Pålidelig indberetter af ulovligt indhold

Pålidelige indberettere ("trusted flaggers") er uafhængige eksperter, der spiller en vigtig rolle i at sikre, at onlineplatforme bliver opmærksomme på ulovligt indhold på deres tjenester.

Pålidelige indberettere er eksperter på et eller flere områder og kan bidrage til at opdage og rapportere ulovligt indhold til udbydere af onlineplatforme. Ulovligt indhold kan fx omfatte hadefulde ytringer, misinformation, seksuelt misbrug af børn eller ulovlige produkter.

Når en udbyder af en onlineplatform modtager en anmeldelse fra en pålidelig indberetter, er platformen forpligtet til at prioritere anmeldelsen. Pålidelige indberettere er derfor med til at fremme hurtig og effektiv håndtering af ulovligt indhold.

For at få status som pålidelig indberetter skal ansøgeren opfylde en række betingelser og ansøge hos DSA-tilsynet.

DSA-tilsynet har tildelt følgende organisationer status som pålidelig indberetter:

  • RettighedsAlliancen inden for ekspertiseområdet ”Krænkelser af intellektuel ejendomsret og andre kommercielle rettigheder”. Tildelingen er sket pr. 14. august 2024.

Du kan læse mere om pålidelige indberettere på Europa-Kommissionens hjemmeside, hvor du også kan se en liste over pålidelige indberettere udpeget af EU-medlemslandene.

For at blive udpeget som en pålidelig indberetter skal ansøgeren opfylde følgende betingelser:

  1. Ekspertise og kompetence: Ansøgeren skal dokumentere særlig viden og færdigheder til at identificere og rapportere ulovligt indhold indenfor et nærmere afgrænset område. Dette kan fx dokumenteres ved fremlæggelse af årsberetning, publikationer, vedtægter, beskrivelse af antal medarbejdere og deres ekspertiser. Ansøgerens ekspertise skal afgrænses fagligt og geografisk, dvs. det skal beskrives hvilken lovgivning, som ansøgeren har ekspertise indenfor, og i hvilke EU-medlemslande ansøgeren påtænker at udøve sine aktiviteter.
  2. Uafhængighed: Ansøgeren skal være uafhængig af enhver udbyder af onlineplatforme. Dette kan fx dokumenteres ved beskrivelse af interne beslutningsprocedurer, fremsendelse af bestyrelses– eller ledelsesstruktur og transparens i forhold til finansiering.
  3. Omhyggelig og objektiv rapportering: Ansøgeren skal udføre sine aktiviteter med omhu, nøjagtighed og objektivitet med henblik på at indsende anmeldelser. For at dokumentere dette skal ansøgeren beskrive sine processer og tekniske hjælpemidler, der anvendes i forbindelse med identificering, vurdering og anmeldelse af ulovligt indhold. Ansøgeren skal beskrive, hvordan interne procedurer sikrer objektivitet både for så vidt angår organisationen som helhed og for de enkelte medarbejdere.
  4. Årlige rapporter: Ansøgeren skal indsende årlige rapporter om de foretagne anmeldelser til koordinatoren for digitale tjenester, der har udpeget dem, og disse rapporter skal også offentliggøres. Rapporten skal indeholde bestemte oplysninger, som fremgår af DSA artikel 22, stk. 3.

Status som pålidelig indberetter vil som udgangspunkt blive tildelt organisationer eller enheder – og ikke enkeltpersoner. DSA-tilsynet opfordrer individuelle rettighedshavere til at foretage anmeldelser af ulovligt indhold til onlineplatforme via en pålidelig indberetter, der repræsenterer kollektive interesser. Individuelle rettighedshavere er dog ikke afskåret fra at kunne blive pålidelige indberettere.  

Eksempler på mulige indberettere

Pålidelige indberettere kan eksempelvis være:

  • offentlige organer, som nationale retshåndhævende myndigheder eller EU's Agentur for Retshåndhævelsessamarbejde (Europol), der fx indberetter i forbindelse med terrorrelateret indhold,
  • organisationer, der er en del af INHOPE-netværket, og som håndterer anmeldelser via hotlines om børnemisbrugsmateriale, eller organisationer, der rapporterer ulovlige, racistiske og fremmedfjendske udtalelser online, eller
  • erhvervssammenslutninger, der varetager deres medlemmers interesser.

Ved vurderingen af om en individuel rettighedshaver opfylder betingelserne for at blive pålidelig indberetter, vil DSA-tilsynet bl.a. lægge vægt på, at ansøgeren kan dokumentere opfyldelse af kravene om objektivitet og ekspertise. Dokumentation herfor kan fx være rapporter om ansøgers tidligere indberetningsaktiviteter, herunder hvor mange anmeldelser ansøgeren har foretaget, og om disse er imødekommet af platformen eller ej.

Hvis din organisation eller enhed ønsker at blive pålidelig indberetter, skal organisationen eller enheden indsende en ansøgning til det danske DSA-tilsyn via linket nedenfor.

Når DSA-tilsynet har godkendt en ansøgning om status som pålidelig indberetter, skal alle onlineplatforme, som er omfattet af DSA, respektere denne status.

Onlineplatformene skal herefter følge de forpligtelser, de har, over for den pålidelige indberetter.

Onlineplatforme skal:

  • sikre sig, at de løbende er opmærksomme på Europa-Kommissionens oversigt over hvilke organisationer m.v., der er udpeget som pålidelige indberettere,
  • prioritere anmeldelser fra pålidelige indberettere, og
  • oplyse koordinatoren for digitale tjenester (i Danmark er det Digitaliseringsstyrelsen) om pålidelige indberettere, der har indgivet et betydeligt antal anmeldelser, der ikke er tilstrækkeligt underbyggede.

DSA-tilsynet kan tilbagekalde en godkendelse af status som pålidelig indberetter, hvis denne ikke længere opfylder alle de nævnte betingelser.