Du kan få kompensation for udbetalinger, som du ikke har modtaget på grund af fejl eller svindel med oplysninger i NemKonto-systemet. Det er en forudsætning, at du ikke selv har bidraget til fejlen eller svindlen. I visse tilfælde kan kravene være lempet, hvis du eksempelvis er psykisk syg eller har andre kognitive udfordringer.
Du skal kunne dokumentere, at du har haft ret til den pågældende udbetaling, samt at du har politianmeldt forholdet, hvis der er tale om svindel med NemKonto.
Det er en forudsætning for kompensation, at du ikke allerede har fået beløbet kompenseret. Eksempelvis kan du ikke få kompensation, hvis din bank eller arbejdsgiver allerede har dækket dit tab, eller hvis dit tab er blevet dækket af en privat forsikring eller lignende. Hvis du modtager kompensation fra anden side, efter du har ansøgt om kompensation til Digitaliseringsstyrelsen, er du forpligtet til at oplyse Digitaliseringsstyrelsen herom.
Det er en forudsætning for kompensation, at du sender din ansøgning senest 13 måneder efter, at du skulle have modtaget udbetalingen, du søger om kompensation for.