Sådan analyserer du data fra en brugervenlighedstest og omsætter analysen til konkrete anbefalinger, der kan indgå i afrapportering.
Ordet ’data’ får automatisk mange til at tænke på tal. Men i en brugertest er data lige så ofte de svar, som testpersonerne har givet, og som du har skrevet ned eller optaget på lyd eller video. Kort sagt bør du benytte tre datakilder: Brugeradfærd under testen, udtalelser fra testpersonerne og deres vurdering af brugervenligheden i it-løsningen.
Hvordan du får overblik over brugernes udfordringer
En god måde at få struktur og et overblik over dataene er at benytte et opgavesuccesskema. Her kan du systematisk gennemgå, om brugerne havde succes med at løse de opgaver, som du stillede dem – eller om der var udfordringer undervejs.
Du kan læse mere om, hvordan du udfylder et opgavesuccesskema under indsamling af testdata.
Indled analysearbejdet med at beskrive, hvad der skete under testen. Hvad observerede du under testen, og hvilke problematikker blev synlige? Var der måske noget, der overraskede dig?
Brug et skema til systematisk at gennemgå resultaterne fra testen:
Oplist hvilke brugere, der har problemer med hvilke opgaver (anfør resondentnumre).
Tjek dine noter for de brugere, som havde udfordringer eller lavede fejl. Hvad gjorde de (observeret adfærd under den simulerede test)? Og hvad sagde de i interviewet?
Når du beskriver indsigter i årsagsanalysen og formulerer anbefalinger, kan du overveje:
Men en årsagsanalyse kan du undersøge, hvorfor et problem opstår. Brug dine beskrivelser af, hvad deltagerne gjorde, og hvad de sagde til at vurdere, hvorfor brugeren ikke kunne løse opgaven.
Årsagen er sjældent brugeren selv. Designet bør tilpasses brugerne - og det er derfor ikke brugerne, der bør tilpasse sig designet.
Analysen kan også laves som en workshop eller et møde med teamet, så du ikke behøver at udarbejde en omfattende rapport.
I metodebanken kan du finde inspiration til, hvordan du laver en workshop. Her er konkret vejledning til en idéworkshop, men du kan bruge mange af de samme værktøjer til en afrapporteringsworkshop.
Foreslå til sidst konkrete anbefalinger til ændringer i designet. Anbefalingerne skal udspringe direkte fra årsagsanalysen, altså: Hvad var årsagen til udfordringerne, og hvordan kan vi lave en opdatering af designet, der direkte løser denne årsag?
Det kan være en fordel at komme med flere forskellige forslag til, hvordan udfordringerne kan løses. Ofte kan der være mange måder at løse det på med varierende ressourcer til implementering.
Her kan du downloade samtlige skabeloner, vejledninger og værktøjer til at udføre brugervenlighedstest som en zip-fil:
Har du feedback til indholdet eller idéer til brugervenlighedstestværktøjer?
Skriv til os på: