NemSMS

NemSMS er beskeder fra det offentlige som myndigheder benytter til at sende servicemeddelelser til borgere og virksomheder.

Med NemSMS kan myndigheder nemt og effektivt sende borgerne servicebeskeder. Beskederne kan hjælpe borgere og virksomheder med at huske frister, møder og vigtige aftaler med det offentlige eller informerer om ændringer i deres lokalområde som for eksempel midlertidig strømafbrydelser.

NemSMS forveksles let med Digital Post-adviseringssms'er. Borgere kan vælge at modtage en sms, hver gang de modtager en besked i Digital Post. NemSMS er derimod en selvstændig sms-kanal. Borgere, der er tilmeldt sms-advisering, er ikke automatisk tilmeldt NemSMS.

  • NemSMS er en fællesoffentlig løsning der kan spare myndigheders ressourcer, da løsningen giver mulighed for at:
  • Sende sms-besked(NemSMS’er) til alle borgere og virksomheder, der har registreret mobiltelefonnumre og givet samtykke til at modtage NemSMS’er fra det offentlige.
  • Få adgang til et nationalt mobilregister, der løbende udvides til gavn for alle myndigheder.

Sørge for, at servicebeskederne til borgere og virksomheder sendes manuelt eller automatisk fra din myndigheds eksisterende systemer (bookingsystemer mv.). I har derfor mulighed for at styre, hvornår NemSMS'er udsendes, og om der skal udsendes mere end én påmindelse pr. aftale/frist.

Det er ikke obligatorisk for hverken borgere, virksomheder eller myndigheder at bruge NemSMS.