Brug metoden til at sætte retning i udviklingen af en løsning, og inddrag jeres målgruppe i at vurdere, hvilken af to muligheder, der giver den bedste brugeroplevelse.
En A/B-test giver jer mulighed for at engagere målgruppen ved at teste to versioner af noget – det kan være en knap, en hjemmeside eller en app – for at se hvilken løsning, der bedst løser brugernes behov eller udfordring. Enten får én gruppe version A og én gruppe version B, eller også bliver en samlet gruppe bedt om at teste begge. I opnår forståelse af, hvad der fungerer ud fra brugerfeedback, korrekt gennemførte flows eller et andet testparameter.
I kan gennemføre A/B-tests på forskellige stadier af en udviklingsproces, og I kan fx både tage afsæt i tidlige idéer eller digitale prototyper.
Når en bruger bliver præsenteret for to versioner af en løsning kan mange ting springe i øjnene. Det kan være, om sidens tekst er forståelig, om flowet er intuitivt eller noget tredje. Læg jer fast på, hvad formålet med testen er, og hvilke konkrete variationer, I vil teste. Så bliver det lettere at evaluere testen bagefter.
Det er vigtigt at overveje rækkefølgen af, hvad I præsenterer. Hvis I planlægger at vise to versioner af én løsning til samme brugergruppe, er det værd at sørge for, at nogle præsenteres for version A først, mens andre præsenteres for B først. Det er for at undgå bias.
Design jeres variationer – og jeres spørgeguide. Husk, at forskellene skal være betydelige nok til, at de kan have en reel indflydelse på jeres valgte måling af succes.
Forklar brugeren, hvad de sidder med foran sig. Hvis I fx har skitseret to versioner af en fremtidig digital løsning, skal I hjælpe brugeren på vej til at forstå scenariet for fremtidig brug.
Det kan være enten digitalt eller i direkte dialog. I sin simple form kan A/B-tests udgøre et greb under et kvalitativt interview, fx sammen med tænke højt test. Her kan I bede brugeren markere, hvad der er forståeligt, og hvad der ikke er med en overstregningstusch. I et større setup kan I bede brugeren tilgå to versioner af den digitale løsning og fx rangere deres værdi, fx gennem et spørgeskema.
Modstå fristelsen til at bryde ind, mens testen løber, medmindre I kan se, at noget går helt galt. Vær i stedet tålmodig og lad testen køre som planlagt. På denne måde får I de mest pålidelige resultater.
Hvis I har gennemført testen i forbindelse med fx kvalitative interviews, kan I sammenholde udsagn for at finde ud af, hvorfor brugerne bedre kunne lide den ene løsning frem for den anden. Hvis I har gennemført testen digitalt eller ved hjælp af fx spørgeskema, kan I registrere, hvad brugerne reagerede på og eventuelt hvor mange klik eller flows brugerne har gennemført.
Hvis testen ikke leverede markante resultater, fordi der ikke var en mærkbar forskel, så brug det som en læringsmulighed. Det kan være, at I skal justere jeres succeskriterie, jeres hypotese, prøve med en anden målgruppe eller ændre det element, I tester.
Her kan du downloade en redigerbar og printvenlig skabelon til metoden:
Hvis I tester på flere målgrupper, kan det blive tydeligt, at der måske er behov for forskellige versioner af den fremtidige løsning.
I kan gennemføre jeres test i et ”håndholdt” format med rå papirskitser eller mere avancerede digitale versioner. Hvis I gennemfører jeres test digitalt, findes der mange udbydere af software til at gennemføre tests.
Det er vigtigt at fokusere på én ændring ad gangen for at undgå forvirring og for at sikre, at testen er valid. Gennemfør derfor gerne flere A/B-tests, hvor hver test har eget fokus.
Her kan du downloade alle 14 metoder i metodebanken som printbar PDF:
Har du forslag til en ny metode, ideer eller feedback til indholdet?
Område: Skriv til os på:
E-mail: brugeroplevelser@digst.dk