24 pct. af befolkningen oplever udfordringer
Som samfund nyder vi godt af digitaliseringen og de muligheder, den bringer med sig. En fortsat høj tillid til den offentlige digitale sektor er afgørende for, at vi også i fremtiden kan bruge digitale løsninger til at videreudvikle den offentlige sektor. Samtidig gør udviklingen det stadig vigtigere at sikre, at de offentlige digitale løsninger er tilgængelige og brugervenlige.
Behovet understreges af, at analysen viser, at ca. 24 pct. af den danske befolkning i aldersgruppen 15 til 89 år oplever udfordringer af forskellig art i mødet med den digitale offentlige sektor.
For nogle borgere, er det det digitale i sig selv, der gør det svært at anvende offentlige digitale løsninger. For andre, er det et manglende kendskab til den offentlige sektor, som fx gør det svært at finde ud af, hvor man som borger skal henvende sig med specifikke spørgsmål, eller hvad man kan bruge de enkelte løsninger til. Det kan også være en blanding af at have svært ved det digitale og manglende kendskab til den offentlige sektor, som fører til, at nogle borgere oplever udfordringer.
Det er derfor afgørende, at man fra det offentliges side fortsat har stort fokus på digital inklusion og på at sikre en digital offentlig sektor, der er tilgængelig for alle. Gennem de senere år er der igangsat flere forskellige initiativer, og senest lancerede digitaliseringsministeren i februar 2024, sammen med KL og Danske Regioner, 6 principper for digital inklusion.
Også i Digitaliseringsstyrelsen arbejder man målrettet med digital inklusion, og analysens resultater vil indgå i styrelsens videre arbejde.
Tanja Franck, direktør for Digitaliseringsstyrelsen:
”Analysen bidrager med vigtig viden om befolkningens oplevelse af og tillid til den digitale offentlige sektor. Det er godt, at tilliden til den offentlige digitale sektor er høj. Det vidner om, at langt de fleste borgere har tillid til løsninger som MitID, Digital Post og borger.dk.
Men analysen understreger samtidig, hvor vigtigt det er, at vi i det offentlige har fokus på at hjælpe de borgere, der oplever udfordringer i mødet med den digitale offentlige sektor. Digitaliseringen af den offentlige sektor skal gerne være noget, der gør hverdagen og mødet med det offentlige lettere for borgerne."
Læs analysen Tilliden til den digitale offentlige sektor 2023