Mine rettigheder som slutbruger

Hvornår er man slutbruger?

Begrebet ”slutbruger” er defineret i telelovens § 2, nr. 3:

Slutbruger: Bruger af elektroniske kommunikationsnet eller -tjenester, som ikke på kommercielt grundlag stiller de pågældende elektroniske kommunikationsnet eller -tjenester til rådighed for andre.

Slutbrugere er brugere af teletjenester, som ikke videresælger teletjenester. Slutbrugere kan være forbrugere eller erhvervsdrivende. En slutbruger kaldes også en abonnent og er den kunde, der betaler for ydelsen. En slutbruger kan overlade brugen af abonnementet til en anden (brugeren), fx et barn eller en ansat.

Bindingsperiode og opsigelsesvarsel

Bindingsperioden er den periode, du er bundet af abonnementsaftalen med dit tele- eller bredbåndsselskab. Det vil sige fra din aftale med selskabet træder i kraft, og til du kan komme ud af aftalen uden ekstra omkostninger for dig. Reglerne om bindingsperiode gælder også for mobiltelefoner med SIM-lås. Varigheden af bindingsperioden skal fremgå af den kontrakt, som du har indgået med selskabet. Bindingsperioden i forbrugeraftaler må maksimalt være 6 måneder. I erhvervsaftaler kan der aftales længere bindingsperioder.

Levering og fejlretning af telefon- og internetforbindelse

Funktioner og faciliteter

Erhvervsmæssige udbydere af tjenester med forbrugsafhængig debitering skal også stille visse funktioner og faciliteter til rådighed for slutbrugerne.