Brug metoden til at konkretisere en løsningsidé ved at tvinge valg og fravalg igennem tidligt, teste værdien af projektets valg blandt målgruppen og sætte retning for udviklingen ved at prøve dig frem.
Brug metoden til at konkretisere en idé ved at give den form, fx som skitse på papir, fysisk artefakt, eller klikbar prototype. Både processen med at udvikle den håndgribelige idé, og det efterfølgende arbejde med at teste prototypen, giver plads til, at du kan reflektere over, hvad der gør en fremtidig løsning værdifuld for målgruppen. Når du tester prototyper på brugere, kvalificerer du udviklingen af løsninger.
Du kan variere arbejdet med prototyper ved fx at vise en overordnet værdi af en idé eller konkrete elementer af idéen. Du kan både formidle prototypen som figurer, tegninger, fysiske modeller eller digitale skitser.
Udvælg én eller flere idéer med potentiale for videreudvikling, og hvor du kan se værdi i at udvikle og teste en prototype som en måde at komme videre i processen. Det kan være, at du har en idé, som ikke står klart, en idé du ikke er helt afklaret om værdien af, eller en idé du tænker har et stort potentiale.
Beslut dig for, hvordan du vil konkretisere idéen. Afhængig af, hvad idéen handler om, og hvilke materialer du har til rådighed, kan prototypen være en tegning, en beskrivelse, en fysisk eller digital model.
Identificér målgruppe og formål med test. Opstil kriterier for test af prototypen ved at bruge spørgsmålene i skabelonen. Det er vigtigt at være enige om, hvad du gerne vil blive klogere på ved at bygge og teste prototypen.
Start med at lave hurtige skitseringer af idéen, fx fire til fem hurtige forskellige forslag til format for samme idé. Et godt benspænd i denne del af processen kan fx være at sige, at det er forbudt at formulere prototypen med ord, men kun tilladt at tegne eller formgive.
Registrér, hvad der tales om i projektgruppen, mens idéer udvikles. En stor del af værdien består i de samtaler, der er om idéer, mens de konkretiseres. Værdien af en prototype er ikke, at den bliver ”færdig”. En prototype vil altid være fuld af fejl, men for hver version giver den en ny og nyttig forståelse af, hvad en god løsning kunne være.
Udvælg målgrupper for test af prototypen, og forbered prototypen til test ved brug af skabelonen. Du kan fx gennemføre korte onlinetests, individuelt eller i grupper, eller indtænke prototypen som del af et kvalitativt interview eller en idéworkshop.
Brug eventuelt opsamlingsskabelonen til at diskutere og afrapportere, hvad du har lært ved at teste prototypen – herunder hvilke hypoteser du har fået be- og afkræftet, og hvad du eventuelt får lyst til at teste i næste runde, hvis du har tid og ressourcer til endnu en iteration.
Hvis I var flere til at teste, hørte eller så I måske noget forskelligt, da I testede prototypen? Brug jeres fagligheder til at blive klogere på, hvad der skal til for at udvikle en god løsning.
Målet med at udvikle og teste prototypen er ikke at ramme plet, men at gøre samtalen om en fremtidig løsning konkret. Du skal med andre ord være klar til at gå en ny vej på baggrund af testen.
Her kan du downloade en redigerbar og printvenlig skabelon til metoden:
Udvælg, hvilken prototype du vil teste, hvem du vil teste prototypen på, og hvad du vil have ud af testen.
Det er udfordrende at konkretisere en idé. Det stiller krav om at skære en masse fra. Også elementer man er glad for. Men prototypen kræver fravalg. Vær ikke bange for det. Det er netop ikke den færdige løsning.
At tegne sætter helt andre tanker i gang end at skrive. Og tvinger idéen til at blive konkret, mens tekst kan forblive overordnet.
Her kan du downloade alle 14 metoder i metodebanken som printbar PDF:
Har du forslag til en ny metode, ideer og feedback til indholdet?
Område: Skriv til os på:
E-mail: brugeroplevelser@digst.dk