Trin for trin vejledning til at udføre brugervenlighedstest i det offentlige.
Brugervenlighedstest, også kaldet usability test, undersøger, hvordan den it-løsning, I er ved at udvikle, er at bruge; er det nemt, hvorfor er noget svært og hvordan bliver det oplevet?
En brugervenlighedstest kan sikre, at I som myndighed:
Du bør brugervenlighedsteste så tidligt som muligt fx på tidlige prototyper. Du kan enten teste for at se, hvilke funktioner it-løsningen med fordel kan indeholde. Du kan også teste, så snart der er udviklet nogle grundlæggende funktioner, for at se om brugerne kan finde ud af at benytte dem.
Brugervenlighedstests kan skaleres. Som minimum kan du udføre en brugervenlighedstest på den færdige løsning.
Alle kan anvende indholdet til at skabe brugervenlige it-løsninger. Det gælder uanset, om du ved meget eller lidt om brugerinddragelse.
Hvis brugervenlighedstests udføres af en leverandør, kan indholdet støtte dig i samarbejdet.
Titel: Antropolog
Område: Kontor for inklusion og digital service
E-mail: cecfis@digst.dk
Telefon: 21783196
Læs mere om de opgaver der skal udføres før, under og efter brugervenlighedstesten
Har du forslag til en ny case, ideer og feedback til indholdet eller kender du et værktøj, andre kan få glæde af?
Skriv til os på: