Her finder I information og spørgsmål/svar samt processen i trin rettet mod borgere, der er interesseret i at søge tilskud fra Bredbåndspuljen under den almindelige ordning.
Hvem kan søge?
Betingelser for at søge
Tilskud kan gives til bolig- virksomheds- og sommerhusadresser, der maksimalt har adgang til mindre end 100 Mbit/s download via fastnetbredbånd og har adgang til mindre end 600 Mbit/s via mobilt bredbånd. Der må derudover ikke være planer om en forbedret dækning inden for de kommende tre år.
Adresserne skal ligge i landzone eller i sommerhusområde (zonestatus), eller i byzone i små bysamfund med mindre end 2.000 indbyggere (zonestatus). Øvrige adresser i byzone er ikke tilskudsberettigede.
Både gule og orange adresser kan indgå i samme projekt under den almindelige ordning.
Den almindelige ordning
3. september 2025 | Tilskudsportalen åbner for indsendelse af ansøgning |
8. september 2025 | Frist for indsigelse fra borgere og kommuner over adresser på Bredbåndskortet |
25. september 2025 | Frist for at annoncere et projekt |
24. oktober 2025 kl. 12.00 | Frist for at indsende en ansøgning om tilskud |
Medio december | Udsendelse af tilsagn eller afslag |
Det er en god ide at danne en arbejdsgruppe bestående af flere personer, så I kan hjælpe hinanden igennem processen og deles om arbejdsopgaverne. Det vil være opgaver, som at afgrænse projektområdet, kontakte de adresser som skal indgå i projektet, og få indhentet fuldmagter, og der vil undervejs skulle tages stilling til forskellige spørgsmål, hvor det er godt at være flere til at drøfte disse og til sammen at tage beslutningerne. I skal være indstillet på, at der skal bruges en del tid.
Hvis I er flere, der indgår i arbejdsgruppen, vil der være én af jer, som er administrator, og som tegner projektet og til sin tid indsender ansøgningen via Digitaliseringsstyrelsens tilskudsportal, hvor sagen løbende kan følges.
Styrelsen vil kontakte administrator, hvis der er spørgsmål til ansøgningen. Det er derfor vigtigt, at administratoren holder sig orienteret om nyt i sagen. Det gælder ikke mindst, mens vi gennemgår ansøgningen, hvor der kan være behov for oplysninger eller yderligere dokumentation.
Hvis projektet opnår tilskud, er det også administrator, der skal indhente underskrifter fra jeres bredbåndsudbyder og på projektets vegne kan acceptere tilsagnet om tilskud.
Når projektet er afsluttet, skal administrator på sammenslutningens vegne bekræfte over for styrelsen, at projektet er gennemført som ansøgt og er afsluttet. Det vil sige, at alle tilskudssøgende adresser har fået etableret net helt ind til den enkelte ejendom med et forbindelsesstik inde i huset. Bekræftelsen sker ved at udfylde og underskrive en erklæring, der sendes til styrelsen. Erklæringen vil være vedlagt tilsagnet, hvis I får tilskud.
Tre betingelser skal være opfyldt for at kunne søge tilskud fra Bredbåndspuljen:
Styrelsens Vejledning om Bredbåndspuljen beskriver betingelserne og reglerne nærmere. Se vejledningen (kommer senere).
Hvordan danner man en sammenslutning?
En sammenslutning kan være organiseret på flere måder alt efter deltagernes præference. Fælles er dog, at der skal være en deltager fra hver af de tilskudssøgende adresser i sammenslutningen, samt at der skal være en, som repræsenterer sammenslutningen i forhold til styrelsen og ansøgningen (administrator)
I kan vælge at have en uformel sammenslutning, som alene indebærer, at administrator har fået fuldmagt fra alle adresserne til at kunne repræsentere dem, når der søges om tilskud.
I kan også vælge at være repræsenteret af en allerede organiseret forening, fx en grundejerforening eller en borgerforening, eller at danne en ny forening til formålet. Foreningen skal også have en repræsentant, som fungerer som administrator for puljeprojektet. Selvom sammenslutningen er en forening, skal I være opmærksomme på, at der stadig skal indhentes fuldmagt fra hver af de tilskudssøgende adresser.
Læs mere om fuldmagter under næste trin "Saml opbakning lokalt (fuldmagt)”.
Saml opbakning i lokalområdet og find ud af, hvor mange, der vil være med.
På Bredbåndskortet kan I se, hvilke adresser som er tilskudsberettigede i jeres område. De gule og orange prikker angiver, at adressen er tilskudsberettiget. Både gule og orange prikker angiver, at adresserne kan indgå i et projekt under den almindelige ordning.
I skal have fuldmagt fra de adresser, der indgår i projektet, så I ved præcis, hvad I har fået lov til at indgå aftale om på deres vegne. Styrelsen har udarbejdet en fuldmagt, som skal benyttes og som skal indsendes sammen med ansøgningen.
Det er vigtigt, at der kun benyttes den fuldmagt, der er udarbejdet af styrelsen, og at fuldmagten er udfyldt korrekt, ellers vil I blive bedt om at indhente nye fuldmagter.
Alle felter skal udfyldes og brug gerne blokbogstaver. I skal særligt være opmærksomme på følgende felter er udfyldt korrekt:
”Jeg giver fuldmagt til, at” (fuldmagtshavers navn)
Fuldmagten skal være udstedt til en navngiven person, og det skal være administrators navn, der skal fremgå på samtlige fuldmagter – ikke til et foreningsnavn, projektnavn eller lignende..
Mangler administrators navn i feltet, kan fuldmagten ikke accepteres.
Hvis nogle fuldmagter er udstedt til et andet navn end administrator, vil der skulle ske en skriftlig overdragelse af disse til administrator inden indsendelse af ansøgningen. En forening kan ikke være fuldmagtshaver, fordi foreningen ikke er en juridisk person, og i givet fald vil der skulle indhentes nye fuldmagter fra alle adresser.
”på mine vegne må søge tilskud fra Bredbåndspuljen 2024 til følgende adresse”
Adressen skal være korrekt udfyldt og skal svare til adressen angivet i pop-up-boksen på bredbåndskortet fx Televej 14A, st. th., og ikke blot Televej 14.
Endvidere fremgår følgende tekst:
” Jeg bekræfter, at jeg er ejer eller lejer af den adresse, der søges tilskud til, og at jeg ikke har kendskab til, at adressen er dækket med bredbånd (kablet eller fast trådløst) med hastigheder 100 Mbit/s download eller mere – eller forventes at blive det inden for de næste 3 år.”
Det er ikke tanken, at fuldmagtsgiver skal søge oplysninger ud over, hvad de kan slå op på Tjekditnet.dk. Formuleringen sigter alene på den situation, hvor fuldmagtsgiveren konkret har viden om forhold, som kan betyde, at adressen ikke er tilskudsberettiget, selvom det fremgår af styrelsens bredbåndskort. Formuleringen er indført for at understrege, at det er i strid med statsstøttereglerne, såfremt man ansøger eller modtager tilskud til en adresse, som allerede har en dækning, der overstiger hastighedsgrænsen i bekendtgørelsen.
”Jeg binder mig til at bidrage med” (Egenbetaling)
Den angivne beløb skal være entydigt. Der må således ikke være skrevet ”ca.”, ”højst” eller lignende, eller være angivet et interval fx 2.000-4.000 kr. Feltet må ikke være blankt, giver man ikke noget, skal der stå ”0”. Er feltet blankt eller forkert udfyldt, kan fuldmagten ikke accepteres.
Skriv beløbet tydeligt.
I kan se på Bredbåndskortet, hvilke adresser som er tilskudsberettigede i jeres område. En gul eller orange prik angiver, at adressen er tilskudsberettiget. En adresse med orange prik kan både indgå i et projekt under den almindelige ordning eller søge som enkeltstående adresse under den særlige ordning. En hvid prik angiver, at adressen ikke er tilskudsberettiget (husk at zoome langt ind på kortet). Vær opmærksom på, at der kan være fejl på Bredbåndskortet. Hvis en adresse med gul eller orange prik på kortet allerede har adgang til bredbånd med hastigheder på mindst 100 Mbit/s via fastnet bredbånd eller mindst 600 Mbit/s via mobilt bredbånddownload, må styrelsen ikke give tilskud til adressen. Hvis en adresse allerede har dækning, vil styrelsen derfor være nødsaget til at fjerne den pågældende adresse fra projektet, selvom adressen har status som tilskudsberettiget på Bredbåndskortet.
Find ud af, hvor stort jeres projektområde skal være og tænk på, at projektet skal være attraktivt for bredbåndsudbyderne. Der skal mindst være to adresser og to personer i projektområdet og der er ingen øvre grænse for, hvor stort projektområdet må være.
I skal sikre jer, at projektområdet er geografisk sammenhængende. Med sammenhængende område forstås, at adresserne skal ligge i naturlig forlængelse af hinanden, og at der ikke må springes tilskudsberettigede adresser over i området (adresser med en gul eller orange prik). Der må dog gerne være langt mellem adresserne. Læs mere og se eksempler under ”Spørgsmål og svar”.
Det samlede antal tilskudsberettigede adresser i projektområdet kalder vi ”mulige adresser”. Jo flere af de mulige adresser, der søger tilskud, jo højere pointscore opnår jeres projekt.
Tag kontakt til kommunen og undersøg, om de vil støtte projektet økonomisk. Hør kommunen om de kender til andre projekter, det kunne være relevant at indgå i dialog med.
Kommunen behøver ikke at været partner i projektet for at kunne bidrage økonomisk. Hvis de ønsker at give deres tilsagn til et økonomisk bidrag til projektet, skal kommunen udfylde styrelsens formular "Tilsagn om tilskud fra kommunen". Hent formular. Se listen over kommunernes kontaktpersoner.
Det kommunale bidrag kan ikke anvendes til egenbetaling fra den enkelte adresse.
Det er en forudsætning, at et projekt har været annonceret i 2025 i mindst 3 uger på styrelsens hjemmeside for at få tilskud fra Bredbåndspuljen.
Fristen for at annoncere et projekt er den 25. september 2025.
Formålet er, at bredbåndsudbyderne kan orientere sig om projekterne og få mulighed for at give tilbud på et eller flere af projekterne.
Når I annoncerer jeres projekt, skal I angive antallet af adresser, der søger tilskud. Det vil sige, at I skal vælge det interval som antallet af adresser ligger inden for. I skal også angive kontakt oplysninger, herunder mail og telefonnummer, på den kontaktperson, som udbyderne kan kontakte for yderligere oplysninger om projektet. Oplysningerne vil fremgå på annonceringslisten som offentliggøres på styrelsens hjemmeside.
Jeres personoplysninger indgivet i forbindelse med annoncering til Bredbåndspuljen 2025 behandles i overensstemmelse med Digitaliseringsstyrelsens politik for behandling af personoplysninger. Læs mere om styrelsens behandling af personoplysninger.
I annoncerer projektet ved at udfylde skemaet til annoncering og trykke på ”Indsend annoncering”.
Der kan gå 2-3 dage fra I har indsendt annonceringen, til projektet vil fremgå af annonceringslisten på hjemmesiden. Dato for hvornår projektet er annonceret og annonceringsfristen vil fremgå af annonceringslisten, og styrelsen vil sikre, at kravet på de 3 ugers annoncering er overholdt.
Jeres projekt vil fremgå af annonceringslisten i hele perioden, fra I sender annonceringen frem til fristen for at indsende en ansøgning til Bredbåndspuljen. Det betyder, at I vil kunne modtage tilbud fra en udbyder også efter de 3 uger.
Såfremt I har behov for at justere annonceringen, kan I rette henvendelse til styrelsen på bredbaandspuljen@sdfi.dk. Med mindre der er tale om bagatelrettelser, vil der være behov for, at styrelsen fjerner den oprindelige annoncering fra hjemmesiden, hvorefter I kan oprette en ny annoncering med en ny 3 ugers frist. Annonceringen kan ikke ændres, når fristen for at indsende en annoncering er udløbet.
Der skal være en høj grad af identifikation mellem det projekt, der har været annonceret og det projekt, der efterfølgende søges tilskud til. Hvis der ikke er det, fx at der ikke er rimelig identifikation mellem antallet af adresser i det annoncerede projekt og antallet i det ansøgte projekt, kan styrelsen blive nødsaget til at afvise en ansøgning. Afgørelsen vil bero på en konkret vurdering af det samlede projekt.
I kan altid annoncere flere projekter, hvis I er i tvivl om antallet af adresser, men inden ansøgningsfristen må I beslutte, hvilket projekt I vil gå videre med. Selvom en adresse godt kan indgå i flere annoncerede projekter, kan den kun indgå i én ansøgning.
Først efter datoen, hvor annonceringen udløber - fremgår af annonceringslisten - må I vælge den udbyder, I ønsker at indgå aftale med. Listen fremgår under "Information til bredbåndsudbydere" i menuen til venstre. Styrelsen anbefaler, at I annoncerer i god tid, så I har god tid til at indgå den endelige aftale med en udbyder om projektet efter annonceringen.
Det er en forudsætning for at ansøge om tilskud, at I har fået et tilbud fra en udbyder og indgået en partnerskabsaftale. Læs mere om partnerskabsaftalen under ”Trin 7 - Vælg bredbåndsudbyder”
Hvis jeres annonceringsfrist nærmer sig, og I ikke har modtaget noget tilbud fra en udbyder, anbefaler vi, at I tager kontakt til relevante udbydere i jeres område og gør dem opmærksom på jeres projekt. På listen over bredbåndsudbydere, kan I se, hvilke udbydere, der har tilkendegivet interesse for Bredbåndpuljen.
Se listen over bredbåndsudbydernes kontaktpersoner.
Efter projektet er annonceret, og fristen udløbet, er næste trin at vælge bredbåndsudbyder.
I må tidligst indgå aftale med en bredbåndsudbyder dagen efter den frist, I har sat for at modtage tilbud. Fristen fremgår af annonceringslisten.
I har måske modtaget et eller måske flere tilbud fra interesserede udbydere til jeres projekt, som I nu skal i dialog med for at få afklaret, hvilken udbyder I ønsker at indgå en aftale med.
Der er ikke krav om, at I skal tage det billigste tilbud, I kan frit vælge, hvilken udbyder I ønsker at fastlægge detaljerne med. Jeres valg kan være i forhold til hastigheder, pris, hvor hurtigt projektet kan gennemføres m.v. Men husk at jeres projekt vil få tildelt flere point i pointmodellen, jo billigere projektet er pr. adresse. Det vil derfor øge jeres muligheder for at få tilskud, hvis I vælger det billigste tilbud.
Den udbyder, I vælger at indgå endelig aftale med, udarbejder en partnerskabsaftale.
Partnerskabsaftalen indgås typisk mellem sammenslutningen af borgere og virksomheder og bredbåndsudbyderen. Kommunen skal ikke fremgå af aftalen, hvis kommunen alene bidrager økonomisk til projektet. I partnerskabsaftalen bør de forskellige roller beskrives, og hvem der har ansvar for hvad, herunder hvem der ejer det færdigetablerede net.
I praksis vil det være bredbåndsudbyderen, der udarbejder partnerskabsaftalen, og som også udarbejder et detaljeret budget for projektet. De tilskudssøgende adresser i projektet skal betale mindst 2.000 kr. i gennemsnit pr. adresse. Et sponsorat til ansøgningen er også en mulighed. Det kan fx være et landsbylaug eller en nabo, der ønsker at bidrage økonomisk. Det skal fremgå af dokumentationen, hvem der giver sponsoratet, og hvor stort et beløb, der gives. Bredbåndsudbyderen skal også bidrage og med mindst 12.500 kr. pr. adresse. I partnerskabsaftalen skal det tillige oplyses, hvilken infrastruktur, der vil blive etableret og hvem, der bliver ejer af det etablerede net.
Se hvad en partnerskabsaftale i øvrigt kan indeholde.
I forbindelse med indgåelse af aftalen, skal I være opmærksom på, om projektet har ”tilskyndelsesvirkning”. Styrelsen må nemlig kun give tilskud til adresser, som ellers ikke ville kunne have fået bredbånd på almindelige vilkår. Som tommelfingerregel kan man sige, at hvis der kun søges om et meget lille beløb i gennemsnit pr. adresse, er der måske ikke behov for tilskud fra det offentlige for at få etableret bredbånd på adresserne.
Det er kun sammenslutningen eller kommunen, der kan sende ansøgningen ind, og partnerskabsaftalen skal give sammenslutningens administrator eller kommunen fuldmagt til at indsende ansøgningen på partnerskabets vegne.
Partnerskabsaftalen skal vedlægges ansøgningen og være underskrevet af alle parter.
Det er ejeren af det etablerede net, der kan få tilskuddet udbetalt.
Ansøgning om tilskud skal sendes via styrelsens Tilskudsportal. Ansøgningsfristen er den 24. oktober 2025 kl. 12.00.
Tilskudsportalen er først åben for indsendelse af ansøgning fra den 3. september 2025.
Ansøgere skal bruge MitID til at logge sig på Tilskudsportalen og oprette sig som bruger. Det kan enten være en privat signatur, eller det kan være en medarbejdersignatur, hvis du fx repræsenterer en kommune, eller hvis sammenslutningen er registreret som en virksomhed (har et CVR-nummer).
Den person, som indsender projektets ansøgning via Tilskudsportalen, bliver projektets administrator.
Styrelsen har udviklet en guide til brug af Tilskudsportalen (kommer senere). Guiden forklarer, hvordan I skal udfylde de forskellige felter, og hvad I skal være opmærksomme på undervejs.
Følgende oplysninger skal fremgå af ansøgningen:
Udbyder skal inden ansøgningsfristen sørge for at have indsendt to standard-erklæringer til styrelsen, hvor de bekræfter, at virksomheden ikke er kriseramt, og at selskabet har efterkommet eventuelt krav om tilbagebetaling af tilskud, herunder tilbagebetaling af tilskud, som Europa-Kommissionen har erklæret ulovlig og uforenelig med statsstøttereglerne.
Jeres personoplysninger indgivet på Tilskudsportalen i forbindelse med ansøgning til Bredbåndspuljen 2025 behandles i overensstemmelse med Digitaliseringsstyrelsens politik for behandling af personoplysninger. Læs mere om styrelsens behandling af personoplysninger.
Når ansøgningsfristen er udløbet, gennemgår vi ansøgningerne.
Vi vil kontakte administrator, hvis der er spørgsmål til ansøgningen.
Hvis en ansøgning ikke indeholder de relevante oplysninger, eller der søges tilskud til ikke tilskudsberettigede adresser, kan ansøgningen afvises. Vi vil dog først kontakte projektet med henblik på afklaring af ansøgningen.
Hvis ansøgningen modtages efter ansøgningsfristen, vil ansøgningen som udgangspunkt blive afvist.
De modtagne ansøgninger bliver vurderet ud fra en objektiv pointmodel. Du kan læse mere om pointmodellen under ”Kriterier for tilskud (pointmodel)”. Når vi har behandlet samtlige ansøgninger, bliver ansøgningerne rangeret efter antallet af point, hvorefter puljens midler fordeles.
Der kan højest gives et tilskud på 125.000 kr. i gennemsnit pr. adresse.
Vi forventer at kunne udsende svar på ansøgningerne medio december.
De projekter, der modtager tilsagn om tilskud, der skal administrator indhente underskrifter fra bredbåndsudbyderen (partneren), hvorefter administrator på projektets vegne kan acceptere tilskuddet, som gøres via Tilskudsportalen. Herefter vil arbejdet med etablering af nettet kunne påbegyndes.