• Gå til indhold
  • Skift cookie indstillinger
Gå til forsiden
  • Nyheder
  • Tal og statistik
  • Job
  • Om os
  • Kontakt
  • Presse
  • English
  • It-løsninger
    • AltID
    • Borger.dk
    • Digital Fuldmagt
    • Digital Post
    • Digitalt Samtykke
    • Digitaliser.dk
    • eID og Single Digital Gateway
    • Fællesoffentligt Testdatasæt
    • Kørekort-app
    • MitID
    • MitID Erhverv
    • NemKonto
    • NemLog-in
    • NemSMS
    • Orkestreringskomponenten
    • Standarder
    • Standardkontrakter
    • Sundhedskort-app
    • Servicedeklaration
    • Support til it-løsninger
  • Data
    • Den fællesoffentlige digitale arkitektur (FDA)
    • Datavejviser
    • Videreanvendelse af offentlige data
    • Datastyringsforordningen og beskyttede data
    • Dansk sprogteknologi
    • Vejledning til anvendelse af cloudservices
    • Det offentlige Danmark
    • Dataetik i virksomheder
  • Kunstig intelligens
    • Guides til brug af kunstig intelligens
    • Strategier for kunstig intelligens
    • Signaturprojekter
    • Inspirationskatalog til generativ kunstig intelligens
    • Virksomheders afprøvning af AI-baserede produkter
    • Kommunikation på borger.dk med generativ AI-assistent
    • Casekatalog: AI-løsninger med dokumenteret effekt
    • Danske virksomheders anvendelse af AI
  • Digital inklusion
    • Viden om digital inklusion
    • Principper for digital inklusion
    • Inklusionsnetværk
    • Pulje til frivilligindsatser
    • It-frivillig
    • Undervisning og vejledning
    • Nyheder om digital inklusion
    • Brugeroplevelse
    • Sammenhængende brugerrejser
    • Brugerpanel
  • Digital transformation
    • Den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi
    • Digitaliseringsklar lovgivning
    • Digital grøn omstilling
    • Digital Europe
    • SMV:Digital
    • Tilliden til den digitale offentlige sektor
    • MinVirksomhed – lettere indberetning til det offentlige
    • Dansk Data Space Forum
    • Tilskudspuljen for nye teknologier
  • Tele
    • Bredbåndsudrulning
    • Etablering af fysisk teleinfrastruktur
    • Frekvenser
    • Internationalt samarbejde
    • Love og regler på teleområdet
    • Nye teknologier
    • Radioudstyr og apparater
    • Statistik
    • Telefoni og internet
  • Tilsyn
    • AI-forordningen
    • Dataforordningen
    • Datahøst bag skærme
    • Datastyringsforordningen
    • Digitale tjenester - DSA
    • Domænenavne
    • eIDAS
    • NIS 2
    • NSIS
    • Persondatasikkerhed på teleområdet
    • Sporingsteknologiområdet
    • Webtilgængelighed
  • It-løsninger
  • Data
  • Kunstig intelligens
  • Digital inklusion
  • Digital transformation
  • Tele
  • Tilsyn
  • Nyheder
  • Tal og statistik
  • Job
  • Om os
  • Kontakt
  • Presse
  • English
  1. Forside
  2. Digital inklusion
  3. Brugeroplevelse
  4. Brugervenlighedstest
  5. Under brugervenlighedstesten
  6. Testopstilling under brugervenlighedstesten

Opstil brugervenlighedstests

Opstil realistiske testscenarier og overvej hvordan du indhenter samtykke fra deltageren.

For at en brugervenlighedstest kan bidrage til, at it-løsningen faktisk er brugervenlig i den virkelige verden, skal testopgaverne præsenteres realistisk.

Her kan du læse mere om:

Hvilke fordele og ulemper, der er ved online og fysiske tests

Hvordan brugskonteksten påvirker testopstillingen

Hvilke muligheder videooptag giver

Eksempler på testopstilling

Vejledninger til samtykkeerklæring og fortrolighedserklæring

Hent vejledning til samtykkeerklæring [word]

Hent vejledning til fortrolighedserklæring [word]

Brugervenlighedstest

  • Før brugervenlighedstesten
    • Gevinster
    • Målsætning
    • Planlægning
  • Under brugervenlighedstesten
    • Målgruppe
    • Rekruttering
    • Testopstilling under brugervenlighedstesten
    • Testopgaver
    • Drejebog
    • Testdata
  • Efter brugervenlighedstesten
    • Analyse
    • Risikovurdering
    • Afrapportering

Tip

Afhængigt af, hvad for en it-løsning du tester, kan brugervenlighedstesten kræve, at deltagerne skal bruge et test-login.

Print test-loginoplysninger

Print gerne oplysningerne på forhånd på et stykke papir. Det sikrer, at testen ikke forsinkes, i tilfælde af at enten du eller brugeren ikke kan huske test-loginoplysningerne.

Husk samtykke

Fortæl deltageren hvordan data behandles og eventuelt opbevares. I mange tilfælde er der behov for, at deltageren underskriver en erklæring. Det kan være særligt relevant hvis du tager billeder, optager lyd og/eller video.

Spørg i din organisation om I har en standarderklæring eller find vejledning til hvad en samtykke- og fortrolighedserklæring kan indeholde øverst på siden.

To tips til videooptagelser

  • Vent med at tænde for kameraet, indtil deltagerne har givet samtykke som en del af introduktionen til testen.

  • Stil kameraet, så du kan se interaktionen på skærmen, og høre hvad de siger. Du kan også lave en skærmoptagelse, men husk da at optage lyden.

Online eller fysisk test?

Når it-løsninger testes, kan det være oplagt at afholde brugervenlighedstesten online. Altså lave et videomøde med testdeltageren gennem computeren og skærmoptage hele testsituationen.

Fordele ved en online test

Det er let for testdeltageren at være med, da vedkommende ikke skal transportere sig fysisk til stedet, hvor du tester. Det giver mulighed for at have deltagere, som er bosat i hele landet.

Husk at overveje, om en online opsætning ekskluderer nogle af brugerne fra at kunne deltage.

Fordele ved en fysisk test

Du kan bruge remedier i rummet, såsom at bede deltageren om at scanne en QR-kode. Du har også mulighed for at se deltagerens hænder og dermed få indblik i den fysiske interaktion med brugergrænsefladen. Det kan især være vigtigt ved test på telefoner, hvor deltagerens bevægelser og klik med en mus ikke kan ses.

Slutteligt giver en fysisk test også mulighed for at have kontrol over hele testsituationen. Eksempelvis sikre korrekt lys, ingen distraktioner eller netop den rette mængde distraktioner for at simulere en realistisk brugssituation.

Tænk over konteksten for brugen

I de fleste tilfælde fungerer et mødelokale rigtig godt til en brugervenlighedstest. Men tænk over, om der er særlige ting eller forhold fra virkelighedens kontekst, som kan påvirke brugen:

  • Hvilken platform skal it-løsningen bruges på; smartphone, tablet, computer, eller flere platforme?

  • Er der særlige ting i omgivelserne, der kan påvirke brugerens evne til at koncentrere sig eller se skærmen; støj, belysning, sociale sammenhænge?

  • Hvilke remedier skal der bruges; MitID, brugernavn, oplysninger om en anden borger eller sig selv?

  • Anvender brugeren hjælpemidler? Fx i forbindelse med handicap eller funktionsnedsættelser.

Videooptag brugervenlighedstesten

Hvis du vælger at videooptage brugervenlighedstesten, får du mulighed for senere at analysere hver deltagers interaktion med systemet. Det gør det lettere at identificere og vise vigtige interaktionssekvenser mellem bruger og system, som kan styrke din afrapportering.

Teknisk udstyr

Der findes tekniske løsninger til optagelse af brugervenlighedstests, men det er ofte bedst at holde det simpelt. En smartphone monteret på et stativ er ofte en effektiv og praktisk løsning, der kræver minimal opsætning og samtidig sikrer stabile optagelser.

Eksempler på forskellige testopstillinger

Her kan du finde eksempler på tre forskellige testopstillinger.

Computer

En computerbaseret test kan foregå i et mødelokale, så du kan benytte remedier, kontrollere testmiljøet og observere testdeltagerens kropssprog.

Det kan være en god idé at optage testen, så du senere kan gå tilbage og studere deltagerens interaktion med it-løsningen.

Mobiltelefon

Hvis du optager fra en smartphone, skal kameraet fange både skærmen og deltagerens hænder.

Det er derfor en god idé at afmærke en firkant på bordet for at hjælpe deltageren med at holde sin smartphone inden for den.

Online på computer eller mobiltelefon

Der findes mange tekniske løsninger, men et online møde, hvor du eller deltageren kan dele skærm, er ofte tilstrækkeligt.

Hvis du tester online, kan det være en god idé at lave en skærmoptagelse af testen. Husk som altid at bede om samtykke samt at optage lyden.

Værktøjer under brugervenlighedstesten

  • Målgruppe
  • Rekruttering
  • Testopstilling
  • Testopgaver
  • Drejebog
  • Testdata

Læs mere om

  • Bag om brugervenlighedstest i det offentlige
  • Guide til gode brugeroplevelser
  • Metodebank til gode brugeroplevelser
  • Principper for digital inklusion

Hent downloads til brugervenlighedstest

Her kan du downloade samtlige skabeloner, vejledninger og værktøjer til at udføre brugervenlighedstest som en zip-fil:

Downloads til brugervenlighedstest [zip-fil]

Kontakt

Har du feedback til indholdet eller idéer til brugervenlighedstestværktøjer?

Skriv til os på:

brugeroplevelser@digst.dk

Digitaliseringsstyrelsen

Landgreven 4 
1301 København K 

3392 5200 
digst@digst.dk

EAN: 5798009814203
CVR: 34051178

Genveje

  • Om os
  • Ledige stillinger
  • Tilmeld nyhedsbrev
  • Cookies
  • Privatlivspolitik
  • Tilgængelighedserklæring
  • Tilgængelighedserklæring - apps
  • Whistleblowerordning

Ofte besøgte sider

  • MitID Erhverv
  • MitID
  • Digital Post
  • NemLog-in
  • NSIS standarder
  • Strategier

Digitaliseringsministeriet

  • Departementet
  • Danmarks Statistik
  • LinkedIn
  • Facebook