Saml op på indsigterne fra brugertesten og del resultaterne med relevante aktører.
En god afrapportering af en brugervenlighedstest skal give en præcis forståelse af, hvordan testen blev afholdt. Den skal også være handlingsorienteret, så den giver designere, udviklere og beslutningstagere et solidt grundlag for at forbedre it-løsningen.
Der findes ikke ét format, der er det rigtige for en afrapportering, men tre dele vil være gode at have med i enhver afrapportering: baggrund, resultater og konklusion.
Hvis brugervenlighedstesten er foretaget af en underleverandør, vil det ofte være en rigtig god idé med en detaljeret rapport med indsigterne fra testen.
Det giver dig mulighed for at efterfølgende at dykke længere ned i indsigterne, og hvordan der med afsæt i dem skal arbejdes videre med it-løsningen.
Læs mere om samarbejde med leverandører i forbindelse med brugervenlighedstests.
Alt efter, hvem du skal præsentere for, kan det variere hvor mange detaljer, du skal have med – men det er generelt god praksis at give modtagerne mulighed for at forstå, hvad brugerne oplevede og hvorfor. Det fleste vil også sætte pris på at få viden om, hvordan du er kommet frem til resultaterne, altså hvordan brugervenlighedstesten blev udført.
Skal afrapportering helt eller delvist laves som en præsentation, kan det være en god idé at finde en måde at få brugernes oplevelse delt på en måde, så deltagerne næsten genoplever brugervenlighedsproblematikkerne, da det for mange er nemmere at leve sig ind i. Brug derfor lidt tid på at finde sigende citater, billeder eller måske endda video (hvis deltageren har givet samtykke til dette).
Giv modtageren et indblik i, hvordan brugertesten har udfoldet sig, og hvad der ligger til grund for eventuelle anbefalinger. Hent en vejledning til afrapportering øverst på siden, eller brug nedenstående struktur.
Præsenter kort formålet med brugervenlighedstesten.
Vis oversigt med, hvilke brugere der deltog, samt hvilke dele af it-løsningen du testede.
Vis opgavesuccesskemaet så modtageren hurtig får en ide om, hvordan brugervenlighedstesten gik: Hvor mange fejl var der, og hvilke underopgaver var specielt udfordrende. Herefter kan du gå i detaljer.
Lav en opsamlingstabel, hvor du opgave for opgave opsummerer de fejl, brugerne lavede, samt deres kommentarer specifikt til underopgaverne. Målet er at beskrive fejlens natur, så udviklingsteamet bedst muligt kan optimere designet.
Lav en samlet opsummering med eventuelle skalaer samt brugernes subjektive vurderinger.
Hvis der er centrale opgaver, brugerne ikke kan gennemføre, så bør det ideelt set anbefales, at der brugervenlighedstestes igen, efter it-løsningen er blevet justeret. Formålet er at sikre, at ændringerne løser problemerne.
Baseret på indsigter fra testen, kan du opsummere i form af anbefalinger til, hvad der kan justeres på kort og lang sigt. Brug eventuelt prioriteringsmatricen til at vurdere hvilke ændringer der har høj brugervenlighedsværdi.
Her kan du downloade samtlige skabeloner, vejledninger og værktøjer til at udføre brugervenlighedstest som en zip-fil:
Har du feedback til indholdet eller idéer til brugervenlighedstestværktøjer?
Skriv til os på: