Der er flere ting, der er gode at huske, når I brugerinddrager. I kan tage udgangspunkt i denne side, der beskriver centrale områder, I bør tages stilling til uanset, hvilke metoder I bruger.
Sørg som udgangspunkt for input fra de brugere jeres løsning retter sig mod. Jo større beslutning I står over for, jo vigtigere er det at inddrage en fyldestgørende målgruppe.
Vær opmærksomme på særlige behov for at sikre udvikling af løsninger, der virker for de fleste. Hvordan kan man fx tilgå løsningen med sprogbarrierer? Funktionsnedsættelse? Høj alder uden hjælp fra pårørende?
I kan med fordel orientere jer i de seks principper for digital inklusion.
Det er altid værdifuldt at få et andet perspektiv. Ved mindre beslutninger kan I spørge en kollega, involvere en nabo eller placere jer i et offentligt rum, som fx et bibliotek og lade det spontane møde med mennesker supplere jeres eget faglige perspektiv.
Eller alternativt, hvor I har adgang til hjælp. Måske kan I møde brugere i et venteværelse, et jobcenter eller i et online-forum. Måske har I officielle kanaler, I kan bruge til rekruttering, fx brugerpanel eller netværk. Måske kan en sagsbehandler spørge borgere eller kollegaer om de vil deltage.
Skal I have adgang til specifikke målgrupper eller mange brugere, kan I alliere jer med et rekrutteringsbureau. Opstil kriterier for, hvem I vil inddrage og overvej at tilbyde et gavekort som tak.
Uanset metode er det vigtigt, at I får samtykke til at bruge data, og at I behandler og opbevarer data i henhold til GDPR. Anonymisering gør det lettere at bruge udsagn og billeder, fx fra interviews. Arbejder I med leverandører, er det vigtigt at have en databehandleraftale på plads.
Forklar jeres ærinde, giv plads til spørgsmål om formål og format og sørg for, at deltagerne kan være trygge ved hinanden og jer som facilitatorer.
Hvor føler brugeren sig tryg? Er der fx nogle, som vil være utrygge ved et online-format? Eller på et borgerkontor forbundet med særlige oplevelser?
Brugerinddragelse starter og slutter med at møde mennesker med respekt for dem, deres erfaringer og oplevelser. Tag jer tiden til at tage deres perspektiv alvorligt. Lyt til, hvorfor de siger og gør, som de gør, og sæt jer i deres sted. Gør jer umage for at forstå dem, før I konkluderer og bringer anbefalinger videre.
En ‘bruger' forstås i metodebanken som den person, der skal bruge den digitale løsning i sidste ende.
Der vil ofte være mere end én brugergruppe, fx klinikere og patienter eller sagsbehandlere og borgere. Under hver af de større brugergrupper kan man ofte ligeledes finde flere brugergrupper.
‘Inddragelse’ dækker over forskellige aktiviteter og formål. Metodebanken fokuserer på inddragelse af brugere og åbner for en nuancering af begrebet udfoldet om fire centrale faser: Udforskning, forståelse, generering og konkretisering.
Har du forslag til en ny metode, ideer og feedback til indholdet?
Område: Skriv til os på:
E-mail: brugeroplevelser@digst.dk