Referat fra møde i myndighedsnetværket | september 2023
Velkommen og siden sidst
I samarbejde med KL og Danske Regioner afholdt Digitaliseringsstyrelsen den 13. september 2023 det andet møde i Myndighedsnetværk for digital inklusion i Aarhus. På mødet deltog cirka 65 repræsentanter fra institutioner i stat, kommuner og regioner samt andre relevante aktører.
Nadja Dentov Pedersen fra Digitaliseringsstyrelsen bød velkommen til dagens møde med temaet brugerinddragelse og brugerrejser hvorefter Mette Høst Mikkelsen fra Digitaliseringsstyrelsen og Signe Lund Tovgaard fra KL kort orienterede netværket om nye tiltag og projekter på inklusionsområdet.
Mette orienterede om loven om fravigelse fra obligatorisk selvbetjening og den politiske aftale om indsatser for digital inklusion. Signe fortale om projektet Fremfærd Borger og særligt kompetenceudviklingsprojektet ”Hjælp til digitalt udfordrede borgere” målrettet frontmedarbejdere i borgerservice.
Læs mere om projektet på KLs hjemmeside
Introduktion til dagens tema og sammenhæng til principper for digital inklusion
Silja Illum Clement Halse og Casper Freundlich fra Digitaliseringsstyrelsen gav en introduktion til dagens tema og sammenhængen til principper for digital inklusion, som Digitaliseringsstyrelsen udarbejder i samarbejde med KL og Danske Regioner.
Silja gav en kort introduktion til, hvad en brugerrejse er og hvorfor det er relevant at arbejde med brugerrejser og brugerinvolvering. Casper gav en kort status på arbejdet med de kommende principper for digital inklusion, og hvordan principperne forventes at sætte fokus på, at myndighederne skal involvere brugerne i udviklingen af nye løsninger og services.
Workshop om inklusionspersonaer
Silja og Nicoline Gisselbæk fra Digitaliseringsstyrelsen præsenterede deres arbejde med at udforme personaer, der kan gøre det nemmere at indtænke borgernes behov i udviklingen af digitale løsninger. Med udgangspunkt i otte inklusionspersonaer fik deltagerne i workshoppen lov at prøve kræfter med at anvende personaerne i en konkret brugerrejse.
Fordele og ulemper ved at anvende personaer som metodisk værktøj blev kort drøftet i netværket.
ATP/Udbetaling Danmark: Case om ansøgning om boligstøtte
Underdirektør i ATP/Udbetaling Danmark Britt Blichfeld Davidsen fortalte om ATP/Udbetaling Danmarks arbejde med brugerinddragelse i forbindelse med udviklingen af selvbetjeningsløsningen til ansøgning om boligstøtte.
Britt beskrev arbejdet fra initiering til færdig løsning og lagde vægt på, at brugerinddragelse bør stå centralt i den digitale produktudvikling for at sikre, at man får skabt løsninger, som understøtter borgernes ærinder. Britt opfordrede til at brugerinddrage og understregede, at den tid og de ressourcer, man anvender på brugerinddragelse, sparer man et andet sted.
Workshop om Fælles krav til gode brugeroplevelser
Therese Kjellerup Thorstholm og Nicoline fra Digitaliseringsstyrelsen fortalte om Fælles krav til gode brugeroplevelser - et opslagsværk til udviklingen af digitale, offentlige løsninger, der er udviklet i et fællesoffentligt samarbejde. Therese og Nicoline orienterede om, at KL, Erhvervsstyrelsen og Digitaliseringsstyrelsen er i gang med at videreudvikle og udbrede kendskabet til Fælles krav til gode brugeroplevelser.
Herefter blev der afholdt en workshop, der tog udgangspunkt i deltagernes besvarelse af en survey forud for netværksmødet om brugen af Fælles krav. Deltagerne reflekterede i grupper over, hvordan Fælles krav til gode brugeroplevelser kan være med til at understøtte arbejdet med til at skabe gode brugeroplevelser.
Læs mere om Fælles krav til gode brugeroplevelser på arkitektur.digst.dk
Landsforeningen af Væresteder: borgernes udfordringer i mødet med den offentlige digitalisering
Det sidste punkt på dagsordenen var et oplæg af Maria Gammelgaard og Tina-Lykke Dannerfjord fra Landsforeningen af Væresteder, der fortalte om foreningens arbejde og de konkrete udfordringer, som socialt udsatte mennesker møder i den offentlige digitalisering.
Tina-Lykke, der er bruger af det Digitale Værested, fortalte om udfordringerne med at navigere i den digitale offentlige sektor som socialt udsat borger. Maria fortalte derefter om Det Digitale Værested, hvor borgere med socialt udsatte borgere på daglig basis mødes digitalt og laver forskellige ting sammen – hver for sig.