Opstil realistiske testscenarier og overvej hvordan du indhenter samtykke fra deltageren.
For at en brugervenlighedstest kan bidrage til, at it-løsningen faktisk er brugervenlig i den virkelige verden, skal testopgaverne præsenteres realistisk.
Hvilke fordele og ulemper, der er ved online og fysiske tests
Hvordan brugskonteksten påvirker testopstillingen
Afhængigt af, hvad for en it-løsning du tester, kan brugervenlighedstesten kræve, at deltagerne skal bruge et test-login.
Print gerne oplysningerne på forhånd på et stykke papir. Det sikrer, at testen ikke forsinkes, i tilfælde af at enten du eller brugeren ikke kan huske test-loginoplysningerne.
Fortæl deltageren hvordan data behandles og eventuelt opbevares. I mange tilfælde er der behov for, at deltageren underskriver en erklæring. Det kan være særligt relevant hvis du tager billeder, optager lyd og/eller video.
Spørg i din organisation om I har en standarderklæring eller find vejledning til hvad en samtykke- og fortrolighedserklæring kan indeholde øverst på siden.
Når it-løsninger testes, kan det være oplagt at afholde brugervenlighedstesten online. Altså lave et videomøde med testdeltageren gennem computeren og skærmoptage hele testsituationen.
Det er let for testdeltageren at være med, da vedkommende ikke skal transportere sig fysisk til stedet, hvor du tester. Det giver mulighed for at have deltagere, som er bosat i hele landet.
Husk at overveje, om en online opsætning ekskluderer nogle af brugerne fra at kunne deltage.
Du kan bruge remedier i rummet, såsom at bede deltageren om at scanne en QR-kode. Du har også mulighed for at se deltagerens hænder og dermed få indblik i den fysiske interaktion med brugergrænsefladen. Det kan især være vigtigt ved test på telefoner, hvor deltagerens bevægelser og klik med en mus ikke kan ses.
Slutteligt giver en fysisk test også mulighed for at have kontrol over hele testsituationen. Eksempelvis sikre korrekt lys, ingen distraktioner eller netop den rette mængde distraktioner for at simulere en realistisk brugssituation.
I de fleste tilfælde fungerer et mødelokale rigtig godt til en brugervenlighedstest. Men tænk over, om der er særlige ting eller forhold fra virkelighedens kontekst, som kan påvirke brugen:
Hvis du vælger at videooptage brugervenlighedstesten, får du mulighed for senere at analysere hver deltagers interaktion med systemet. Det gør det lettere at identificere og vise vigtige interaktionssekvenser mellem bruger og system, som kan styrke din afrapportering.
Der findes tekniske løsninger til optagelse af brugervenlighedstests, men det er ofte bedst at holde det simpelt. En smartphone monteret på et stativ er ofte en effektiv og praktisk løsning, der kræver minimal opsætning og samtidig sikrer stabile optagelser.
Her kan du finde eksempler på tre forskellige testopstillinger.
En computerbaseret test kan foregå i et mødelokale, så du kan benytte remedier, kontrollere testmiljøet og observere testdeltagerens kropssprog.
Det kan være en god idé at optage testen, så du senere kan gå tilbage og studere deltagerens interaktion med it-løsningen.
Hvis du optager fra en smartphone, skal kameraet fange både skærmen og deltagerens hænder.
Det er derfor en god idé at afmærke en firkant på bordet for at hjælpe deltageren med at holde sin smartphone inden for den.
Der findes mange tekniske løsninger, men et online møde, hvor du eller deltageren kan dele skærm, er ofte tilstrækkeligt.
Hvis du tester online, kan det være en god idé at lave en skærmoptagelse af testen. Husk som altid at bede om samtykke samt at optage lyden.
Her kan du downloade samtlige skabeloner, vejledninger og værktøjer til at udføre brugervenlighedstest som en zip-fil:
Har du feedback til indholdet eller idéer til brugervenlighedstestværktøjer?
Skriv til os på: