Digitale tjenester, også omtalt som formidlingstjenester i DSA'en, har forpligtelser. Formålet er bl.a. skal beskytte tjenestens brugere mod ulovligt indhold og skjult reklame. Reglerne afhænger af, hvilken type formidlingstjeneste din virksomhed udbyder.
DSA finder anvendelse på udbydere af digitale tjenester, herunder formidlingstjenester. DSA'en definerer 3 typer:
Hvis du har brug for konkret rådgivning om reglerne i forhold til din virksomhed, kan du søge hjælp hos en advokat eller en anden professionel rådgiver.
Det danske DSA-tilsyn fører tilsyn med, at digitale tjenester der har hovedforretningssted i Danmark, overholder DSA. Digitaliseringsstyrelsen er udpeget som DSA-tilsyn i Danmark.
Du kan kontakte os, hvis du fx har spørgsmål om DSA eller om tilsynets arbejde.
Forordninger er bindende og indfører rettigheder og pligter på lige fod med dansk lovgivning. DSA har derfor direkte virkning i EU’s medlemslande.
Læs forordning om digitale tjenester (DSA)
Europa-Kommissionen kan med hjemmel i DSA fastsætte visse regler. Dette kaldes for sekundære retsakter og omfatter delegerede retsakter og gennemførelsesretsakter.
Læs sekundære retsakter med hjemmel i DSA
Læs generel information om EU’s retsakter
En dansk lov supplerer DSA ved at udpege Digitaliseringsstyrelsen til at føre tilsyn med og håndhæve forordningen i Danmark.