Opmærksomhedspunkter hvis du samarbejder med en leverandør.
Uanset om du samarbejder med en leverandør om at udvikle en it-løsning, eller gennemføre brugervenlighedstests i en afgrænset periode, er det vigtigt at stille klare krav, så du sikrer, at brugervenligheden bliver optimal.
Her kan du hente tips til, hvad du skal huske, hvis du samarbejder med en leverandør.
Hvis hele udviklingsprocessen er udliciteret til en leverandør, er det vigtigt at definere nogle klare målsætninger for brugervenlighed. Det skyldes, at brugervenlighed ikke er en fast defineret størrelse.
Mange leverandører vil kende definitionen af brugervenlighed fra ISO 9241-11, ligesom ISO 9241-210 kan være et udgangspunkt for at stille krav om en iterativ tilgang til processen.
Alle, der har specificeret krav, ved, at det kan være en svær opgave. Disse eksempler er ikke generiske og kan derfor ikke kopieres direkte ind i dit udbud. De er tænkt som inspiration til arbejdet.
Her er en liste over emner, som du kan bede leverandøren tage stilling til i deres tilbud eller måske selv kravspecificere:
Sørg for at aftale, hvor ofte der skal gennemføres brugervenlighedstests. Best practice er, at der udføres brugervenlighedstests løbende gennem hele udviklingsprojektet, fx ved hver større milepæl eller iteration. Vær opmærksom på, at der er forskel på brugertest og brugervenlighedstest.
Kræv, at tests bliver planlagt på de rigtige tidspunkter i projektforløbet, fx før lancering af vigtige funktioner eller opdateringer. Det sikrer, at eventuelle problemer opdages og kan rettes i tide.
Definer, hvem der skal testes på. Sørg for, at leverandøren bruger en repræsentativ gruppe af brugere, der svarer til din målgruppe. Det sikrer, at resultaterne er relevante og anvendelige.
Kræv en detaljeret plan fra leverandøren, der beskriver, hvordan og hvornår tests vil blive udført, hvad der specifikt vil blive testet, og hvilke metoder der vil blive anvendt. En tydelig plan giver et overblik og mulighed for at følge med i processen.
Bed om løbende rapporter fra leverandøren, der beskriver resultaterne af hver test, hvilke forbedringer der foreslås, og hvilke justeringer leverandøren anbefaler at implementere. Dette hjælper med at sikre, at projektet bevæger sig i den rigtige retning.
Genbesøg målsætninger for brugervenlighed i it-løsningen. Nogle brancher arbejder med et princip om, at hvis muligt, skal kritiske fejl afhjælpes i designet af brugergrænsefladen. Det betyder, at vejledninger og forklarende tekster er sekundære løsningsrum.
Læs mere om, hvordan du kan definere om en opgave er kritisk
Sørg desuden for, at der er aftalt opfølgende tests efter implementering af ændringer. Det sikrer, at rettelser har den ønskede effekt, og at nye problemer ikke opstår.
Kræv, at medarbejdere fra din organisation kan deltage i eller observere brugervenlighedstestene, hvis muligt. Det giver en bedre forståelse af udfordringerne og sikrer, at der er en tæt forbindelse mellem testresultater og organisationens behov.
Her kan du downloade samtlige skabeloner, vejledninger og værktøjer til at udføre brugervenlighedstest som en zip-fil:
Har du feedback til indholdet eller idéer til brugervenlighedstestværktøjer?
Skriv til os på: