Brug metoden til at muliggøre samtaler med målgruppen og give plads til at udfolde emner, der er enten svære eller fjerne at tale om.
Med dialogværktøjer aktiverer I brugeren i en mere umiddelbar dialog, som gør det muligt fx at bringe tavs viden i spil eller at gøre følelsesmæssige temaer nemmere at tale om. Dialogværktøjer er en fællesbetegnelse for brug af ord, billeder eller ting, der gør det muligt at udtrykke stemninger, situationer, følelser eller handlinger, som ellers er svære at spørge direkte til.
Vær kreativ med udvælgelsen af dialogværktøjer. Det kan være alt fra associationsord- eller billeder, til udsagn, citater og fysiske objekter. Det er oplagt at bruge dialogværktøjer som supplement til en spørgeguide i et kvalitativt interview eller en del af en øvelse i en fokusgruppe eller idéworkshop.
Reflektér over, hvilken samtale I gerne vil starte med brugeren. Hvad vil I gerne have udfoldede beskrivelser af, tilbagemeldinger på eller holdninger til? Når I har lagt jer fast på, hvad samtalen skal kredse om, samler I ord, udsagn, associationsbilleder eller objekter, der relaterer sig til temaet.
Nogle ord eller billeder må gerne være ekstreme, skøre eller abstrakte i forhold til temaet, så der er plads til fortolkning. Find som udgangspunkt ca. 20 forskellige ord, billeder eller objekter, som brugeren kan forholde sig til. Se eksempler til inspiration i skabelonen til metoden.
Det kan ske gennem en samtale, fx i forbindelse med et kvalitativt interview, en fokusgruppe eller en guerrillatest, og brug dem til at få nye perspektiver til samtalen. Lyt efter, hvad der bliver fortalt fremfor at fokusere på det konkrete motiv eller udsagn. Det er snakken, der er central. Spørg ind undervejs og få brugeren til at begrunde sine valg og fravalg.
I kan fx bede brugeren om enten at prioritere mellem billeder, ord eller ting, rangere dem i forhold til relevans og kendskab eller placere dem i forhold til forskellige situationer i hverdagslivet. Det centrale er, at anvendelsen af værktøjerne sætter gang i samtalen, ikke hvordan billeder eller ord fx placeres konkret.
Værdien af metoden består i den samtale, den sætter gang i. Succesfuld brug af metoden kræver, at I lytter til det brugeren siger uden nødvendigvis at tage de præcise formuleringer bogstaveligt. Når I har gennemført øvelsen, kan I med fordel dokumentere placeringen eller prioriteringen af ord eller billeder med et kamera, før I går videre til næste punkt på jeres dagsorden.
Sammenhold håndteringen af værktøjet på tværs af interaktioner med brugere. Hvis I gennemfører flere kvalitative interviews, fokusgrupper eller idéworkshops kan der være værdi i at sammenholde, hvordan forskellige brugere har udvalgt og/eller placeret ord og billeder i forhold til et fælles tema. I andre sammenhænge består værdien af metoden i, hvad der blev sagt i relation til øvelsen.
Her kan du downloade en redigerbar og printvenlig skabelon til metoden:
Når I udvælger ca. 20 ord, billeder eller ting, der tillader fri association, bør I tænker bredt. Hvis I tænker for snævert i jeres udvælgelse, begrænser I værdien af metoden. Hellere have nogle vilde billeder med, der ikke bliver brugt, end at alle billeder er for tæt på virkeligheden.
Fokusér på samtalen frem for værktøjet. Det er, hvad brugeren forbinder med motivet eller udsagnet, som er det spændende. Vær imødekommende for de tolkninger, brugeren laver, og spørg nysgerrigt ind ved at bede om uddybende forklaringer.
Dokumentér øvelsen med kamera, når I er færdige. Brugerens udvælgelse af ord og billeder giver en overskuelig og visuel oversigt over, hvad der er vigtigt i relation til en oplevelse. Måske er der interessante mønstre i, hvad der udvælges på tværs af brugergrupper.
Her kan du downloade alle 14 metoder i metodebanken som printbar PDF:
Har du forslag til en ny metode, ideer eller feedback til indholdet?
Område: Skriv til os på:
E-mail: brugeroplevelser@digst.dk