1. Digitaliseringsstyrelsen er dataansvarlig
2. Kontaktoplysninger på databeskyttelsesrådgiveren
3. Formål og retsgrundlag for behandlingen af dine personoplysninger
5. Særligt om læse- og skriveadgang
6. Kategorier af personoplysninger
7. Modtagere eller kategorier af modtagere
9. Modtagere i tredjelande, herunder internationale organisationer
10. Opbevaring af personoplysninger
11. Hvor dine personoplysninger stammer fra
12. Automatiske afgørelser, herunder profilering
13. Ret til berigtigelse, sletning, begrænsning, indsigelse og dataporta-bilitet
Digitaliseringsstyrelsen er dataansvarlig for behandlingen af de personoplysninger, som vi har modtaget om dig.
Du finder vores kontaktoplysninger nedenfor.
Kontaktoplysninger:
Digitaliseringsstyrelsen
Att: Kontor for Digital Post (KDP)
Landgreven 4
1301 København K
CVR-nr.: 34051178
Telefon: 33925200
Mail: digst@digst.dk
Hvis du har spørgsmål til vores behandling af dine oplysninger, er du altid velkommen til at kontakte vores databeskyttelsesrådgiver.
Du kan kontakte vores databeskyttelsesrådgiver på følgende måder:
Digitaliseringsstyrelsen behandler dine personoplysninger til følgende formål og på baggrund af følgende retsgrundlag:
Digitaliseringsstyrelsen er ikke ansvarlig for selve indholdet af sendte og modtaget meddelelser, og Digitaliseringsstyrelsen hverken tilgår eller læser din virksomheds post.
Der er mulighed for at oprette en læseadgang til virksomhedens digitale postkasse. Læseadgangen gør det muligt for andre, f.eks. et familiemed-lem eller en ven, at hjælpe dig med at tjekke digital post fra offentlige af-sendere. Når du opretter adgangen, skal du være opmærksom på, at den pågældende får adgang til at se dine oplysninger og læse de beskeder, som du modtager og sender via din virksomheds digitale postkasse.
Det er dig selv, der bestemmer hvorvidt en person må få adgang til at læse post i din virksomheds digitale postkasse. Behandlingen af personoplys-ninger sker i henhold til § 6, stk. 1 i lov om Digital Post, jf. databeskyttel-sesforordningens artikel 6, stk. 1 litra c.
Digital Post giver mulighed for at oprette en kombineret læse- og skrivead-gang (fuld adgang) til den digitale postkasse. Fuld adgang giver en anden end postkasseejeren mulighed for at læse og skrive beskeder på vegne af postkasseejeren. Hvis man har læse- og skriveadgang og skriver en medde-lelse på en anden persons vegne, vil det fremgå i toppen af meddelelsen, hvem meddelelsen er skrevet af. Det vil samtidig fremgå af hændelseslog-gen (se ovenfor). Det er postkasseejeren selv, der bestemmer, hvem der må få læse- og skriveadgang til den digitale postkasse.
Behandlingen sker med hjemmel i § 16 i bekendtgørelse om forvaltning af Digital Post fra offentlige afsendere samt § 8 i forvaltningsloven, jf. data-beskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1 litra c.
Digitaliseringsstyrelsen behandler følgende kategorier af personoplysninger om dig:
Almindelige personoplysninger i form af:
Digitaliseringsstyrelsen overlader dine personoplysninger til Leverandører (som betegnes databehandlere), som behandler din virksomheds medarbejderes oplysninger på vores vegne. Vi indgår altid en databehandleraftale med disse leverandører. Aftalen sikrer, at oplysningerne bliver behandlet sikkert og i overensstemmelse med gældende ret.
Neden for kan du læse hvilke databehandlere vi anvender:
Herudover kan dine personoplysninger også blive videregivet til leverandører, som behandler dine personoplysninger til egne formål. Disse leverandører betegnes som selvstændige dataansvarlige. Vi videregiver kun dine personoplysninger, hvis vi er forpligtet hertil i henhold til gældende lov.
Selvstændige dataansvarlige
Visningsklienter (e-Boks, mit.dk)
Du kan læse mere om visningsklienter her: https://digst.dk/it-loesninger/digital-post/bliv-visningsklient/
Digitaliseringsstyrelsen har indgået en aftale og en databehandleraftale med KDM A/S, Lautrupparken 40, 2750 Ballerup, cvr-nummer 2691 1745, som printer og sender posten på vegne af Digitaliseringsstyrelsen.
Bemærk: dette gælder kun meddelelser fra Digitaliseringsstyrelsen og ikke meddelelser fra andre offentlige myndigheder.
Herudover kan dine personoplysninger også blive videregivet til leverandører, som behandler dine personoplysninger til egne formål. Disse leverandører betegnes som selvstændige dataansvarlige. Vi videregiver kun dine personoplysninger, hvis vi er forpligtet hertil i henhold til gældende lov.
Selvstændige dataansvarlige
Digitaliseringsstyrelsen videregiver personoplysninger om dig til Danmarks Statistik med henblik på at udføre deres myndighedsopgave som Danmarks statistiske myndighed, dvs. føre statistik vedrørende offentlige afsendere, borgere og virksomheder. Videregivelsen sker på baggrund af databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1, litra e (offentlig myndighedsudøvelse).
Digitaliseringsstyrelsen overfører ikke dine personoplysninger til modtagere uden for EU og EØS.
Digitaliseringsstyrelsen opbevarer din virksomheds medarbejderes personoplysninger i så længe virksomheden ønsker det og dermed også efter virksomhedens ophør jf. bekendtgørelse om ansvar ift. juridiske enheder §4, stk. 1.
Derudover kan virksomheden altid slette udvalgte eller alle postmeddelelser i virksomhedens digitale postkasse.
Der foretages ingen automatiske afgørelser, herunder profilering i Digital Post.
Nedenfor kan du læse om din ret til berigtigelse, sletning, begrænsning, indsigelse og dataportabilitet. Du kan i øvrigt læse mere om dine rettigheder i Datatilsynets ”Vejledning om de registreredes rettigheder”, som du finder på www.datatilsynet.dk.
Hvis du vil gøre brug af dine rettigheder, bedes du kontakte Digitaliseringsstyrelsen.
Ret til at se oplysninger (indsigtsret)
Du har ret til at få indsigt i de oplysninger, som vi behandler om dig, samt en række yderligere oplysninger.
Ret til berigtigelse (rettelse)
Du har ret til at få urigtige oplysninger om dig selv rettet. Du har også ret til at få dine oplysninger suppleret med yderligere oplysninger, hvis dette vil gøre dine personoplysninger mere fuldstændige og/eller ajourførte.
Ret til sletning
Du har i visse tilfælde ret til at få slettet oplysninger om dig, inden tidspunktet for Digitaliseringsstyrelsens almindelige generelle sletning indtræffer.
Ret til begrænsning af behandling
Du har i visse tilfælde ret til at få behandlingen af dine personoplysninger begrænset. Hvis du har ret til at få begrænset behandlingen, må Digitaliseringsstyrelsen fremover kun behandle oplysningerne – bortset fra opbevaring – med dit samtykke, eller med henblik på at retskrav kan fastlægges, gøres gældende eller forsvares, eller for at beskytte en person eller vigtige samfundsinteresser.
Ret til indsigelse
Du har i visse tilfælde ret til at gøre indsigelse mod Digitaliseringsstyrelsens ellers lovlige behandling af dine personoplysninger.
Ret til at transmittere oplysninger (dataportabilitet)
Du har i visse tilfælde ret til at modtage dine personoplysninger i et struktureret, almindeligt anvendt og maskinlæsbart format samt at få overført disse personoplysninger fra én dataansvarlig til en anden uden hindring.
Du har ret til at indgive en klage til Datatilsynet, hvis du er utilfreds med den måde, Digitaliseringsstyrelsen behandler dine personoplysninger på. Du finder Datatilsynets kontaktoplysninger på www.datatilsynet.dk.
Digital Post-supporten hjælper brugerne med at finde information om og bruge den nye Digital Post-løsning. Du kan få hjælp via telefon, e-mail og skærmdeling (browserassist).
Retsgrundlaget for vores behandling kan du læse mere om i databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1, litra e (support) og a (samtykke i forbindelse med skærmdeling og optagelse af telefonsamtale).
Databeskyttelsesforordningen (pdf) (nyt vindue)
Dine personoplysninger bliver behandlet med det formål at kunne yde support i forbindelse med brugen af ny Digital Post. I forhold til almindelige personoplysninger, personnummer og følsomme personoplysninger behandler vi de personoplysninger om dig, som du oplyser i forbindelse med supporten.
Supportmedarbejderen vil i forbindelse med skærmdeling kunne se de personoplysninger, som eventuelt fremgår af den side, hvor du skal have support.
Brugere som ringer til Digital Post-supporten, vil blive mødt af et speak om, at borgeren kan give sit samtykke til, at telefonopkaldet kan optages. Optagelse af telefonopkald til Digital Post sker i medfør af databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1, litra a, om samtykke. Optagelse af telefonopkald vil således alene ske, hvis den registrerede giver samtykke hertil, inden opkaldet stilles igennem til en af Digital Post-supportens medarbejdere.
Vi videresender så vidt muligt e-mails, der er fejlsendt til Digital Post-supporten, til rette myndighed.
Alle skriftlige henvendelser, som Digital Post-supporten videresender til en anden myndighed journaliseres og gemmes. Eventuelle klager vil også blive journaliseret og gemt.