Her kan du finde datoen for det kommende netværksmøde i Myndighedsnetværk for digital inklusion. Du kan også læse referatet for det senest afholdte netværksmøde.
Medlemmerne har indflydelse på dagsorden til netværksmøderne og bidrager til afvikling af møderne. Der afholdes to årlige netværksmøder i form af heldags-møder.
Næste møde bliver afholdt i efteråret 2025. Dato annonceres snarest.
Her finder du referater fra møder i Myndighedsnetværket for digital inklusion.
Mette Høst Mikkelsen fra Digitaliseringsstyrelsen bød velkommen til netværksmødet, der denne gang satte fokus på to af de fællesoffentlige principper for digital inklusion: ”Hav øje for digitaliseringens konsekvenser” og ”Hjælp dem, der hjælper”.
Tobias Dorph fra Stenbroens Jurister fortalte om organisationens arbejde med at give juridisk rådgivning til hjemløse og udsatte borgere, og hvilke store konsekvenser det kan have for målgruppen, hvis de misser noget digitalt. Hans budskab var især, at det var bedst og nemmest for alle – både borgere og myndigheder – hvis vi kan fastholde udsatte borgere i de digitale løsninger frem for fritagelse.
Maria Mejnertsen fra Rejsekort & Rejseplan A/S fortalte om udviklingen af det ikke-digitale alternativ, der foregik parallelt med udviklingen af den nye rejsekort-app. Hun fortalte, hvordan Rejsekortet allerede i de tidlige faser af udviklingsarbejdet har haft fokus på digitaliseringens konsekvenser for dem, der har svært ved det digitale, og deres løbende interessent- og brugerinddragelse. Hun pointerede, hvordan der har været strategisk og ledelsesmæssig fokus på og opbakning til det ikke-digitale alternativ, hvilket har været helt centralt i forhold til at kunne etablere en organisering med systematisk fokus på inklusion i udviklingsprocessen.
Anne Koefoed Ravn fra Digitaliseringsstyrelsen faciliterede en workshop om, hvilke konsekvenser det kan have, hvis man som borger har vanskeligt ved at bruge en digital løsning. På workshoppen tog deltagerne udgangspunkt i en digital borgerrettet løsning fra egen organisation med fokus på at identificere, hvilke konsekvenser det har, hvis man som borger ikke kan bruge den. Derudover skulle deltagerne arbejde med at lave en konkret vurdering af, hvor alvorlige de identificerede konsekvenser potentielt er for borgerne med særligt fokus på selvhjulpenhed og retssikkerhed.
Frederik Persson, overlæge i Steno Diabetes Center Copenhagen, fortalte om udviklingen af et nyt, individualiseret patientforløb for borgere med diabetes, der er muliggjort af nye digitale værktøjer. Oplægget kom bl.a. ind på, hvordan Steno har forholdt sig til borgeres forskellige behov i patientforløbet, blandt andet ud fra en vurdering af deres digitale kompetencer.
Stine Gotved fra Digitaliseringsstyrelsen gav en introduktion til Digital Fuldmagt og status for vejledning, videreudvikling og udbredelse af den digitale løsning. Ulla Larney fra KL fortalte om de KL-afgrænsede fuldmagter, der gør det lettere for kommuner at anvende Digital Fuldmagt.
Therese Thorstholm fra Digitaliseringsstyrelsen faciliterede en workshop om hjælpere til de borgere, der har svært ved det digitale. Undervejs i workshoppen arbejdede deltagerne med hjælper-målgrupper, eksisterende hjælpemuligheder, udfordringer og potentialer for deres organisationers digitale løsninger.
Danske Regioner havde nyheder om mere brugervenligt design på sundhed.dk, og at Medicinkortet er flyttet til MinSundhed og MinLæge. Fra 2026 bliver det nu muligt for danskere at læse journalnotater fra almen praksis ifølge en ny aftale med PLO og regionerne, hvilket er en historisk milepæl.
Digitaliseringsstyrelsen orienterede om en kommende kommunikationsindsats på fuldmagtsområdet, vinderne af den nye inklusionspris til konferencen OffDig, Digitaliseringsstyrelsens nye rapport om hjælpebehov og hjælpere (2025) og lancering af Guide til gode brugeroplevelser.
Anna de Boer fra Egedal Kommune fortalte om kommunens kommunikationsindsats om fuldmagter og læse- og skriveadgang til Digital Post.
Michala Høg Daimar og Anne Koefoed Ravn fra Digitaliseringsstyrelsen bød velkommen til netværksmødet. De næste tre netværksmøder dykker ned i Principper for digital inklusion for at sætte fokus på myndigheders erfaringer og inspiration til at arbejde med principperne. På dette møde var der fokus på de to principper ”Design løsninger for alle” og ”Kommunikér så alle forstår det”.
Line Kjær Sigaard og Josephine Vedel fra Udviklings- og Forenklingsstyrelsen (UFST) fortalte om UFSTs arbejde med brugerinddragelse for at sikre digital inklusion i deres digitale løsninger. Det ses bl.a via deres arbejde med brugerrejser, personaer samt oprettelsen af et brugerpanel for borgere med funktionsnedsættelser.
Marie Glent-Rolle, projektleder på Odense Universitetshospital under Region Syddanmark, fortalte om en ny robot, der automatisk kan transportere pakkebokse til medicin. Formålet er, at patienter mere fleksibelt og nemt kan afhente deres medicin på hospitalet. Når medicinen mv. er klar i boksen, får patienten en simpel sms-besked om, at den kan hentes inden for en fleksibel tidsperiode frem for på ét specifikt tidspunkt.
Cecilie Fischer, antropolog i Digitaliseringsstyrelsen, holdt et kort oplæg om tre organisatoriske barrierer for at arbejde med brugerinddragelse, og hvordan man overkommer dem. Herefter fulgte en workshop, hvor deltagerne skulle forholde sig til, hvor modne deres egne organisationer er ift. at designe løsninger til alle, og hvilke aktiviteter, der kan sættes i gang for at arbejde mere brugerdrevet.
Mere inspiration til at arbejde med brugerinddragelse kan findes her:
Metodebank til gode brugeroplevelser.
Derudover lanceres en ny Guide til brugervenlighedstest i det offentlige i december 2024.
KL orienterede om kommende visionære brugsscenarier for AI til borgerrettet kommunikation, en ny casesamling om inkluderende teknologier og en kommende analyse og tilhørende løsningsforslag til de udfordringer, der opstår for borgere uden MitID. Danske Regioner orienterede om den kommende indsats om digitale rettigheder i regi af den nye sundhedsreform. Digitaliseringsstyrelsen orienterede om ny minister for digitalisering, ny læse- og skriveadgang til Digital Post, status på Digital Fuldmagt, og om en ny, mere brugervenlig menu i MitID.
Monica Lorenzo fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR), holdt oplæg om, hvordan STAR arbejder med princippet Kommuniker så alle forstår det. STAR er ved at modernisere Jobnet.dk med fokus på brugerinddragende kommunikation, hvor brugerne via STAR’s brugerpanel inddrages aktivt for at sikre forståelse og inkluderende kommunikation.
Anne Britt Nørrelund Larsen og Sanne Petersen fra Digitaliseringsstyrelsen præsenterede en række skriveråd fra skrivevejledningen til borger.dk og lifeindenmark.dk. De faciliterede en workshop, hvor deltagerne skulle bruge skriverådene på selv at skabe nye tekster til et eksempel om fremtidsfuldmagter.
Skriverådene kan også bruges af myndigheder til øvrig kommunikation. Vejledningen kan findes her digitaliser.dk - Borger.dk og lifeindenmark.dk – ny skrivevejledning.
Camille Cederberg fra Fonden fra Socialt Ansvar fortalte om organisationens indsatser for at skabe lokale fællesskaber for mænd og kvinder med minoritetsbaggrund, som offentlige myndigheder har svært ved at nå ud til. Organisationen videreformidler myndighedsinformation til målgruppen og pegede på, at der er brug for mere overskuelig og mere målrettet kommunikation. Og at der også er behov for samarbejde med civilsamfundsorganisationer for at nå ud til målgrupperne.
Nadja Dentov Pedersen fra Digitaliseringsstyrelsen bød velkommen til dagens møde med temaet Digital inklusion – nu og i fremtiden.
Med udgangspunkt i de nye principper for digital inklusion var formålet med mødet at sætte fokus på, hvordan myndighederne hver især arbejder med digital inklusion – både på et strategisk niveau og i konkrete projekter.
Ina Bækgaard, projektleder ved Borgerservice i Aarhus Kommune og Tine Dynæs Juhl, udviklingskonsulent ved Sociale Forhold og Beskæftigelse i Aarhus Kommune fortalte om Aarhus Kommunes ’Plan for digital inklusion’.
Plan for digital inklusion danner rammerne for arbejdet med at hjælpe de borgere, som oplever udfordringer med den digitale kontakt med kommunen. Med afsæt i en fælles ambition og principper på tværs af kommunen har Aarhus Kommune igangsat en række prøvehandlinger med forskellige aktører.
Ina og Tine præsenterede Aarhus Kommunes indsatser og den praktiske tilgang til planen herunder kommunens prøvehandling om fleksibel udstedelse af MitID til udsatte borgere.
Læs mere om Aarhus Kommunes ’Plan for digital inklusion’
Agnes Vestergaard Lydiksen fra Digitaliseringsstyrelsen faciliterede en workshop om, hvordan deltagerne i netværk arbejder med digital inklusion. Deltagerne havde på forhånd forberedt et godt eksempel på, hvor de i deres egen organisation er lykkedes med eller har arbejdet aktivt med digital inklusion.
Deltagerne drøftede eksemplerne i mindre grupper, og de bedste eksempler blev samlet i et inspirationskatalog, der deles i netværket.
Mette Beck og Malou Mærsk fra ATP fortalte om ATP’s igangværende innovationsforløb, hvor formålet er at blive klogere på den ”digitale gråzone” blandt ATP’s målgrupper. Ønsket er at finde løsninger, der understøtter, at flere borgere kan være digitalt selvhjulpne i mødet med ATP.
De nye fællesoffentlige principper for digital inklusion har gennem hele forløbet fungeret som pejlemærker for arbejdet.
Susanne Duus fra Digitaliseringsstyrelsen og Marie Madsen fra KL orienterede kort om nye tiltag og projekter på inklusionsområdet.
Susanne orienterede om en kommende fællesoffentlige konference for digital inklusion. Derudover orienterede Susanne om nye tiltag, der skal gøre det nemmere for støttepersoner at hjælpe digitalt. Marie orienterede om en ny analyse af, hvilke udfordringer der opstår for borgere, når de ikke har MitID samt et nyt screeningsværktøj til at vurdere selvbetjeningsløsningers mobilvenlighed.
Thorkild Olesen, Formand for Danske Handicaporganisationer, fortalte om de udfordringer, som borgere med handicap står over for i mødet med den offentlige digitalisering.
Med afsæt i egne erfaringer og sin viden om området fortalte Thorkild om, hvorfor det er relevant at myndighederne arbejder med digital inklusion, så de digitale løsninger er tilgængelige og anvendelige for alle.
Casper Freundlich Larsen og Cyrillia Kebori Sabroe fra Digitaliseringsstyrelsen præsenterede kort de nye principper for digital inklusion, som regerin-gen lancerede sammen med KL og Danske Regioner den 28. februar 2024. Præsentationen havde fokus på den vidensbank, der understøtter principperne.
Efterfølgende faciliterede Michala Høg Daimar fra Digitaliseringsstyrelsen en workshop om ambassadørindsatsen i forbindelse med forankring af principperne.
I samarbejde med KL og Danske Regioner afholdt Digitaliseringsstyrelsen den 13. september 2023 det andet møde i Myndighedsnetværk for digital inklusion i Aarhus. På mødet deltog cirka 65 repræsentanter fra institutioner i stat, kommuner og regioner samt andre relevante aktører.
Nadja Dentov Pedersen fra Digitaliseringsstyrelsen bød velkommen til dagens møde med temaet brugerinddragelse og brugerrejser hvorefter Mette Høst Mikkelsen fra Digitaliseringsstyrelsen og Signe Lund Tovgaard fra KL kort orienterede netværket om nye tiltag og projekter på inklusionsområdet.
Mette orienterede om loven om fravigelse fra obligatorisk selvbetjening og den politiske aftale om indsatser for digital inklusion. Signe fortale om projektet Fremfærd Borger og særligt kompetenceudviklingsprojektet ”Hjælp til digitalt udfordrede borgere” målrettet frontmedarbejdere i borgerservice.
Læs mere om projektet på KLs hjemmeside
Silja Illum Clement Halse og Casper Freundlich fra Digitaliseringsstyrelsen gav en introduktion til dagens tema og sammenhængen til principper for digital inklusion, som Digitaliseringsstyrelsen udarbejder i samarbejde med KL og Danske Regioner.
Silja gav en kort introduktion til, hvad en brugerrejse er og hvorfor det er relevant at arbejde med brugerrejser og brugerinvolvering. Casper gav en kort status på arbejdet med de kommende principper for digital inklusion, og hvordan principperne forventes at sætte fokus på, at myndighederne skal involvere brugerne i udviklingen af nye løsninger og services.
Silja og Nicoline Gisselbæk fra Digitaliseringsstyrelsen præsenterede deres arbejde med at udforme personaer, der kan gøre det nemmere at indtænke borgernes behov i udviklingen af digitale løsninger. Med udgangspunkt i otte inklusionspersonaer fik deltagerne i workshoppen lov at prøve kræfter med at anvende personaerne i en konkret brugerrejse.
Fordele og ulemper ved at anvende personaer som metodisk værktøj blev kort drøftet i netværket.
Underdirektør i ATP/Udbetaling Danmark Britt Blichfeld Davidsen fortalte om ATP/Udbetaling Danmarks arbejde med brugerinddragelse i forbindelse med udviklingen af selvbetjeningsløsningen til ansøgning om boligstøtte.
Britt beskrev arbejdet fra initiering til færdig løsning og lagde vægt på, at brugerinddragelse bør stå centralt i den digitale produktudvikling for at sikre, at man får skabt løsninger, som understøtter borgernes ærinder. Britt opfordrede til at brugerinddrage og understregede, at den tid og de ressourcer, man anvender på brugerinddragelse, sparer man et andet sted.
Therese Kjellerup Thorstholm og Nicoline fra Digitaliseringsstyrelsen fortalte om Fælles krav til gode brugeroplevelser - et opslagsværk til udviklingen af digitale, offentlige løsninger, der er udviklet i et fællesoffentligt samarbejde. Therese og Nicoline orienterede om, at KL, Erhvervsstyrelsen og Digitaliseringsstyrelsen er i gang med at videreudvikle og udbrede kendskabet til Fælles krav til gode brugeroplevelser.
Herefter blev der afholdt en workshop, der tog udgangspunkt i deltagernes besvarelse af en survey forud for netværksmødet om brugen af Fælles krav. Deltagerne reflekterede i grupper over, hvordan Fælles krav til gode brugeroplevelser kan være med til at understøtte arbejdet med til at skabe gode brugeroplevelser.
Læs mere om Fælles krav til gode brugeroplevelser på arkitektur.digst.dk
Det sidste punkt på dagsordenen var et oplæg af Maria Gammelgaard og Tina-Lykke Dannerfjord fra Landsforeningen af Væresteder, der fortalte om foreningens arbejde og de konkrete udfordringer, som socialt udsatte mennesker møder i den offentlige digitalisering.
Tina-Lykke, der er bruger af det Digitale Værested, fortalte om udfordringerne med at navigere i den digitale offentlige sektor som socialt udsat borger. Maria fortalte derefter om Det Digitale Værested, hvor borgere med socialt udsatte borgere på daglig basis mødes digitalt og laver forskellige ting sammen – hver for sig.
I samarbejde med KL og Danske Regioner afholdt Digitaliseringsstyrelsen den 28. februar 2023 det første møde i det nyetablerede Myndighedsnetværk for digital inklusion. På mødet deltog omkring 80 repræsentanter fra institutioner i stat, kommuner og regioner samt enkelte andre relevante aktører.
Som første punkt på dagsordenen holdt vicedirektør i Digitaliseringsstyrelsen Mette Lindstrøm Lage og kontorchef i KL Frederik Nordentoft Andersen en kort åbningstale om deres forventninger til netværket.
De lagde blandt andet vægt på vigtigheden af, at der nu er etableret et forum, hvor myndigheder på tværs af den offentlige sektor kan mødes og lade sig inspirere af hinanden og udveksle erfaringer om digital inklusion.
Michala Høg Daimar fra Digitaliseringsstyrelsen og Anne-Sofie Thomsen fra KL gav en introduktion til, hvad digital inklusion er, hvilke barrierer borgere med digitale udfordringer møder, samt hvad myndighederne bør have for øje i arbejdet med digital inklusion.
Oplægget tog blandt andet udgangspunkt i en analyse udarbejdet af Digitaliseringsstyrelsen og KL om barrierer for digital inklusion.
Vicedirektør i Styrelsen for Patientsikkerhed Birgitte Drewes holdt oplæg om styrelsens erfaringer med at være det operationelle ben i indsatsen mod coronapandemien. Hun kom blandt andet ind på de krav, det stiller til at anvende forskellige former for kommunikation og kommunikationskanaler, når man skal nå ud til alle borgere.
Louise Kambjerre Scheel fra Ældre Sagen holdt oplæg om Ældre Sagens tilgang til digitaliseringsområdet. Louise lagde i sit oplæg vægt på, at det i forhold til borgere, der har svært ved det digitale, er ligegyldigt, om en given digital løsning er offentlig eller privat.
Louise fremlagde en række overordnede konklusioner fra Ældre Sagens undersøgelse af borgernes oplevelser og udfordringer i et digitalt samfund.
Du kan finde Ældre Sagens undersøgelse her
Casper Freundlich Larsen fra Digitaliseringsstyrelsen orienterede om:
Det sidste punkt på dagsordenen var en workshop, hvor deltagerne fik mulighed for at drøfte deres forventninger til netværket og komme med input til temaer, oplægsholdere og konkrete cases, det kunne være relevant at arbejde med på kommende møder i netværket.
Hvis du har spørgsmål eller du er interesseret i at deltage i netværket, kan du kontakte os på
E-mail: digitalinklusion@digst.dk