Sæt god tid af til at finde og booke testdeltagere.
Rekruttering kan være let, hvis mange er interesserede, men det kan også være udfordrende at få fat i relevante brugere.
Hvad du bør overveje ved rekruttering
Hvis du ikke kan tilbyde gavekort eller honorarer, kan du overveje andre måder at anderkende deltagelse på. For eksempel en invitation til at høre om testresultaterne senere.
Gør det med andre ord til et slags samarbejde om brugervenligheden af den it-løsning, de på et tidspunkt højst sandsynligt selv skal benytte.
Der er mange forskellige måder at rekruttere testdeltagere på – du kan fx gøre det selv, eller bruge et rekrutteringsbureau til at rekruttere for dig.
Sørg for at have helt styr på de praktiske ting, inden du kontakter brugere:
For nogle målgrupper vil det være vigtigt med en kort beskrivelse af, hvordan data behandles. Fx at deltagerne vil være anonyme og at brugervenlighedstesten ikke har nogen indflydelse på eventuelt igangværende sagsbehandling.
Find vejledning til fortrolighedserklæring på siden om testdata
Det er vigtigt at rekruttere ud fra definerede målgrupper, når du skal rekruttere testdeltagere til en brugervenlighedstest. Læs mere om, hvordan du definerer målgruppen her.
Planlæg brugervenlighedstesten over fx tre dage med følgende plan:
Dag 1: Start med en pilottest med én person. Det sikrer, at alt fungerer som det skal, inklusive designet. Brug dagen til at finjustere og rette eventuelle problemer.
Dag 2: Brug tid på eventuelle tilpasninger og rettelser baseret på feedback fra pilottesten.
Dag 3: Test med fem til seks brugere. Hver testsession varer 1 time. Det anbefales at have minimum 15 minutters pause mellem hver test.
Tip: Husk at sende en påmindelse til deltagerne dagen inden.
Her kan du downloade samtlige skabeloner, vejledninger og værktøjer til at udføre brugervenlighedstest som en zip-fil:
Har du feedback til indholdet eller idéer til brugervenlighedstestværktøjer?
Skriv til os på: