Det fremgår af bekendtgørelserne nr. 2019 og nr. 2020 af 29. oktober 2021 om ansvar, opgaver og tilsyn med behandling af personoplysninger i Digital Post (herefter bekendtgørelserne), at Digitaliseringsstyrelsen skal føre tilsyn med behandling af personoplysninger i Digital Post. Digitaliseringsstyrelsen gennemfører tilsynet på vegne af de dataansvarlige offentlige afsendere og juridisk enheder (virksomheder) og udfærdiger en årlig redegørelse om tilsynsindsatsen, jf. § 13, stk. 2.
Derudover fører Digitaliseringsministeriets departement tilsyn med Digitaliseringsstyrelsen, som databehandler på vegne af de dataansvarlige. Departementet udarbejder i den forbindelse en årlig tilsynsrapport, der udgør det databeskyttelsesretlige tilsyn de dataansvarlige kan føre med Digitaliseringsstyrelsen.
Til brug for de dataansvarliges eget tilsyn stiller Digitaliseringsstyrelsen nedenstående tilsynsmateriale til rådighed jf. bekendtgørelserne om Digital Post.
Titel: Ved henvendelser om overholdelse af de generelle regler om behandling af personoplysninger inden for ministerområdet er der mulighed for at kontakte Digitaliseringsministeriets databeskyttelsesrådgiver. For så vidt angår specifikke spørgsmål til Digital Post vedrørende behandling af personoplysninger eller andet, så kontakt Digitaliseringsstyrelsens kontor med ansvar for Digital Post.
Titel: Generelle henvendelse om regler og rettigheder i forbindelse med behandlingen af personoplysninger inden for ministerområdet kan rettes til databeskyttelses-rådgiveren på e-mail: dpo@digst.dk.
Titel: Specifikke henvendelser vedr. oplysningspligt om behandling af personoplysninger i Digital Post og redegørelse for tilsyn samt materiale kan ske på e-mail: digitalpost@digst.dk.