Susanne Duus, kontorchef
Det er en grundlæggende præmis for den offentlige digitalisering, at alle borgere skal have lige adgang til det offentlige – uanset deres digitale kompetencer. Men hvordan sikrer vi, at den digitale offentlige sektor rummer alle?
Sommerens debat om de digitalt udfordrede borgere har for alvor sat fokus på inklusionsdagsordenen. Uden blik for og prioritering af, at den digitale service skal være inkluderende, kan tilliden og opbakningen smuldre - i befolkningen og politisk.
Med den nye fællesoffentlige digitaliseringsstrategi er der endnu mere fokus på den fælles inklusionsindsats med nye initiativer for både digitalt udfordrede borgere og digitale støttepersoner. Som noget nyt igangsættes også en myndighedsrettet indsats, der i de kommende år skal understøtte myndighederne i deres service til borgere, der har vanskeligt ved det digitale.
Kontorchef med ansvar for digital inklusion, Susanne Duus, opridser udfordringerne på området og introducerer initiativet, de strategiske planer og de første projekter, der sættes i søen.