Digitale tjenester, også defineret i DSA'en som formidlingstjenester, skal overholde en række regler, som følger af DSA. Typen af formidlingstjeneste er afgørende for, hvilke regler din virksomhed skal følge.
Digitale tjenester, også omtalt som formidlingstjenester i DSA'en, har forpligtelser. Formålet er bl.a. at beskytte tjenestens brugere mod ulovligt indhold og skjult reklame. Hvilke regler der gælder, afhænger af hvilken type af formidlingstjeneste din virksomhed udbyder.
DSA pålægger digitale tjenester, også omtalt som formidlingstjenester i DSA'en, en række forpligtelser, der bl.a. skal beskytte deres brugeres rettigheder. Forordningen har direkte virkning i Danmark.
Det danske DSA-tilsyn fører tilsyn med, at digitale tjenester der har hovedforretningssted i Danmark, overholder DSA. Digitaliseringsstyrelsen er udpeget som DSA-tilsyn i Danmark.
Du kan kontakte os, hvis du fx har spørgsmål om DSA eller om tilsynets arbejde.
Forordninger er bindende og indfører rettigheder og pligter på lige fod med dansk lovgivning. DSA har derfor direkte virkning i EU’s medlemslande.
Læs forordning om digitale tjenester (DSA)
Europa-Kommissionen kan med hjemmel i DSA fastsætte visse regler. Dette kaldes for sekundære retsakter og omfatter delegerede retsakter og gennemførelsesretsakter.
Læs sekundære retsakter med hjemmel i DSA
Læs generel information om EU’s retsakter
En dansk lov supplerer DSA ved at udpege Digitaliseringsstyrelsen til at føre tilsyn med og håndhæve forordningen i Danmark.