Det har været afgørende, at digital inklusion var prioriteret i strategien fra starten, og at ledelsen dermed havde en parathed til at modtage input og feedback udefra. Den åbenhed har påvirket arbejdet, både i projekterne, hvor apps udvikles, og i det ”ikke-digitale” projekt med ansvar for den alternative løsning.
– Maria Mejnertsen, forretningskonsulent i Rejsekort & Rejseplan A/S
Hvem kommer vi til at udfordre, og hvad ønsker de sig af alternativer?
Det har fra begyndelsen været en forudsætning for projektet med udviklingen af Rejsekort som app at lave en ”ikke-digital løsning” sideløbende, for at favne alle nuværende Rejsekort-kunder. I den tværfaglige projektgruppe har fokus derfor fra start været at finde en alternativ løsning til de Rejsekort-kunder, der af forskellige årsager ikke vil kunne anvende Rejsekort-appen.
Projektet blev i efteråret 2022 indledt med en tidlig undersøgelse af brugerbehov ved besøg hos og interview med en række interesseorganisationer. Spørgsmålet var enkelt: “Vi planlægger Rejsekort som app. Hvem kommer vi til at udfordre, og hvad ønsker de sig af alternativer?
I den kollektive transport kan digitalisering få en ekstra kompleksitet, fordi der kan være stor usikkerhed og stress forbundet med at være digital på farten, når du fx skal nå en afgang og vil være sikker på at du har anskaffet gyldig billet.
– Maria Mejnertsen, forretningskonsulent i Rejsekort & Rejseplan A/S
For at komme i dybden med brugerbehov til en alternativ løsning, gennemførte projektet med ekstern hjælp en antropologisk undersøgelse. På baggrund af 34 interviews og observationer fik projektet på kun to måneder dyb indsigt i målgruppens behov og anbefalinger til, hvad en alternativ løsning skulle indeholde. En vigtig indsigt fra undersøgelsen var blandt andet, at dem, der ikke har smartphones, ikke vil stilles ringere – de vil også gerne have nye og bedre løsninger. En anden vigtig indsigt var, at digitalisering opleves som et kontroltab, og at nogle i målgruppen kan blive brugere af appen, hvis de får hjælp før og undervejs på rejsen.