På sociale medier og andre digitale tjenester har du en række rettigheder, hvis du eksempelvis får fjernet opslag, møder ulovligt indhold eller skjult reklame.
En digital tjeneste fungerer som mellemled eller formidler mellem brugere - altså tjenester hvor brugere eller virksomheder kan dele indhold og produkter.
Eksempler på digitale tjenester:
Forordningen for digitale tjenester (DSA) opdeler dem i tre kategorier:
Som bruger kan du klage over en digital formidlingstjeneste til DSA-tilsynet, hvis den ikke lever op til reglerne i DSA. Her kan du finde nogle eksempler på, hvad du kan klage over:
DSA-tilsynet behandler kun klager over overtrædelse af reglerne i DSA. Der kan derfor være ulovlige forhold ved en digital tjenester, som DSA-tilsynet ikke kan behandle klager over, men som du evt. kan klage over til andre myndigheder:
Det danske DSA-tilsyn fører tilsyn med, at digitale tjenester der har hovedforretningssted i Danmark, overholder DSA. Digitaliseringsstyrelsen er udpeget som DSA-tilsyn i Danmark.
Du kan kontakte os, hvis du fx har spørgsmål om DSA eller om tilsynets arbejde.
Forordninger er bindende og indfører rettigheder og pligter på lige fod med dansk lovgivning. DSA har derfor direkte virkning i EU’s medlemslande.
Læs forordning om digitale tjenester (DSA)
Europa-Kommissionen kan med hjemmel i DSA fastsætte visse regler. Dette kaldes for sekundære retsakter og omfatter delegerede retsakter og gennemførelsesretsakter.
Læs sekundære retsakter med hjemmel i DSA
Læs generel information om EU’s retsakter
En dansk lov supplerer DSA ved at udpege Digitaliseringsstyrelsen til at føre tilsyn med og håndhæve forordningen i Danmark.