Færre har gode oplevelser med offentlige digitale løsninger, men flere fortrækker at anvende løsningerne
Selvom tilliden til de offentlige digitale løsninger er på niveau med 2021, er borgernes vurdering af den digitale offentlige sektor faldet på flere områder i 2022. Det gælder fx, i hvilken grad borgerne er enige i, at myndighederne har kompetencer til at lave digitale løsninger, samt hvorvidt myndighederne laver digitale løsninger for at hjælpe borgerne. Ligeledes angiver færre end tidligere, at de generelt har gode oplevelser med offentlige digitale løsninger. I alle tre tilfælde er borgernes gennemsnitlige vurdering af den de offentlige myndigheder lavere i 2022 sammenlignet med 2021.
Selvom borgerne ser lidt mere negativt på dele af den digitale offentlige sektor i 2022, er andelen af borgere, der foretrækker at være i digital kontakt med den offentlige sektor, stort set uændret fra 2021 til 2022. Der er endda tale om en mindre stigning i andelen, der foretrækker at anvende offentlige digitale løsninger til kontakten med offentlige myndigheder.
Blandt den samlede befolkning mellem 15 og 89 år er det i 2022 74 pct., der er enige eller meget enige i, at de foretrækker at anvende digitale løsninger i kontakten med det offentlige. Kun 5 pct. er uenige eller meget uenige, og 4 pct. anvender slet ikke digitale løsninger. I 2021 var det 72 pct., der var meget enige eller enige i, at de foretrækker at anvende offentlige digitale løsninger.