Oplysninger om Digitaliseringsstyrelsens behandling af dine personoplysninger i Digital Post


Indhold:

1. Digitaliseringsstyrelsen er den dataansvarlige – hvordan kontakter du os?

2. Kontaktoplysninger på databeskyttelsesrådgiveren

3. Formålet og retsgrundlaget for behandlingen af dine personoplys-ninger

4. Særligt om læseadgang

5. Særligt om læse- og skriveadgang

6. Kategorier af personoplysninger

7. Modtagere eller kategorier af modtagere

8. Modtagere i tredjelande, herunder internationale organisationer

9. Opbevaring af personoplysningerne

10. Hvor dine personoplysninger stammer fra

11. Automatiske afgørelser, herunder profilering

12. Ret til berigtigelse, sletning, begrænsning, indsigelse og dataportabilitet

13. Klage til Datatilsynet

1. Digitaliseringsstyrelsen er den dataansvarlige - Hvordan kontakter du os?

Digitaliseringsstyrelsen er dataansvarlig for behandlingen af de personoplysninger, som sker i forbindelse med afsendelse og modtagelse af meddelelser via Digital Post.

Du finder vores kontaktoplysninger nedenfor.

Kontaktoplysninger:

Digitaliseringsstyrelsen

Att. Kontor for Digital Post (KDP)
Landgreven 4 
1301 København K

CVR-nr.: 34051178

Telefon: 33925200

Mail: digst@digst.dk

2. Kontaktoplysninger på databeskyttelsesrådgiveren

Hvis du har spørgsmål til vores behandling af dine oplysninger, er du altid velkommen til at kontakte vores databeskyttelsesrådgiver.

Du kan kontakte vores databeskyttelsesrådgiver på følgende måder:

  • Via Digital Post: Send en meddelelse til Digitaliseringsstyrelsen i Digital Post med angivelse af ”Att. Databeskyttelsesrådgiver” i emnefeltet.
  • På e-mail: dpo@digst.dk. Såfremt du ønsker at kontakte databeskyttelsesrådgiveren via e-mail, beder vi dig om ikke at oplyse dit CPR nummer eller andre følsomme/fortrolige oplysninger.
  • Ved brev: Digitaliseringsstyrelsen, att.: Databeskyttelsesrådgiveren Landgreven 4, 1301 København K.

3. Formålet og retsgrundlaget for behandlingen af dine personoplysninger

Digitaliseringsstyrelsen behandler dine personoplysninger til følgende formål og på baggrund af følgende retsgrundlag:

  • For at stille en digital postkasse til rådighed med henblik på, at du kan sende og modtage digital post på en sikker måde. Behandlingen sker med hjemmel i § 2 a, stk. 1 og 3 i lov om Digital Post, jf. databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1 litra c.
  • For at sikre administrationen af Digital Post-løsningen. Behandlingen sker med hjemmel i § 2 a, stk. 1 i lov om Digital Post, jf. databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1 litra c.
  • For at kunne advisere dig om ny post behandles dit telefonnummer og/eller mail, jf. § 2 a, stk. 1 i lov om Digital Post, jf. databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1 litra c.
  • Hver gang du åbner eller skriver en meddelelse fra din digitale postkasse, dannes der er digitalt spor (hændelsesloggen). Dette sker for at kunne dokumentere digital forkyndelse. Behandlingen sker med hjemmel i §§ 156 b – 156 c i retsplejeloven, jf. databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1 litra c.
  • Hændelsesloggen anvendes ligeledes til at spore hændelser i loggen med henblik på at sikre integriteten i Digital Post-løsningen. Behandlingen sker med hjemmel i § 2a, stk. 1 i lov om Digital Post og databeskyttelsesforordningens artikel 25, jf. artikel 6, stk. 1 litra c.
  • Hvis mange prøver at logge på Digital Post på samme tid, kan der opstå en online-kø. I den forbindelse er det nødvendigt, at behandle IP-adressen på den computer, der skal have adgang til Digital Post. Kø-funktionen skal sikre, at Digital Post-løsningen har en stabil og sikker drift. Behandlingen sker med hjemmel i § 2 a, stk. 1 i lov om Digital Post, jf. databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1 litra c.

Digitaliseringsstyrelsen er ikke ansvarlig for selve indholdet af dine meddelelser, og vi hverken læser eller tilgår dine meddelelser.

4. Særligt om læseadgang

Der er mulighed for at oprette en læseadgang til din digitale postkasse. En læseadgang til en anden persons postkasse gør det muligt for andre, f.eks. et familiemedlem eller en ven, at hjælpe dig med at tjekke din digitale post fra offentlige afsendere. Når du opretter adgangen, skal du være opmærksom på, at den pågældende får adgang til at se dine oplysninger og læse de beskeder, som du modtager og sender via Digital Post.

Det er dig selv, der bestemmer hvorvidt en person må få adgang til at læse post i din digitale postkasse. Behandlingen af personoplysninger sker i henhold til § 6, stk. 1 i lov om Digital Post, jf. databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1 litra c.

5. Særligt om læse- og skriveadgang

Digital Post giver mulighed for at oprette en kombineret læse- og skriveadgang (fuld adgang) til den digitale postkasse. Fuld adgang giver en anden end postkasseejeren mulighed for at læse og skrive beskeder på vegne af postkasseejeren. Hvis man har læse- og skriveadgang og skriver en meddelelse på en anden persons vegne, vil det fremgå i toppen af meddelelsen, hvem meddelelsen er skrevet af. Det vil samtidig fremgå af hændelsesloggen (se ovenfor). Det er postkasseejeren selv, der bestemmer, hvem der må få læse- og skriveadgang til den digitale postkasse. Behandlingen sker med hjemmel i § 16 i bekendtgørelse om forvaltning af Digital Post fra offentlige afsendere samt § 8 i forvaltningsloven, jf. databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1 litra c.

6. Kategorier af personoplysninger

Digitaliseringsstyrelsen behandler følgende kategorier af personoplysninger om dig:

Postkasseejer (personen som ejer den digitale postkasse)

  • Almindelige personoplysninger: navn, telefonnummer, e-mail, adresse, hændelser og handlinger om dig i Digital Post.
  • Personnummer i henhold til databeskyttelseslovens § 11, stk. 1.

Adgangshaver (en person som har læseadgang til en anden persons postkasse)

  • Almindelige personoplysninger: navn
  • Personnummer i henhold til databeskyttelseslovens § 11, stk. 1.

Hvis du har adgang til en anden persons postkasse som følge af dit hverv, f.eks. som sagsbehandler i en kommune, vil der blive indsamlet og behandler følgende personoplysninger:

  • Almindelige personoplysninger: navn, cvr-nummer og RID (et unikt nummer der genereres i Digital Post og som anvendes til at identificere hvilken medarbejder, der har logget på løsningen).

7. Modtagere eller kategorier af modtagere

Vi overlader dine personoplysninger til leverandører (som betegnes databehandlere), som behandler dine personoplysninger på vores vegne. Vi indgår altid en databehandleraftale med disse leverandører. Aftalen sikrer, at dine personoplysninger bliver behandlet sikkert og i overensstemmelse med gældende ret.

Du kan her læse, hvilke databehandlere vi anvender:

  • Netcompany A/S (it-leverandør), Strandgade 3, 1401 København K, cvr-nummer 3948 8914, der bistår med drift, vedligeholdelse og forvaltning af Digital Post.

 

  • Erhvervsstyrelsen, Langelinie Allé 17, 2100 København Ø, cvr-nummer 1015 0817, der bistår med spørgsmål til Digital Post eller hvis du har vanskeligheder ved at tilgå dine digitale postkasse.

 

  • Danmarks Statistik, Sankt Kjelds Plads 11, 2100 København Ø, cvr-nummer 1715 0413.

 

  • Statens IT, Lautruphøj 2, 2750 Ballerup, cvr-nummer 3178 6401 leverer infrastruktur, herunder servere hvor dele af Digital Post løsningen opbevares.

 

  • Queue-it ApS, Skelbækgade 4, 1., 1717 København V, CVR-nummer 3305 2901 modtager oplysninger om din IP-adresse, hvis du står i kø til at logge på Digital Post.

Fritaget for Digital Post

Hvis du er fritaget for Digital Post i henhold til §5 i lov om Digital Post vil du modtage post fra Digitaliseringsstyrelsen via almindelig fysisk post. Digitaliseringsstyrelsen har indgået en aftale og en databehandleraftale med KDM A/S, Lautrupparken 40, 2750 Ballerup, cvr-nummer 2691 1745, som printer og sender posten på vegne af Digitaliseringsstyrelsen.

Bemærk: dette gælder kun meddelelser fra Digitaliseringsstyrelsen og ikke meddelelser fra andre offentlige myndigheder.

Herudover kan dine personoplysninger også blive videregivet til leverandører, som behandler dine personoplysninger til egne formål. Disse leverandører betegnes som selvstændige dataansvarlige. Vi videregiver kun dine personoplysninger, hvis vi er forpligtet hertil i henhold til gældende lov.

Selvstændige dataansvarlige

  • Digitaliseringsstyrelsen videregiver personoplysninger om dig til Danmarks Statistik med henblik på at udføre deres myndighedsopgave som Danmarks statistiske myndighed, dvs. føre statistik vedrørende offentlige afsendere, borgere og virksomheder. Videregivelsen sker på baggrund af databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1, litra e (offentlig myndighedsudøvelse).

Visningsklienter (e-Boks, mit.dk)

  • Hvis du læser din digitale post via en visningsklient (f.eks. e-Boks eller mit.dk) vil dine personoplysninger blive videregivet til den pågældende visningsklient. Visningsklienter er selvstændige dataansvarlige. Der findes på nuværende tidspunkt følgende visningsklienter: borger.dk, e-Boks og mit.dk.

Du kan læse mere om visningsklienter her: https://digst.dk/it-loesninger/digital-post/bliv-visningsklient/

8. Modtagere i tredjelande, herunder internationale organisationer

Digitaliseringsstyrelsen overfører ikke dine personoplysninger til modtagere uden for EU og EØS.

9. Opbevaring af personoplysninger

Postkasseejer

Digitaliseringsstyrelsen opbevarer dine personoplysninger indtil 5 år efter din død. Efter dette tidspunkt vil oplysningerne blive slettet.

Adgangshaver

For så vidt angår adgangshavere sletter Digitaliseringsstyrelsen oplysninger om dig 5 år efter den person, på hvis vegne du har skrevet en meddelelse, er afgået ved døden. Postkasseejeren har dog mulighed for at slette meddelelser i sin digitale postkasse på et hvilket som helst tidspunkt.

Bemærk, at du ikke selv har mulighed for at slette meddelelser, som du har skrevet på en anden borgers vegne.

10. Hvor dine personoplysninger stammer fra

Personoplysningerne om dig stammer fra:

  • CPR-registeret, cvr-registeret og Statstidende.
  • Hvis du ønsker at blive adviseret om ny Post, skal du selv indtaste telefonnummer og/eller mail.

11. Automatiske afgørelser, herunder profilering

Der foretages ingen automatiske afgørelser, herunder profilering i Digital Post.

12. Ret til berigtigelse, sletning, begrænsning, indsigelse og dataportabilitet

Nedenfor kan du læse om din ret til berigtigelse, sletning, begrænsning, indsigelse og dataportabilitet. Du kan i øvrigt læse mere om dine rettigheder i Datatilsynets ”Vejledning om de registreredes rettigheder”, som du finder på www.datatilsynet.dk.

 

Hvis du vil gøre brug af dine rettigheder, bedes du kontakte Digitaliseringsstyrelsen. 

Ret til at se oplysninger (indsigtsret)

Du har ret til at få indsigt i de oplysninger, som vi behandler om dig, samt en række yderligere oplysninger.

Ret til berigtigelse (rettelse)

Du har ret til at få urigtige oplysninger om dig selv rettet. Du har også ret til at få dine oplysninger suppleret med yderligere oplysninger, hvis dette vil gøre dine personoplysninger mere fuldstændige og/eller ajourførte.

Ret til sletning

Du har i visse tilfælde ret til at få slettet oplysninger om dig, inden tidspunktet for Digitaliseringsstyrelsens almindelige generelle sletning indtræffer.

Ret til begrænsning af behandling

Du har i visse tilfælde ret til at få behandlingen af dine personoplysninger begrænset. Hvis du har ret til at få begrænset behandlingen, må Digitaliseringsstyrelsen fremover kun behandle oplysningerne – bortset fra opbevaring – med dit samtykke, eller med henblik på at retskrav kan fastlægges, gøres gældende eller forsvares, eller for at beskytte en person eller vigtige samfundsinteresser.

Ret til indsigelse

Du har i visse tilfælde ret til at gøre indsigelse mod Digitaliseringsstyrelsens ellers lovlige behandling af dine personoplysninger.

Ret til at transmittere oplysninger (dataportabilitet)

Du har i visse tilfælde ret til at modtage dine personoplysninger i et struktureret, almindeligt anvendt og maskinlæsbart format samt at få overført disse personoplysninger fra én dataansvarlig til en anden uden hindring.

13. Klage til datatilsynet

Du har ret til at indgive en klage til Datatilsynet, hvis du er utilfreds med den måde, Digitaliseringsstyrelsen behandler dine personoplysninger på. Du finder Datatilsynets kontaktoplysninger på www.datatilsynet.dk.

 

Privatlivspolitik for support af Digital Post

Digital Post-supporten hjælper brugerne med at finde information om og bruge den nye Digital Post-løsning. Du kan få hjælp via telefon, e-mail og skærmdeling (browserassist).

Retsgrundlaget for vores behandling kan du læse mere om i databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1, litra e (support) og a (samtykke i forbindelse med skærmdeling, optagelse af telefonsamtale og undersøgelse af opkaldstrends).

Databeskyttelsesforordningen (pdf) (nyt vindue)

Personoplysninger, som behandles i forbindelse med support af Digital Post

Dine personoplysninger bliver behandlet med det formål at kunne yde support i forbindelse med brugen af ny Digital Post. I forhold til almindelige personoplysninger, personnummer og følsomme personoplysninger behandler vi de personoplysninger om dig, som du oplyser i forbindelse med supporten.

Supportmedarbejderen vil i forbindelse med skærmdeling kunne se de personoplysninger, som eventuelt fremgår af den side, hvor du skal have support.

Brugere, som ringer til Digital Post-supporten, vil blive mødt af en information (et speak) om, at borgeren kan give sit samtykke til, at telefonopkaldet kan optages. Optagelse af telefonopkald til Digital Post sker i medfør af databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1, litra a, om samtykke. Optagelse af telefonopkald vil således alene ske, hvis den registrerede giver samtykke hertil, inden opkaldet stilles igennem til en af Digital Post-supportens medarbejdere. Hvis du samtykker til dette, indgår opkaldet også i en anonymiseret undersøgelse af trends i de telefonopkald, som Digital Post-supporten modtager.

Formålet med Digitaliseringsstyrelsens behandling af personoplysninger, når du kontakter Digital Post-supporten, er: Ydelse af support i forbindelse med brugen af Digital Post og forbedring af supportens service. Digitaliseringsstyrelsen videresender så vidt muligt e-mails, der er fejlsendt til Digital Post-supporten, til rette myndighed.

Databehandler

Erhvervsstyrelsen er vores databehandler i forbindelse med support af Digital Post.

Opbevaring af dine personoplysninger i forbindelse med support af Digital Post

  • Ved samtykke optages telefonsamtalen og gemmes i 30 dage, hvorefter den slettes.
  • Ved samtykke til modtagelse af kundetilfredshedsundersøgelse slettes dit telefonnummer efter 90 dage og din kommentar slettes efter 180 dage. Kundetilfredshedsundersøgelsen fremsendes på baggrund af din telefoniske henvendelse.
  • I databehandlerens telefonsystem slettes data om opkaldene efter 90 dage (data omfatter telefonnummer, dato og tidspunkt, kaldslængde, valg af kø, evt. genkald, ventetid og navn på supporter).
  • Til brug for statistik gemmes data i anonymiseret form i op til 5 år.
  • Ved samtykke til skærmdeling i skærmdelingsværktøjet, gemmes videosessionen i 90 dage, hvorefter den slettes automatisk. Sessionen optages med henblik på uddannelse og kvalitetssikring.
  • Alle skriftlige henvendelser gemmes i 6 år og slettes herefter.
  • Ved samtykke til modtagelse af kundetilfredshedsundersøgelse ifm. skriftlige henvendelser slettes din e-mail efter 90 dage og din kommentar i kundetilfredshedsundersøgelsen slettes efter 180 dage. Kundetilfredshedsundersøgelsen fremsendes på baggrund af din skriftlige henvendelse.
  • Alle skriftlige henvendelser, som Digital Post-supporten videresender til en anden myndighed journaliseres og gemmes. Eventuelle klager vil også blive journaliseret og gemt.
  • Databehandleren anvender en underdatabehandler til at analysere trends i brugeropkald. Dette gøres med henblik på at forbedre supportberedskabet. Samtalerne overføres til underdatabehandleren, der umiddelbart efter modtagelse omdanner talen til tekst og anonymiserer teksten. Den anonymiserede tekst anvendes derefter til analyse af trends. Underdatabehandleren opbevarer lydoptagelsen af samtalen i 30 dage, hvorefter den slettes.