Vejledning til brug af metodebanken

Metodebanken består af i alt 14 metoder, der kan anvendes i forbindelse med brugerinddragelse. Her kan du finde vejledning til, hvordan metodebanken kan bruges.

Metodebanken er målrettet medarbejdere i it-projekter, der:

  • har begrænset erfaring med brugerinddragelse og derfor behov for et sted at starte.
  • har erfaring, men har brug for gode argumenter over for en projektleder, styregruppe eller direktion.
  • udarbejder udbudsmateriale til indkøbs- og udbudsprocesser. 

Det kan fx være UX’ere, projektledere, digitaliseringskonsulenter og arkitekter.

Metoderne kræver tid, men lidt har også ret

Metoderne kan både anvendes i større it-projekter og på ad hoc-basis i projekter, hvor lidt brugerinddragelse er bedre end ingenting. Der er værdi at hente i både stor og mindre skala; prøv fx at anvende en metode næste gang du skal træffe en vigtig beslutning i et projekt.

Faglig sparring kan være nødvendigt

Der er plads til variation i anvendelsen af alle metoderne, men nogle er lettere at tilgå uden erfaring end andre. Hvis du ikke har brugt metoderne før, kan det være nødvendigt at søge sparring fra fx kollegaer eller leverandører, så du sikrer kvaliteten af den løsning, du udvikler.

Metodebanken styrker det fælles sprog for brugerinddragelse

En fælles metodebank gør det lettere at tale om metoderne på tværs til gavn for samarbejdet og i sidste ende kvaliteten af de digitale løsninger, du udvikler og implementerer.