Borger.dk er udstillingsvindue for de kommunale, regionale og statslige selvbetjeninger.
Borger.dk er borgernes samlede indgang til digital selvbetjening i det offentlige, og portalen udstiller cirka 2.000 af myndighedernes selvbetjeninger, hvoraf flere er obligatoriske. For eksempel skal det foregå digitalt, når man skal melde flytning, bestille nyt sundhedskort, skrive sit barn op til daginstitution, søge boligstøtte eller folkepension. Udover at kunne tilgå selvbetjeninger fra myndighedernes egne hjemmesider, kan borgerne også finde selvbetjeninger samlet på borger.dk.
Læs mere om hvordan din myndighed får tilsluttet en selvbetjening på Digitalisér.dk
Myndighederne er ansvarlige for brugervenlige selvbetjeninger på borger.dk
Borger.dk udstiller mange af de kommunale, regionale og statslige selvbetjeninger, men det er myndighedernes eget ansvar at sikre, at selvbetjeningerne er tilgængelige og brugervenlige.
Digitaliseringsstyrelsen står sammen med KL (Kommunernes Landsforening), Danske Regioner og de statslige myndigheder bag ”Fælles krav til gode brugeroplevelser”, som beskriver, hvordan man overholder de obligatoriske minimumskrav til udviklingen af offentlige selvbetjeninger.
Læs om fælles krav til gode brugeroplevelser, hvor du også finder en række anbefalinger og gode eksempler på udvikling af gode selvbetjeninger.
Digitaliseringsstyrelsen og Erhvervsstyrelsen står bag Det Fælles Designsystem, der indeholder retningslinjer for design, komponenter, kode og eksempelløsninger som hjælp til at udvikle brugervenlige og tilgængelige selvbetjeninger til borger.dk og Virk.
Læs om Det Fælles Designsystem på www.designsystem.dk