følgende kriterier er opfyldt:

Øvrige kriterier for væsentlige hændelser efter enhedstype: