Pårørendesprog

Digitaliseringsstyrelsen har udviklet en ord- og begrebsliste over pårørendeord- og begreber henvendt til borgere, der skal hjælpe eller få hjælp fra en anden borger. Listen er også tiltænkt frontmedarbejdere med henblik på at lette deres formidlingsopgave, når de skal vejlede borgere, som står i en hjælpesituation.

Hvad er ord- og begrebslisten over pårørendesprog? 

Listen er inddelt i 4 emner, herunder:

  • Persongalleri/rolle, som beskriver de roller, borgere kan have i en hjælpesituation, fx ”fuldmagtsgiver” eller ”en, der har brug for hjælp”
  • Situation/handling, som beskriver en hjælpesituation eller den handling, der skal foretages, fx ”repræsentere en anden person” eller ”være ved sin fornufts fulde brug”
  • Fuldmagt og samtykke, som beskriver ord, der knytter sig til at oprette, give, få og bruge en fuldmagt samt forklarer forskel på fuldmagt og samtykke, fx ”underskrive en fuldmagt med MitID” og ”anmode om at få fuldmagt”
  • Fremtidsfuldmagt, som beskriver ord, der knytter sig til fremtidsfuldmagter og borgerens brug af dem, fx ”inaktiv fremtidsfuldmagt” og ”oprette en fremtidsfuldmagt”

For hvert ord eller begreb gives der en forklaring, et eksempel på brug og de betegnelser, det ikke kan anbefales af anvende i kommunikationen med borgere.

Hvordan kan ord- og begrebslisten være relevant for mig som myndighed?

Som myndighed kan listen være relevant, hvis din organisation skal kommunikere information om hjælpesituationer ud til borgere og vil sikre, at I skriver i et klart og forståeligt sprog til de pårørende.

Listen kan også være en inspiration til at arbejde struktureret med ensartet og forståelig kommunikation til dem, der hjælper andre.