Brugervenlighedstest

Trin for trin vejledning til at udføre brugervenlighedstest i det offentlige.

Hvad er en brugervenlighedstest?

Brugervenlighedstest, også kaldet usability test, undersøger, hvordan den it-løsning, I er ved at udvikle, er at bruge; er det nemt, hvorfor er noget svært og hvordan bliver det oplevet?

En brugervenlighedstest kan sikre, at I som myndighed:

  1. Opnår højere tilfredshed hos brugerne.
  2. Minimerer behov for support.
  3. Implementerer ændringer i designet løbende. 

Hvornår bør jeg brugervenlighedsteste?

Du bør brugervenlighedsteste så tidligt som muligt fx på tidlige prototyper. Du kan enten teste for at se, hvilke funktioner it-løsningen med fordel kan indeholde. Du kan også teste, så snart der er udviklet nogle grundlæggende funktioner, for at se om brugerne kan finde ud af at benytte dem. 

Brugervenlighedstests kan skaleres. Som minimum kan du udføre en brugervenlighedstest på den færdige løsning. 


Hvem kan bruge indholdet?

Alle kan anvende indholdet til at skabe brugervenlige it-løsninger. Det gælder uanset, om du ved meget eller lidt om brugerinddragelse. 

Hvis brugervenlighedstests udføres af en leverandør, kan indholdet støtte dig i samarbejdet.