Borgere kan chatte med kommunen på 90 forskellige sprog
Digital assistent gør det lettere for borgere at få svar fra kommunens hjemmeside.
Borgere har svært ved at finde rundt på kommunens hjemmeside
Hver dag besøger mange borgere Esbjerg Kommunes hjemmeside. Det kan være for at få hjælp til nyt pas, læse om børnepasning eller finde åbningstider til genbrugspladsen. På hjemmesiden skal borgerne kunne finde den hjælp, som de søger, men det kan være svært.
Nogle gange bruger borgerne et søgeord, som ikke hjælper med at finde den rette information. Andre gange er borgerne nødt til at læse forskellige tekster for at få svar. Og så er der tilfælde, hvor borgerne ikke kan sproget og har svært ved at forstå hjemmesiden.
Det kan medføre, at nogle borgere går forgæves og opgiver at bruge kommunens hjemmeside.
Populær digital assistent besvarer spørgsmål om alt fra affald til pas
Generativ kunstig intelligens gav nye muligheder for at gøre det lettere for borgerne at bruge hjemmesiden. Sammen med leverandøren, InDialog, har kommunen udviklet en digital assistent med generativ kunstig intelligens til hjemmesiden.
Den digitale assistent er god til at besvare borgernes spørgsmål, fordi den trækker på sprogdata fra ChatGPT og data fra kommunens hjemmeside. Den kan forstå op til 90 sprog, og den kan skrive bedre svar, end hvis svarene var defineret på forhånd.
I den første måned havde den digitale assistent fået 900 spørgsmål fra borgerne, og antallet stiger. De spørger om hjælp til pas, parkeringsregler, affald og meget mere. Borgerne har glæde af de hurtige svar og assistentens evne til at svare på forskellige sprog.