KL har udviklet en vejledning til en tænke-højt-test, du kan bruge til at teste din skriftlige kommunikation. En tænke-højt-test er en metode til at undersøge, hvordan en tekst – fx et brev – opleves. Metoden kan bruges af alle, der ønsker at skrive bedre breve mv. til borgerne.
KL’s tænke-højt-test giver indblik i, om jeres tekster forstås og opleves efter hensigten. Skulle det ikke være tilfældet, kan metoden pege på, hvad der med fordel kan forbedres og ikke mindst hvordan.
Værktøjet er udviklet til kommuner, men andre offentlige myndigheder kan også anvende det.
Kort fortalt fungerer en tænke-højt-test ved, at du beder et antal læsere om at læse teksten og undervejs sætte ord på tanker, følelser og oplevelser.
Metoden kan give indblik i, om dine tekster forstås og opleves, sådan som du ønsker og håber. Skulle det ikke være tilfældet, kan metoden pege på, hvad du skal forbedre og hvordan. På den måde kan metoden hjælpe med at styrke den skriftlige kommunikation.
Hvis ikke du kan handle på baggrund af indsigterne fra en tænke-højt-test, har den ingen funktion. Derfor er det vigtigt, at det stadig er muligt at bearbejde og redigere brevet på baggrund af input fra læserne.
Vær opmærksom på, at inddragelse og test med brugere tager tid – ofte 3-4 uger. Afsæt derfor den nødvendige tid i tidsplanen.
E-mail: videncenter@kl.dk
Telefon: 33 70 32 73
Find en mere udførlig vejledningen til, hvordan du kan udføre en tænke-højt-test af dit brev på KL’s Videncenter.
Har du forslag til en ny case, ideer og feedback til indholdet eller kender du et værktøj, andre kan få glæde af?
Skriv til os på: