NemLog-in giver adgang til alle offentlige selvbetjeningsløsninger og digitale tjenester med ét log-in.
NemLog-in er en fælles brugerstyringsinfrastruktur til borgere, myndigheder og virksomheder. Med andre ord fungerer NemLog-in som en central indgang, når personer med MitID eller MitID Erhverv ønsker at logge ind på digitale tjenester, såsom hjemmesider eller selvbetjeningsløsninger. NemLog-in tjekker, om den pågældende bruger har de nødvendige rettigheder til at få adgang til den digitale tjeneste, brugeren ønsker at logge ind på.
NemLog-in blev oprindeligt lanceret i 2008. Den nuværende version er den tredje generation, der blev sat i drift i 2023. Der er mere end 500 digitale tjenester, som anvender NemLog-in, der har omtrent 39 mio. transaktioner om måneden.
NemLog-in er en MitID broker. En broker er en betroet tjeneste (trusted third party), der videreformidler brugerautentifikationer til andre organisationers tjenester ved at udstede egne autentifikationsbilletter, som disse tjenester stoler på. Tjenesteudbydere (en myndighed eller virksomhed, der ejer en selvbetjeningsløsning med login) kan tilslutte sig en MitID broker, således at deres digitale tjenester kan blive udstyreret med adgangskontrol i form af login med MitID.
NemLog-in tilbyder en række services:
Læs mere om services og standarder i NemLog-in
Organisationer skal anvende NemLog-in som MitID broker til jeres digitale selvbetjeningsløsninger. Dette er et krav, hvis:
Find Lov om MitID og NemLog-in på retsinformation.dk
I de andre tilfælde kan organisationer vælge en af de godkendte MitID brokere.
Find de godkendte MitID brokere
Private organisationer kan vælge at tilslutte sig NemLog-in som MitID broker. Men ikke alle services i NemLog-in er tilgængelige for it-systemer, hvorfra der ikke udføres myndighedsopgave.
Følgende services er ikke tilgængelige for it-systemer, hvorfra der ikke udføres myndighedsopgave:
Læs mere om de forskellige services i NemLog-in
Digitaliseringsstyrelsen har samlet alle de relevante oplysninger om tilslutning til NemLog-in på vores hjemmeside til tjenesteudbydere.
På hjemmesiden kan I blandt andet få:
Har du spørgsmål til NemLog-in, er du velkommen til at kontakte Digitaliseringsstyrelsen.
Find driftsinformation om NemLog-in til tjenesteudbydere og it-leverandører på Digitaliser.dk
Find vejledninger og materiale om NemLog-in på tu.nemlog-in.dk
En myndighedsopgave er som udgangspunkt en opgave eller funktion, der er tildelt og udført af en offentlig myndighed eller et offentligretligt organ. En myndighedsopgave kan omfatte en bred vifte af aktiviteter, såsom regulering, tilsyn, servicelevering og andre opgaver, der er knyttet til organisationens rolle. Det er den enkelte offentlige myndighed eller offentligretlige organ, der er ansvarlig for at vurdere, om den digitale selvbetjeningsløsning anvendes i forbindelse med udførelse af en myndighedsopgave.