Brug metoden til at konkretisere en løsningsidé ved at tvinge valg og fravalg igennem tidligt, teste værdien af jeres valg blandt målgruppen og sætte retning for udviklingen ved at prøve jer frem.
Brug metoden til at konkretisere en idé ved at give den form, fx som skitse på papir, fysisk artefakt, eller klikbar prototype. Både processen med at udvikle den håndgribelige idé, og det efterfølgende arbejde med at teste prototypen, giver plads til, at I kan reflektere over, hvad der gør en fremtidig løsning værdifuld for målgruppen. Når I tester prototyper på brugere, kvalificerer I udviklingen af løsninger.
I kan variere arbejdet med prototyper ved fx at vise en overordnet værdi af en idé eller konkrete elementer af idéen. I kan både formidle prototypen som figurer, tegninger, fysiske modeller eller digitale skitser.
Udvælg én eller flere idéer med potentiale for videreudvikling, og hvor I kan se værdi i at udvikle og teste en prototype som en måde at komme videre i processen. Det kan være, at I har en idé, som ikke står klart for jer, en idé I ikke er helt enige om værdien af, eller en idé I netop alle synes har stort potentiale.
Beslut jer for, hvordan I vil konkretisere idéen. Afhængig af, hvad idéen handler om, og hvilke materialer I har til rådighed, kan prototypen være en tegning, en beskrivelse, en fysisk eller digital model.
Identificér målgruppe og formål med test. Opstil kriterier for test af prototypen ved at bruge spørgsmålene i skabelonen. Det er vigtigt at være enige om, hvad I gerne vil blive klogere på ved at bygge og teste prototypen.
Start med at lave hurtige skitseringer af idéen, fx fire til fem hurtige forskellige forslag til format for samme idé. Et godt benspænd i denne del af processen kan fx være at sige, at det er forbudt at formulere prototypen med ord, men kun tilladt at tegne eller formgive.
Registrér, hvad I taler om, mens I udvikler. En stor del af værdien består i de samtaler, I har om jeres idéer, mens I konkretiserer dem. Værdien af en prototype er ikke, at den bliver ”færdig”. En prototype vil altid være fuld af fejl, men for hver version giver den jer ny nyttig forståelse af, hvad en god løsning kunne være.
Udvælg målgrupper for test af prototypen, og forbered prototypen til test ved brug af skabelonen. I kan fx gennemføre korte onlinetests, individuelt eller i grupper, eller indtænke prototypen som del af et kvalitativt interview eller en idéworkshop.
Brug eventuelt opsamlingsskabelonen til at diskutere og afrapportere, hvad I har lært ved at teste prototypen – herunder hvilke hypoteser I har fået be- og afkræftet, og hvad I eventuelt får lyst til at teste i næste runde, hvis I har tid og ressourcer til endnu en iteration.
Måske hørte eller så I noget forskelligt, da I testede prototypen? Brug jeres fagligheder til at blive klogere på, hvad der skal til for at udvikle en god løsning.
Målet med at udvikle og teste prototypen er ikke at ramme plet, men at gøre samtalen om en fremtidig løsning konkret. I skal med andre ord være klar til at gå en ny vej på baggrund af testen.
Her kan du downloade en redigerbar og printvenlig skabelon til metoden:
Udvælg, hvilken prototype I vil teste af, hvem I vil teste prototypen af på, og hvad I skal have ud af testen.
Det er udfordrende at konkretisere en idé. Det stiller krav om at skære en masse fra. Også elementer man er glad for. Men prototypen kræver fravalg. Vær ikke bange for det. Det er netop ikke den færdige løsning.
At tegne sætter helt andre tanker i gang end at skrive. Og tvinger idéen til at blive konkret, mens tekst kan forblive overordnet.
Her kan du downloade alle 14 metoder i metodebanken som printbar PDF:
Har du forslag til en ny metode, ideer eller feedback til indholdet?
Område: Skriv til os på:
E-mail: brugeroplevelser@digst.dk