Tirsdag den 21. oktober 2025 var der møde i Netværk for digital inklusion.
Det var lige før, der ikke var stole nok til alle med den store tilslutning til årets sidste netværksmøde, da Michala Høg Daimar fra Digitaliseringsstyrelsen, bød netværkets medlemmer velkommen.
Programmet var fyldt med fællesoffentlig digitaliseringsstrategi (FODS), nyt om Digitaliseringsstyrelsens borgervendte arbejde, workshop om hjælpemuligheder og nyt fra både medlemmer af netværket og forskellige offentlige myndigheder.
Tak for alle jeres gode forslag til programmet og for at byde jer til – og tak til Københavns Kommune for at lægge hus til netværksmødet.
Eva Ahlén Larsen fra Digitaliseringsstyrelsen fortalte om den kommende indsigtsfuldmagt til Mit Overblik på borger.dk.
Indsigtsfuldmagten gør det muligt for en hjælper at få adgang til en andens oplysninger i Mit Overblik, helt eller delvist.
Hjælperen kan læse med og orientere sig, men det er ikke muligt at handle på den andens vegne.
Eva havde en demo med og viste konkret, hvordan man fremover kan få indsigtsfuldmagt til Mit overblik, og hvordan det kommer til at se ud.
Det forventes, at indsigtsfuldmagten til Mit Overblik går i luften i december 2025. I første omgang er de kommunale data på Mit Overblik fx sager, økonomiske ydelser, serviceydelser og hjælpemidler, som man kan få fuldmagt til at se.
Medlemmer af netværket havde bedt om at få digital suverænitet på dagsordenen. Anledningen er, at der som led i ambitionen i den kommende FODS om at fremme digital suverænitet i den offentlige sektor skal udarbejdes en analyse af, hvordan myndigheder kan reducere den digitale afhængighed af tech-giganter.
Analysen er ikke påbegyndt endnu, og Digitaliseringsstyrelsen bad derfor om netværkets indledende input og overvejelser om, hvad det kan have af konsekvenser for fx tilgængeligheden, hvis den offentlige sektor migrerer til alternative teknologivalg.
Netværket nævnte blandt andet, at mindre løsninger også skal have øje for særlige behov, nogle borgere har brug for fx tale til tekst og tegnsprog.
Julie Rasmussen fra Digitaliseringsstyrelsen orienterede kort om andre emner med relevans for inklusionsdagsordenen.
Julie fortalte om en kommunikationsindsats om fuldmagt, der skal øge kendskabet til digitale fuldmagter.
Indsatsen baserer sig på en større analyse med involvering af mange interessenter og interview.
Materiale om fuldmagt omfatter blandt andet animationsfilm, et hæfte og siden borger.dk/digitalhjælp.
Netværkets medlemmer blev tilbudt at bestille det trykte hæfte. Ønsker du også at bestille, kan du kontakte Christine Hovgaard Jensen på chovj@digst.dk
MitID arbejder på at gøre det muligt for civilsamfundsorganisationer at opbevare og udlevere kodevisere til MitID, blandt andet baseret på pilotprojekt med Stenbroens jurister. Der igangsættes et pilotprojekt med udvalgte hjælpeorganisationer og borgerservice i slutningen af 2025.
Tegnsprog er et selvstændigt sprog. Derfor er der behov for at oversætte vejledninger til tegnsprog. I Digitaliseringsstyrelsen har vi gennem flere år tegnsprogstolket vejledninger til digitale løsninger. Lige nu er vi ved at opdatere dem, fordi der jo sker ændringer hele tiden. Det er også en opfordring til andre myndigheder – det er nemt og billigt at tegnsprogstolke borgerrettede videovejledninger.
Vi fortæller i vores inklusionsnyhedsbrev, når de nye vejledninger er klar.
Camilla Bruun Ipsen fra Rejsekort & Rejseplan A/S fortalte om overgangen til Rejsekort appen og det nye Basiskort og de nye rejsepunkter (til tjek ind og tjek ud). Hun havde en demo med, som netværket kunne prøve.
Appen er klar til alle og basiskort-udstyr bliver installeret i den kommende tid. I begyndelsen af 2026 kan Basiskort bruges i hele Danmark undtagen Bornholm – fra maj 2026 er det sidste rejsedag med det fysiske Rejsekort.
Hvis du er interesseret i at deltage i netværket, kan du kontakte os på:
E-mail: digitalinklusion@digst.dk
Netværk for digital inklusion blev oprettet i 2015 efter, at den digitale kommunikation med offentlige myndigheder blev obligatorisk. I dag består netværket af 100 organisationer eller andre, der arbejder med borgere, der oplever udfordringer ved at være digitale.