Vejledning til brug af metodebanken

Metodebanken består af i alt 14 metoder, der kan anvendes i forbindelse med brugerinddragelse. Her kan I finde vejledning til, hvordan metodebanken kan bruges.

Metodebanken er målrettet medarbejdere i it-projekter, der:

  • har begrænset erfaring med brugerinddragelse og derfor behov for et sted at starte.
  • har erfaring, men har brug for gode argumenter over for en projektleder, styregruppe eller direktion.
  • udarbejder udbudsmateriale til indkøbs- og udbudsprocesser. 

Det kan fx være UX’ere, projektledere, digitaliseringskonsulenter og arkitekter.

Metoderne kræver tid, men lidt har også ret

Metoderne kan både anvendes i større it-projekter og på ad hoc-basis i projekter, hvor lidt brugerinddragelse er bedre end ingenting. Der er værdi at hente i både stor og mindre skala; prøv fx at anvende en metode næste gang I skal træffe en vigtig beslutning i et projekt.

Faglig sparring kan være nødvendigt

Der er plads til variation i anvendelsen af alle metoderne, men nogle er lettere at tilgå uden erfaring end andre. Hvis I ikke har brugt metoderne før, kan det være nødvendigt at søge sparring fra fx kollegaer eller leverandører, så I sikrer kvaliteten af den løsning, I udvikler.

Metodebanken styrker det fælles sprog for brugerinddragelse

En fælles metodebank gør det lettere at tale om metoderne på tværs til gavn for samarbejdet og i sidste ende kvaliteten af de digitale løsninger, I udvikler og implementerer.