Der er flere ting, der er gode at huske, når du brugerinddrager. Hvis du føler dig ny, er denne side et godt sted at starte.
1. Spørg i din organisation
Undersøg om kollegaer har erfaring med metoder til brugerinddragelse, eller kan dele eksisterende viden om brugernes behov. Det kan fx være kollegaer, som er antropologer, UX'ere eller service designere.
2. Brug dit netværk
Stil spørgsmål eller del overvejelser i et relevant netværk. Find et netværk for brugerinddragelse.
3. Anvend kunstig intelligens
Brug generativ kunstig intelligens på en ansvarlig måde. Du kan fx forklare, hvor du er i et projekt og få forslag til relevante metoder. Brug derefter metodebanken her i guiden.
Sørg som udgangspunkt for input fra de brugere, som løsningen retter sig mod. Jo større beslutning du står over for, jo vigtigere er det at inddrage en fyldestgørende målgruppe.
Vær opmærksomme på særlige behov for at sikre udvikling af løsninger, der virker for de fleste. Hvordan kan man fx tilgå løsningen med sprogbarrierer? Funktionsnedsættelse? Høj alder uden hjælp fra pårørende?
Læs mere om at designe løsninger for alle
Det er altid værdifuldt at få et andet perspektiv. Ved mindre beslutninger kan du spørge en kollega, involvere en nabo eller placere dig i et offentligt rum, som fx et bibliotek og lade det spontane møde med mennesker supplere eget faglige perspektiv.
Eller alternativt, hvor du har adgang til hjælp. Måske kan du møde brugere i et venteværelse, et jobcenter eller i et online-forum. Måske har du adgang til officielle kanaler, som du kan bruge til rekruttering, fx brugerpanel eller netværk. Måske kan en sagsbehandler spørge borgere eller kollegaer, om de vil deltage.
Skal du have adgang til specifikke målgrupper eller mange brugere, kan du alliere dig med et rekrutteringsbureau. Opstil kriterier for, hvem du vil inddrage og overvej at tilbyde et gavekort som tak.
Uanset metode er det vigtigt, at du får samtykke til at bruge data, og at du behandler og opbevarer data i henhold til GDPR. Anonymisering gør det lettere at bruge udsagn og billeder, fx fra interviews. Arbejder du med leverandører, er det vigtigt at have en databehandleraftale på plads.
Forklar ærindet, giv plads til spørgsmål om formål og format og sørg for, at deltagerne kan være trygge ved hinanden og dig som facilitatorer.
Hvor føler brugeren sig tryg? Er der fx nogle, som vil være utrygge ved et online-format? Eller på et borgerkontor forbundet med særlige oplevelser?
Brugerinddragelse starter og slutter med at møde mennesker med respekt for dem, deres erfaringer og oplevelser. Tag dig tiden til at tage deres perspektiv alvorligt. Lyt til, hvorfor de siger og gør, som de gør, og sæt dig i deres sted. Gør dig umage for at forstå dem, før du konkluderer og bringer anbefalinger videre.
En ‘bruger' er den person, der skal bruge den digitale løsning i sidste ende. Hvis man taler om flere brugere, kan man anvende begrebet 'brugergruppe'.
Andre ord for brugergruppe er målgruppe, brugerprofiler, segmenter og personaer.
Der vil ofte være mere end én brugergruppe, fx klinikere og patienter eller sagsbehandlere og borgere.
‘Inddragelse’ dækker over mange forskellige aktiviteter med forskellige formål.
I løbet af et projektforløb, vil det ofte være relevant at anvende forskellige metoder til at afdække forskellige behov.
Find metoder til at inddrage brugerne i metodebanken
Få trin for trin vejledning til at udføre brugervenlighedstest