1. Digitaliseringsstyrelsen er den dataansvarlige – hvordan kontakter du os?
2. Kontaktoplysninger på databeskyttelsesrådgiveren
3. Formålet og retsgrundlaget for behandlingen af dine personoplys-ninger
5. Særligt om læse- og skriveadgang
6. Kategorier af personoplysninger
7. Modtagere eller kategorier af modtagere
8. Modtagere i tredjelande, herunder internationale organisationer
9. Opbevaring af personoplysningerne
10. Hvor dine personoplysninger stammer fra
11. Automatiske afgørelser, herunder profilering
12. Ret til berigtigelse, sletning, begrænsning, indsigelse og dataportabilitet
Digitaliseringsstyrelsen er dataansvarlig for behandlingen af de personoplysninger, som sker i forbindelse med afsendelse og modtagelse af meddelelser via Digital Post.
Du finder vores kontaktoplysninger nedenfor.
Kontaktoplysninger:
Digitaliseringsstyrelsen
Att. Kontor for Digital Post (KDP)
Landgreven 4
1301 København K
CVR-nr.: 34051178
Telefon: 33925200
Mail: digst@digst.dk
Hvis du har spørgsmål til vores behandling af dine oplysninger, er du altid velkommen til at kontakte vores databeskyttelsesrådgiver.
Du kan kontakte vores databeskyttelsesrådgiver på følgende måder:
Digitaliseringsstyrelsen behandler dine personoplysninger til følgende formål og på baggrund af følgende retsgrundlag:
Digitaliseringsstyrelsen er ikke ansvarlig for selve indholdet af dine meddelelser, og vi hverken læser eller tilgår dine meddelelser.
Der er mulighed for at oprette en læseadgang til din digitale postkasse. En læseadgang til en anden persons postkasse gør det muligt for andre, f.eks. et familiemedlem eller en ven, at hjælpe dig med at tjekke din digitale post fra offentlige afsendere. Når du opretter adgangen, skal du være opmærksom på, at den pågældende får adgang til at se dine oplysninger og læse de beskeder, som du modtager og sender via Digital Post.
Det er dig selv, der bestemmer hvorvidt en person må få adgang til at læse post i din digitale postkasse. Behandlingen af personoplysninger sker i henhold til § 6, stk. 1 i lov om Digital Post, jf. databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1 litra c.
Digital Post giver mulighed for at oprette en kombineret læse- og skriveadgang (fuld adgang) til den digitale postkasse. Fuld adgang giver en anden end postkasseejeren mulighed for at læse og skrive beskeder på vegne af postkasseejeren. Hvis man har læse- og skriveadgang og skriver en meddelelse på en anden persons vegne, vil det fremgå i toppen af meddelelsen, hvem meddelelsen er skrevet af. Det vil samtidig fremgå af hændelsesloggen (se ovenfor). Det er postkasseejeren selv, der bestemmer, hvem der må få læse- og skriveadgang til den digitale postkasse. Behandlingen sker med hjemmel i § 16 i bekendtgørelse om forvaltning af Digital Post fra offentlige afsendere samt § 8 i forvaltningsloven, jf. databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1 litra c.
Digitaliseringsstyrelsen behandler følgende kategorier af personoplysninger om dig:
Postkasseejer (personen som ejer den digitale postkasse)
Adgangshaver (en person som har læseadgang til en anden persons postkasse)
Hvis du har adgang til en anden persons postkasse som følge af dit hverv, f.eks. som sagsbehandler i en kommune, vil der blive indsamlet og behandler følgende personoplysninger:
Vi overlader dine personoplysninger til leverandører (som betegnes databehandlere), som behandler dine personoplysninger på vores vegne. Vi indgår altid en databehandleraftale med disse leverandører. Aftalen sikrer, at dine personoplysninger bliver behandlet sikkert og i overensstemmelse med gældende ret.
Du kan her læse, hvilke databehandlere vi anvender:
Fritaget for Digital Post
Hvis du er fritaget for Digital Post i henhold til §5 i lov om Digital Post vil du modtage post fra Digitaliseringsstyrelsen via almindelig fysisk post. Digitaliseringsstyrelsen har indgået en aftale og en databehandleraftale med KDM A/S, Lautrupparken 40, 2750 Ballerup, cvr-nummer 2691 1745, som printer og sender posten på vegne af Digitaliseringsstyrelsen.
Bemærk: dette gælder kun meddelelser fra Digitaliseringsstyrelsen og ikke meddelelser fra andre offentlige myndigheder.
Herudover kan dine personoplysninger også blive videregivet til leverandører, som behandler dine personoplysninger til egne formål. Disse leverandører betegnes som selvstændige dataansvarlige. Vi videregiver kun dine personoplysninger, hvis vi er forpligtet hertil i henhold til gældende lov.
Selvstændige dataansvarlige
Visningsklienter (e-Boks, mit.dk)
Du kan læse mere om visningsklienter her: https://digst.dk/it-loesninger/digital-post/bliv-visningsklient/
Digitaliseringsstyrelsen overfører ikke dine personoplysninger til modtagere uden for EU og EØS.
Postkasseejer
Digitaliseringsstyrelsen opbevarer dine personoplysninger indtil 5 år efter din død. Efter dette tidspunkt vil oplysningerne blive slettet.
Adgangshaver
For så vidt angår adgangshavere sletter Digitaliseringsstyrelsen oplysninger om dig 5 år efter den person, på hvis vegne du har skrevet en meddelelse, er afgået ved døden. Postkasseejeren har dog mulighed for at slette meddelelser i sin digitale postkasse på et hvilket som helst tidspunkt.
Bemærk, at du ikke selv har mulighed for at slette meddelelser, som du har skrevet på en anden borgers vegne.
Personoplysningerne om dig stammer fra:
Der foretages ingen automatiske afgørelser, herunder profilering i Digital Post.
Nedenfor kan du læse om din ret til berigtigelse, sletning, begrænsning, indsigelse og dataportabilitet. Du kan i øvrigt læse mere om dine rettigheder i Datatilsynets ”Vejledning om de registreredes rettigheder”, som du finder på www.datatilsynet.dk.
Hvis du vil gøre brug af dine rettigheder, bedes du kontakte Digitaliseringsstyrelsen.
Ret til at se oplysninger (indsigtsret)
Du har ret til at få indsigt i de oplysninger, som vi behandler om dig, samt en række yderligere oplysninger.
Ret til berigtigelse (rettelse)
Du har ret til at få urigtige oplysninger om dig selv rettet. Du har også ret til at få dine oplysninger suppleret med yderligere oplysninger, hvis dette vil gøre dine personoplysninger mere fuldstændige og/eller ajourførte.
Ret til sletning
Du har i visse tilfælde ret til at få slettet oplysninger om dig, inden tidspunktet for Digitaliseringsstyrelsens almindelige generelle sletning indtræffer.
Ret til begrænsning af behandling
Du har i visse tilfælde ret til at få behandlingen af dine personoplysninger begrænset. Hvis du har ret til at få begrænset behandlingen, må Digitaliseringsstyrelsen fremover kun behandle oplysningerne – bortset fra opbevaring – med dit samtykke, eller med henblik på at retskrav kan fastlægges, gøres gældende eller forsvares, eller for at beskytte en person eller vigtige samfundsinteresser.
Ret til indsigelse
Du har i visse tilfælde ret til at gøre indsigelse mod Digitaliseringsstyrelsens ellers lovlige behandling af dine personoplysninger.
Ret til at transmittere oplysninger (dataportabilitet)
Du har i visse tilfælde ret til at modtage dine personoplysninger i et struktureret, almindeligt anvendt og maskinlæsbart format samt at få overført disse personoplysninger fra én dataansvarlig til en anden uden hindring.
Du har ret til at indgive en klage til Datatilsynet, hvis du er utilfreds med den måde, Digitaliseringsstyrelsen behandler dine personoplysninger på. Du finder Datatilsynets kontaktoplysninger på www.datatilsynet.dk.
Digital Post-supporten hjælper brugerne med at finde information om og bruge den nye Digital Post-løsning. Du kan få hjælp via telefon, e-mail og skærmdeling (browserassist).
Retsgrundlaget for vores behandling kan du læse mere om i databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1, litra e (support) og a (samtykke i forbindelse med skærmdeling, optagelse af telefonsamtale og undersøgelse af opkaldstrends).
Databeskyttelsesforordningen (pdf) (nyt vindue)
Dine personoplysninger bliver behandlet med det formål at kunne yde support i forbindelse med brugen af ny Digital Post. I forhold til almindelige personoplysninger, personnummer og følsomme personoplysninger behandler vi de personoplysninger om dig, som du oplyser i forbindelse med supporten.
Supportmedarbejderen vil i forbindelse med skærmdeling kunne se de personoplysninger, som eventuelt fremgår af den side, hvor du skal have support.
Brugere, som ringer til Digital Post-supporten, vil blive mødt af en information (et speak) om, at borgeren kan give sit samtykke til, at telefonopkaldet kan optages. Optagelse af telefonopkald til Digital Post sker i medfør af databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1, litra a, om samtykke. Optagelse af telefonopkald vil således alene ske, hvis den registrerede giver samtykke hertil, inden opkaldet stilles igennem til en af Digital Post-supportens medarbejdere. Hvis du samtykker til dette, indgår opkaldet også i en anonymiseret undersøgelse af trends i de telefonopkald, som Digital Post-supporten modtager.
Formålet med Digitaliseringsstyrelsens behandling af personoplysninger, når du kontakter Digital Post-supporten, er: Ydelse af support i forbindelse med brugen af Digital Post og forbedring af supportens service. Digitaliseringsstyrelsen videresender så vidt muligt e-mails, der er fejlsendt til Digital Post-supporten, til rette myndighed.
Erhvervsstyrelsen er vores databehandler i forbindelse med support af Digital Post.