Her på siden kan I læse en række argumenter for, hvorfor det er værd at bruge ressourcer på brugerinddragelse. Nederst findes liste med udvalgt litteratur relateret til brugerinddragelse.
Uanset hvilken erfaring og ekspertise vi har som myndighedspersoner, er vores perspektiv begrænset. Hvis vi vil udvikle digitale løsninger, der møder brugernes behov, skal vi som udgangspunkt forstå de personer og situationer, som løsningerne skal skabe værdi for.
Det kræver, at vi tidligt og løbende vurderer konsekvenserne af digitaliseringsindsatser og designvalg. Inddragelse af brugere – ikke mindst dem, der ikke ligner flertallet – er et greb til at sikre løsninger, som flest muligt kan bruge.
Brugerinddragelse er en investering i løsninger, der møder brugernes behov. Hvis vi tidligt forstår brugernes behov og udfordringer, minimeres risikoen for, at drifts- og supportopgaver bliver større end forventet. Jo tidligere vi kender til problemerne, jo billigere er de at løse.
Antropologiske projekter. En grundbog. Helle Bundgaard (red.), Hanne Overgaard Mogensen (red.) og Cecilie Rubow (red.) 2018.
Brugbar brugerinddragelse. Stil krav til den kvalitative metode. Mette Reinhardt Jakobsen. Frydenlund. 2012.
Kulturanalyse. Kort fortalt. Kirsten Hastrup, Cecilie Rubow og Tine Tjørnholm Thomsen. Samfundslitteratur. 2011.
This Human: How to Be the Person Designing for Other People. Melis Senova. Bis Publishers. 2017
Design Thinking: En designers metode til innovativ idéudvikling. Nikolaj Hygebjerg. Grafisk Litteratur. 2014.
Fokusgrupper for begyndere. En praktisk håndbog. Mette Reinhardt Jakobsen. Frydenlund. 2018.
Service Design. From Insights to Inspiration. Lavrans Lövlie, Andy Polaine & Ben Reason. Rosenfeld Media. 2013.
Sprint: How to Solve Big Problems and Test New Ideas in Just Five Days. Jake Knapp. Bantam Press. 2016.
Har du forslag til en ny metode, ideer og feedback til indholdet?
Område: Skriv til os på:
E-mail: brugeroplevelser@digst.dk