Hvem kan søge?
- I skal være flere med tilskudsberettigede adresser, der går sammen i et projekt og søger.
- Det fremgår af Bredbåndskortet, hvilke adresser, der er tilskudsberettigede. Se Bredbåndskortet
- Gule- og orange adresser er tilskudsberettigede, hvide er ikke.
- Både gule og orange adresser kan indgå i samme projekt under den almindelige ordning.
- Tilskud kan gives til dækning af bolig-, virksomheds- og sommerhusadresser, der ligger i en landzone eller sommerhusområde, og som har adgang til fast bredbånd på mindre end 100 Mbit/s download via en fast bredbåndsforbindelse og mobilt bredbånd på mindre end 600 Mbit/s.
- Byzoneadresser, der ligger i små bysamfund, kan også søge om tilskud, hvis de opfylder ovennævnte dækningskrav. Ved små bysamfund forstås, at der i henhold til Danmarks Statistiks opgørelse er mindre end 2.000 indbyggere i det pågældende bysamfund. Øvrige adresser, der ligger i byzone kan ikke få tilskud.
- Puljen kan søges af lokale sammenslutninger og kommuner.
- Der er en gennemsnitlig egenbetaling på minimum 2.000 kr. pr. adresse, der indgår i et projekt.
- Der kan højst gives et tilskud på 125.000 kr. i gennemsnit pr. adresse.
- Tilskud gives ud fra en pointscore baseret på syv objektive kriterier.
Hvordan ansøger vi?
Nedenfor er givet en meget kort gennemgang af ansøgningsprocessen.
I kan finde mere uddybende information om de enkelte punkter under "Den almindelige ordning" til venstre i menuen.
Processen for at søge tilskud til Bredbåndspuljen 2025 kan opdeles i nedenstående 10 punkter:
- Dan en arbejdsgruppe. Det er en fordel at være flere, så I kan fordele opgaverne mellem jer.
- Tjek betingelserne. Det er vigtigt at have styr på dem fra starten, fordi det kan være svært at rette projektet til senere.
- Saml opbakning lokalt. Det er en god ide at indhente fuldmagter og underskrifter fra starten. I skal anvende den fuldmagtsskabelon, der er udarbejdet af styrelsen for 2025. Der skal mindst betales 2.000 kr. i gennemsnit pr. adresse. Se fuldmagtsskabelon.
- Få overblik over adresserne i projektområdet. Se adressernes status på Bredbåndskortet. Fristen for at gøre indsigelse vedrørende adressernes status på kortet er den 8. september 2025.
- Kontakt kommunen for at undersøge, om kommunen vil støtte projektet økonomisk eller kender andre projekter, der kunne være relevant at indgå i dialog med. Hvis kommunen bidrager økonomisk, skal kommunen anvende den formular, der er udarbejdet af styrelsen. Hent formular. Se listen over kommunernes kontaktpersoner.
- Annoncér projektet. Projektet skal annonceres i mindst tre uger med henblik på at få tilbud fra bredbåndsudbydere. Fristen for at annoncere et projekt er den 25. september 2025. Du finder formularen til annoncering under "Den almindelige ordning" til venstre i menuen.
- Vælg bredbåndsudbyder på baggrund af de modtagne tilbud. Hvis I ikke har modtaget noget tilbud, kan I selv prøve at kontakte relevante udbydere og gøre opmærksom på jeres projekt. Se listen over bredbåndsudbydernes kontaktpersoner.
- Indgå partnerskabsaftale mellem sammenslutningen og bredbåndsudbyder, hvor roller og de nærmere detaljer i projektet fastlægges. Det er normalt bredbåndsudbyderen, der udarbejder partnerskabsaftalen.
- Send ansøgning ind via styrelsens Tilskudsportal. Ansøgningsfristen er den 24. oktober kl. 12.00.
- Tildeling af tilskud sker på baggrund af pointmodellen, som ansøgningerne vurderes ud fra. Der indgår syv kriterier i pointmodellen. Se pointmodellen under Kriterier for tilskud. Hent skema med pointmodellen
Informationsark
Vi har lavet et informationsark, der blandt andet kan puttes i postkassen på adresser, hvor I ikke finder nogen hjemme. Husk at anføre hvem af jer de kan kontakte. Hent informationsark om Bredbåndspuljen.