Et godt tværfagligt samarbejde er afgørende
Når der arbejdes med kommunikation rettet mod patienter, skal både sundhedsfaglige og kommunikationsfaglige bidrage til arbejdet. Der skal indgås kompromisser med omskrivninger, som fremmer forståelsen, men hvor vigtige sundhedsfaglige nuancer ikke forsvinder. Det kan være svære hensyn at afveje.
Samarbejdet kan være sårbart, fordi det i høj grad handler om fagligheder. Men i sidste ende er vi her alle for patienternes skyld, og det driver arbejdet for alle involverede.
─ Tina Linder Thomsen, Teamkoordinator i redaktion for skriftlig patientinformation
I samarbejdet er det vigtigt, at kommunikationsfaglige medarbejdere går til arbejdet med ydmyghed over for det faglige indhold – og samtidig, at de sundhedsfaglige går til arbejdet med en åbenhed over for, at formidling også er en faglighed. En konstruktiv feedbackkultur og tålmodighed fra de involverede parter er vigtige elementer i det tværfaglige samarbejde.
Etableringen af en samarbejdsform, hvor alle perspektiver respekteres, tager tid at lande, men er afgørende i processen. Tekstarbejde inden for patientkommunikation tager derfor tid, fordi målet er den høje kvalitet.
I arbejdet med den fælles standard for patientinformation afsættes der tid til en række arbejdsmøder, hvor relevante sundhedsfaglige repræsentanter og kommunikationsmedarbejdere gennemgår nye tekster fra start til slut. Først når der er enighed om den endelige pjece, er arbejdet færdigt. Alene i 2023 blev næsten 500 pjecer gennemgået på arbejdsmøder på regionens hospitaler.
Inddrag målgruppen løbende
Patienterne er løbende inddraget i arbejdet med nye pjecer. Der er gennemført kvalitative interviews af forskellige patientgrupper, som er blevet spurgt til for-ståelsen af indholdet, deres ønsker i forhold til detaljegrad mm. Både patienter med livstruende sygdomme, med mindre alvorlige sygdomme og patienter med kroniske sygdomme er blevet involveret.
Der er også gennemført undersøgelser af uforberedte patienter, hvor de er blevet spurgt ind til årsagen til, at de ikke har været forberedte og særligt den skriftlige informations rolle i eventuelle misforståelser. Senest er en kvalitativ undersøgelse blevet gennemført i 2023.
Fremtiden for patientinformation på Region Hovedstadens hospitaler
Der vil altid være borgere, der er udfordret af skriftlighed – uanset hvor velskrevet patientinformationen er. Samtidig giver respondenterne i en kvalitativ undersøgelse fra 2023 udtryk for, at de ønsker flere visuelle virkemidler såsom illustrationer. I fremtiden er det et ønske at supplere med videoanimation, så pjecerne med patientinformation i højere grad imødekommer forskellige behov.
Vi vil gerne udvide med andre formater, særligt animation, som kan forklare det komplekse på en anden måde. Vi ved, at mange borgere har gavn af visuel kommunikation.
– Tina Linder Thomsen, Teamkoordinator i redaktion for skriftlig patientinformation