For myndigheder: Påbud til formidlingstjenester

DSA indeholder forpligtelser for myndigheder, der udsteder påbud til digitale formidlingstjenester om ulovligt indhold og udlevering af brugeroplysninger.

DSA indeholder en række forpligtelser for myndigheder, der har hjemmel til at udstede påbud til udbydere af digitale formidlingstjenester om at gribe ind over for ulovligt indhold og om udlevering af oplysninger.

Påbud om at gribe ind over for ulovligt indhold

Myndigheder, der har hjemmel i anden lovgivning til at udstede påbud over for udbydere af formidlingstjenester om at gribe ind over for ulovligt indhold, skal overholde forpligtelserne i DSA artikel 9.

Det kan eksempelvis være en myndighed, der udsteder et påbud til en onlinemarkedsplads om at fjerne oplysninger om et ulovligt produkt, som er udbudt til salg på onlinemarkedspladsen.

Der er nogle krav til påbuddets indhold og udformning. Påbuddet skal bl.a. indeholde oplysninger om retsgrundlaget, angivelse af hvilken myndighed, der udsteder påbuddet, oplysninger om det pågældende ulovlige indhold og information om klagemuligheder. Der er også krav til hvilket sprog, der kan anvendes ved udstedelse af påbuddet.

Myndigheden skal sende påbuddet til det elektroniske kontaktpunkt, som den pågældende formidlingstjeneste har udpeget efter DSA artikel 11. Dette kontaktpunkt skal være lettilgængeligt og holdes ajour af formidlingstjenesten.

Myndigheden skal sende en kopi af påbuddet og formidlingstjenestens underretning om opfølgning på påbuddet til DSA-tilsynet på . Hvis formidlingstjenesten ikke underretter myndigheden om opfølgning på påbuddet, skal myndigheden oplyse DSA-tilsynet om dette sammen med en kopi af påbuddet.

Påbud om at give oplysninger

Myndigheder, der har hjemmel i anden lovgivning til at udstede påbud over for udbydere af digitale formidlingstjenester om at give oplysninger, skal overholde forpligtelserne i DSA artikel 10.

Det kan eksempelvis være en myndighed, der udsteder et påbud til en onlinemarkedsplads om at give specifikke oplysninger om en eller flere specifikke individuelle brugere af den pågældende onlinemarkedsplads.

Der er nogle krav til påbuddets indhold og udformning. Påbuddet skal bl.a. indeholde oplysninger om retsgrundlaget, angivelse af hvilken myndighed, der udsteder påbuddet, information om klagemuligheder og begrundelse for formålet, som oplysningerne skal bruges til. Der er også krav til hvilket sprog, der kan anvendes ved udstedelse af påbuddet.

Myndigheden skal sende påbuddet til det elektroniske kontaktpunkt, som den pågældende formidlingstjeneste har udpeget efter DSA artikel 11. Dette kontaktpunkt skal være lettilgængeligt og holdes ajour af formidlingstjenesten.

Myndigheden skal sende en kopi af påbuddet og formidlingstjenestens underretning om opfølgning på påbuddet til DSA-tilsynet på  Hvis formidlingstjenesten ikke underretter myndigheden om opfølgning på påbuddet, skal myndigheden oplyse DSA-tilsynet om dette sammen med en kopi af påbuddet.

Myndigheder, der udsteder disse typer påbud, kan kontakte DSA-tilsynet for yderligere information om forpligtelserne, der følger af DSA.