Den 10. april 2024 var der møde i Netværk for digital inklusion.
Michala Høg Daimar, Digitaliseringsstyrelsen, indledte årets første netværksmøde ved at byde velkommen til flere nye medlemmer af netværket og takkede for netværkets altid store engagement.
Cyrillia Sabroe, Digitaliseringsstyrelsen, fortalte om lanceringen af Principper for digital inklusion og takkede netværket for deres store bidrag.
Principperne understøttes af en vidensbank, der indeholder værktøjer, cases og anden inspiration, som skal hjælpe myndigheder med at omsætte principperne til praksis. Principper for digital inklusion vil fremadrettet strukturere den myndighedsrettede indsats for digital inklusion, og videns-banken vil løbende blive opdateret.
Besøg vidensbank for Principper for digital inklusion her
Der var ros til principperne for at give myndighederne et holdepunkt og interesseorganisationerne noget at holde myndighederne op på.
Der var også forslag om, at private forsyningsselskaber, der arbejder for offentlige myndigheder, også bør efterleve principperne.
Mette Beck, ATP, fortalte, hvordan principperne er med til at skabe en ny tænkemåde på tværs af ATP’s mange ydelsesområder. Principperne er bl.a. platform for et innovationsforløb, der sigter på at minimere ”den digitale gråzone” blandt borgere, der modtager ydelser fra ATP. I innovations-forløbet indgår konkrete prøvehandlinger på områderne Folkepension og Lønmodtagernes Garantifond, hvor der arbejdes med blandt andet segmentering, omskrivning af tekster/breve og bedre brugertests.
Anna Ida Häggquist, Digitaliseringsstyrelsen, præsenterede Digital Fuldmagt på demo.borger.dk, som er en ny funktionalitet på sitet. Her kan man øve sig i give fuldmagt til og anmode om en fuldmagt fra en pårørende.
Anna Ida fortalte videre, at Digitaliseringsstyrelsen har igangsat en større indsats for it-frivillige på baggrund af den politiske aftale om indsatser for digital inklusion. I efteråret forventes det, at der kan tilbydes et nyt e-læringskursus, et nyhedsbrev og webinarer til it-frivillige.
Det blev også oplyst, at anden ansøgningsrunde til Tilskudspulje for frivilligindsatser med it-hjælp forventes at åbne i juni og løber frem til 15. september.
Marika Sabroe, Landsforeningen af Væresteder, fortalte om foreningens arbejde med digitalt socialt arbejde i Det Digitale Værested. Det Digitale Værested er en lukket Facebook-gruppe med mere end 750 brugere.
Landforeningen af Væresteders erfaring er, at mange af brugerne af det digitale værested oplever, at det digitale værested skaber positive forandringer i deres liv, fx i forhold til sundhed, relationer og kompetencer. En vigtig indsigt er, at mange af de dynamikker, der findes på et fysisk værested, også gælder i det digitale rum. Derfor er tryghed og relationer vigtige, når det digitale væresteds medarbejdere skal understøtte brugerne.
Under ”Kort nyt” efterspurgte SAND - De Hjemløses Landsorganisation erfaringer med sikker mail. Det er en gængs udfordring, når SAND fx hjælper en hjemløs med at sende information til det offentlige, at de ikke kan finde ud af at tilgå sikker mail. Hun spurgte netværket, om det er en udfordring, de også kender til blandt deres målgruppe.
Rejsekort præsenterede den nye Rejsekort som app, som var gået i luften dagen før. I første omgang lempes borgerne ombord i løsningen lidt efter lidt for at sikre stabilitet og en god kundeoplevelse. Der arbejdes fortsat på at optimere tilgængeligheden i løsningen. Rejsekort understregede, at Rejsekort som kort fortsat kan bruges, og at alle kundegrupper får besked, når de kan bruge appen.
Michala fortalte videre:
Anja Kronborg og David Qvist, Digitaliseringsstyrelsen, fortalte om stigende svindel i form af phishing, og hvordan det kan forebygges ved brug af en såkaldt FIDO-nøgle (Fast Identity Online), der er phishing-resistent.
De store techgiganter er allerede i gang med at erstatte adgangskoder med den såkaldte FIDO-teknologi. Lige nu undersøges det, om det er teknologi, der på sigt kan anvendes til MitID. Anja og David faciliterede en workshop, hvor netværket fik mulighed for at komme med input til de indledende tanker.
Der var flere kommentarer om, at den løsning burde være en obligatorisk tilføjelse til MitID-appen.
Agnes Lydiksen, Digitaliseringsstyrelsen, gav en status på den aktuelle støttepersonsanalyse. Analysen har tre spor:
Digitaliseringsstyrelsen har nu indsamlet data og næsten er klar med en prototype på en ”her-og-nu”-fuldmagt, som snart vil blive testet.
Hvis du er interesseret i at deltage i netværket, kan du kontakte os på:
E-mail: digitalinklusion@digst.dk
Netværk for digital inklusion blev oprettet i 2015 efter, at den digitale kommunikation med offentlige myndigheder blev obligatorisk. I dag består netværket af cirka 90 organisationer eller andre, der arbejder med borgere, der oplever udfordringer ved at være digitale.