Spørgsmål og svar

Her finder du ofte stillede spørgsmål om NemKonto.

Ofte stillede spørgsmål om NemKonto

NemKonto er det fælles offentlige udbetalingssystem. Alle udbetalinger fra det offentlige til borgere og virksomheder bliver overført til deres NemKonto. Digitaliseringsstyrelsen er ansvarlig for NemKonto.

Alle borgere og virksomheder i Danmark skal have en NemKonto.

En NemKonto er en helt almindelig bankkonto, der er valgt til at modtage udbetalinger fra det offentlige. De fleste borgere bruger deres lønkonto som NemKonto. Man skal altså ikke oprette en ny bankkonto.

NemKonto-systemet er en database, som kobler borgerens CPR-nummer eller virksomhedens CVR-, SE- eller P-nummer med den bankkonto, som de har valgt, som deres NemKonto.

Borgere kan ændre og vælge deres NemKonto via Selvbetjening på nemkonto.dk. Virksomheder skal indberette og ændre deres NemKonto hos et pengeinstitut. Borgere kan benytte Selvbetjening ved at logge ind med NemID eller Digital Signatur

Man skal som myndighed også være i stand til at anvise en NemKonto for borgere og virksomheder. 

Der er ingen begrænsning for hvor mange der kan placere deres NemKonto på en konto.

En specifik konto er en konto, der er forskellig fra borgerens eller virksomhedens NemKonto, hvor specifikke ydelser kan udbetales til. Hvis en borger eller virksomhed beder om at få oprettet en specifik konto, kan du foreslå kontooverførsel som alternativ. Hvis borgeren eller virksomheden fortsat insisterer på at få oprettet en specifik konto, er I som udbetalende myndighed forpligtet til at oprette en.

Specifikke konti er knyttet til den enkelte myndighed, og kan derfor kun oprettes hos den myndighed, som udbetaler den pågældende ydelse. 

Myndigheden bestemmer på baggrund af ydelsesarten, om en betaling skal ske til en NemKonto eller til en specifik konto.

Når den specifikke konto først er anvist, kan borgeren eller virksomheden selv slette den specifikke konto eller ændre kontonummeret, så den pågældende ydelse går ind på en anden konto, såfremt den specifikke konto ikke er låst.

Når den specifikke konto er oprettet, bliver der sendt et aktiveringsbrev via fysisk post til borgeren eller virksomheden. Først efter aktivering er den specifikke konto aktiv.

Myndigheder har mulighed for at låse en konto ved oprettelsen, hvis en borger eller virksomhed ikke skal have mulighed for efterfølgende at ændre eller slette det angivne kontonummer.

Ved en låst specifik konto bliver der ikke sendt et aktiveringsbrev til borger eller virksomhed, og den låste specifikke konto er aktiv efter oprettelse.

Kontrollister og retursvar på papir er, som tidligere kommunikeret, udfaset.

Det betyder at man i stedet skal tilgå dem som pdf, hvis økonomisystemet ikke kan vise xml-svarene.

Enkelte myndigheder eller selvejende institutioner har ikke adgang til menuen, da brugeradgangene typisk blev oprettet dengang myndigheden/institutionen oprindeligt blev tilsluttet NemKonto. Disse myndigheder eller institutioner skal kontakte NemKonto Support for at få oprettet en eller flere brugere. Det koster 650 kroner per gang for oprettelse af op til 5 brugere.