Opsamling fra møde i Netværk for digital inklusion

Tirsdag den 21. oktober 2025 var der møde i Netværk for digital inklusion.

Det var lige før, der ikke var stole nok til alle med den store tilslutning til årets sidste netværksmøde, da Michala Høg Daimar fra Digitaliseringsstyrelsen, bød netværkets medlemmer velkommen.

Programmet var fyldt med fællesoffentlig digitaliseringsstrategi (FODS), nyt om Digitaliseringsstyrelsens borgervendte arbejde, workshop om hjælpemuligheder og nyt fra både medlemmer af netværket og forskellige offentlige myndigheder.

Tak for alle jeres gode forslag til programmet og for at byde jer til – og tak til Københavns Kommune for at lægge hus til netværksmødet.

”Sammen griber vi de digitale muligheder”

Mikkel Dupont fra Digitaliseringsstyrelsen kunne fortælle, at den kommende Fællesoffentlige Digitaliseringsstrategi igen har fået et dedikeret initiativ med fokus på digital inklusion, og at inklusion desuden fylder i flere af de andre initiativer.

En strategi virker dog kun, hvis den bliver rodfæstet, og derfor blev netværket inviteret til at komme med idéer til, hvordan strategien helt konkret kan komme ud at leve.

Der kom bl.a. forslag relateret til mobile first (fx at selvbetjeningsløsninger tilpasser sig mobil-format), at der fortsat skal være fokus på alternativer til det digitale og differentierede hjælpemuligheder tilpasset de forskellige behov.

Et særskilt ønske var, at den private sektor skal på banen, fx i forhold til fuldmagter, der går på tværs af den offentlige og den private sektor. Der blev også udtrykt ønske om, at arbejde for at inklusion bliver tænkt ind i den private infrastruktur – fx selvbetjeningsløsninger og andre digitale løsninger.

Tak til netværket for de mange kvalificerede og gode idéer, som vil være en stor hjælp til at få strategien til at slå rødder.

Billede af plakat med post it's
Billede af idéer til den kommende strategiperiode for den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi

Fonden for socialt ansvar

Clara Gaarn Johansen fra Fonden for Socialt Ansvar (der bl.a. står bag frivilligindsatserne Baba og Bydelsmødre målrettet borgere med etnisk minoritetsbaggrund) fortalte netværket om partnerskabet med Digitaliseringsstyrelsen, som især har haft til sigte at opkvalificere de frivillige mænd og kvinder i Baba og Bydelsmødre.

Lokal viden og hjælp

De frivillige ved, hvad der er brug for i deres lokalområde og ved derfor, hvordan de fx kan bruge håndbog for digitale ambassadører, som er udviklet i samarbejdet med Digitaliseringsstyrelsen. Derfor former måden, der bliver hjulpet på, sig efter behovene i det område, hvor de er aktive som frivillige.

Der er blevet uddannet mange digitale ambassadører i perioden for partnerskabet, og der har været stor interesse. Blandt andet på grund af metoden Train the Trainer og et godt og brugbart undervisningsmateriale, som de frivillige kan plukke fra.

Hjælp til selvhjælp

Vibe Lindgård Bach, direktør, fortalte om Redi-School, som tilbyder personer med flygtninge- og migrantbaggrund en gratis, digital uddannelse, som skal lette integrationen på danske arbejdspladser og i samfundet.

Vibe zoomede ind på ét af organisationens igangværende projekter, Digi Up Toolbox

Hjælp til selvhjælp

Redi-School har sammen med det finske netværk MONIHEL udviklet værktøjskassen Digi Up Toolbox.

Eksempler på indhold i værktøjskassen:            

  • Kom godt i gang med teknologien
  • Online Sikkerhed (phishing, stærke kodeord)
  • Jobsøgningsfærdigheder (cv, resume, vedhæft dokument)
  • Digitale værktøjer til arbejdspladsen (e-mail, Office-pakken)

Kom gerne med ris og ros til DigiUp Toolbox – helst på engelsk.

Besøg DigiUp Toolbox her 

Ny funktion – indsigtsfuldmagt til Mit Overblik

Eva Ahlén Larsen fra Digitaliseringsstyrelsen fortalte om den kommende indsigtsfuldmagt til Mit Overblik på borger.dk.

Indsigtsfuldmagten gør det muligt for en hjælper at få adgang til en andens oplysninger i Mit Overblik, helt eller delvist. 

Hjælperen kan læse med og orientere sig, men det er ikke muligt at handle på den andens vegne.

Eva havde en demo med og viste konkret, hvordan man fremover kan få indsigtsfuldmagt til Mit overblik, og hvordan det kommer til at se ud.

Billede af forsamlingen og Eva Ahlén Larsen
Billede af oplægget om Mit Overblik og oplægsholder Eva Ahlén Larsen.

Det forventes, at indsigtsfuldmagten til Mit Overblik går i luften i december 2025. I første omgang er de kommunale data på Mit Overblik fx sager, økonomiske ydelser, serviceydelser og hjælpemidler, som man kan få fuldmagt til at se.

Digital inklusion og digital suverænitet

Medlemmer af netværket havde bedt om at få digital suverænitet på dagsordenen. Anledningen er, at der som led i ambitionen i den kommende FODS om at fremme digital suverænitet i den offentlige sektor skal udarbejdes en analyse af, hvordan myndigheder kan reducere den digitale afhængighed af tech-giganter.

Analysen er ikke påbegyndt endnu, og Digitaliseringsstyrelsen bad derfor om netværkets indledende input og overvejelser om, hvad det kan have af konsekvenser for fx tilgængeligheden, hvis den offentlige sektor migrerer til alternative teknologivalg.

Netværket nævnte blandt andet, at mindre løsninger også skal have øje for særlige behov, nogle borgere har brug for fx tale til tekst og tegnsprog.

Kort nyt

Julie Rasmussen fra Digitaliseringsstyrelsen orienterede kort om andre emner med relevans for inklusionsdagsordenen.

Digitale fuldmagter kan være svære at forstå

Julie fortalte om en kommunikationsindsats om fuldmagt, der skal øge kendskabet til digitale fuldmagter.

Indsatsen baserer sig på en større analyse med involvering af mange interessenter og interview.

Materiale om fuldmagt omfatter blandt andet animationsfilm, et hæfte og siden borger.dk/digitalhjælp.

Billede af forsiden af hæftet Hjælp til fuldmagter i den offentlige sektor.
Billede af forsiden af hæftet Hjælp til fuldmagter i den offentlige sektor.

Netværkets medlemmer blev tilbudt at bestille det trykte hæfte. Ønsker du også at bestille, kan du kontakte Christine Hovgaard Jensen på chovj@digst.dk

MitID

MitID arbejder på at gøre det muligt for civilsamfundsorganisationer at opbevare og udlevere kodevisere til MitID, blandt andet baseret på pilotprojekt med Stenbroens jurister. Der igangsættes et pilotprojekt med udvalgte hjælpeorganisationer og borgerservice i slutningen af 2025.  

Støtte til vejledning for døve

Tegnsprog er et selvstændigt sprog. Derfor er der behov for at oversætte vejledninger til tegnsprog. I Digitaliseringsstyrelsen har vi gennem flere år tegnsprogstolket vejledninger til digitale løsninger. Lige nu er vi ved at opdatere dem, fordi der jo sker ændringer hele tiden. Det er også en opfordring til andre myndigheder – det er nemt og billigt at tegnsprogstolke borgerrettede videovejledninger.

Vi fortæller i vores inklusionsnyhedsbrev, når de nye vejledninger er klar.

Status fra Rejsekort

Camilla Bruun Ipsen fra Rejsekort & Rejseplan A/S fortalte om overgangen til Rejsekort appen og det nye Basiskort og de nye rejsepunkter (til tjek ind og tjek ud). Hun havde en demo med, som netværket kunne prøve.

Appen er klar til alle og basiskort-udstyr bliver installeret i den kommende tid. I begyndelsen af 2026 kan Basiskort bruges i hele Danmark undtagen Bornholm – fra maj 2026 er det sidste rejsedag med det fysiske Rejsekort.

Danmarks hjælpeinfrastruktur

I 2023 udkom Dansk IT med 4 anbefalinger til en ligeværdig digital fremtid. Anna de Boer, der er frivillig i Dansk IT og arbejder i Egedal Kommune, fortalte om arbejdet med anbefalingerne og især anbefalingen ’tilgængelig hjælp og medbetjening’, som hun er ansvarlig for at undersøge.

Netværksdeltagerne blev bedt om at bidrage til Dansk-IT’s kortlægning af hjælpetilbud, både med hensyn til hvad tilbuddet kan hjælpe med, og hvor udbredt tilbuddet er på landsplan. Arbejdet bliver udbygget den kommende tid og bliver færdiggjort i begyndelsen af 2026.    

Billede af graf for hjælpemuligheder
Billede af graf for hjælpemuligheder.

Det samlede supporttilbud – Borger- og virksomhedssupport

Casper Nyring Nielsen fra Det samlede Supporttilbud fortalte om deres arbejde med at levere support på bl.a. MitID, borger.dk, Digital Fuldmagt og Digital Post – både til borgere og til virksomheder.

Casper fortalte om, hvilke former for opkald supportmedarbejderne har i kundecentret. De længste samtaler medarbejderne har, er ofte om app switch (skift mellem forskellige apps på fx telefonen), login og bruger-id, biometri samt adgangskode.

Casper rakte ud i forhold til et tættere samarbejde med Netværk for digital inklusion for at få en øget forståelse af de udfordringer, borgerne oplever. 

Hvad kommer der til at ske med postomdelingen i 2026?

Martin Runebøll fra Trafikstyrelsen fortalte, hvad det betyder for den fysiske post, når PostNord stopper med at omdele breve pr. den 1. januar 2026. Trafikstyrelsen fører tilsyn med, at landsdækkende postoperatører overholder postloven og tilbyder ydelser til hele landet til ensartede priser. Derudover overvåger styrelsen, at Danmarks internationale forpligtelser på postområdet bliver overholdt.

Post til Døren-ordningen fortsætter i 2026. Det er en ordning for borgere, som grundet fysiske eller mentale udfordringer ikke selv kan hente post i brevkassen. Det er kommunen, der afgør, om en borger kan blive omfattet. Borgere, der ikke er digitale, har derfor fortsat mulighed for at få omdelt fysiske indkaldelser til sygehuse osv.

Fra januar 2026 overtager distributionsselskabet DAO opgaven med omdeling af fysisk post i hele landet. 

Michala Høg Daimar rundede af og takkede for den engagerede deltagelse og alle de mange gode pointer, argumenter, tanker og idéer, der kom frem i løbet af dagen.

Næste møde finder sted i Aarhus den 23. april 2026.