Specifikke konti er knyttet til den enkelte myndighed, og kan derfor kun oprettes hos den myndighed, som udbetaler den pågældende ydelse.
Myndigheden bestemmer på baggrund af ydelsesarten, om en betaling skal ske til en NemKonto eller til en specifik konto.
Når den specifikke konto først er anvist, kan borgeren eller virksomheden selv slette den specifikke konto eller ændre kontonummeret, så den pågældende ydelse går ind på en anden konto, såfremt den specifikke konto ikke er låst.
Når den specifikke konto er oprettet, bliver der sendt et aktiveringsbrev via fysisk post til borgeren eller virksomheden. Først efter aktivering er den specifikke konto aktiv.
Myndigheder har mulighed for at låse en konto ved oprettelsen, hvis en borger eller virksomhed ikke skal have mulighed for efterfølgende at ændre eller slette det angivne kontonummer.
Ved en låst specifik konto bliver der ikke sendt et aktiveringsbrev til borger eller virksomhed, og den låste specifikke konto er aktiv efter oprettelse.